کد خبر: ۲۵۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 21
براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا تمام مراکز اقامتی و پذیرایی استانی با ۵۰ درصد ظرفیت از اوایل هفته جاری آماده پذیرایی از مسافران در تعطیلات عید فطر با رعایت پروتکل های بهداشتی هستند
شفاآنلاین>سلامت>در حالی کشور کم کم با پایان ماه رمضان با وجود همه گیری ویروس کرونا خود را مهیای تعطیلات چندین روزه عید فطر می‌کند که مازندران به عنوان مقصد اول سفرها، اینروزها نگران سوغات کرونایی ناشی از این تعطیلات چند روزه است.

به گزارش شفاآنلاین، مازندران نخستین بار سی ام بهمن ماه سال جاری با شناسایی دو بیمار مبتلا به کرونا  از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی این خطه شمال کشور که از قضا مسافران برگشته از سفر به قم بودند، در زمره یکی از استان های پیشرو  ابتلا  به این ویروس  پس از قم، تهران و گیلان قرار گرفت .

 مردم این خطه شمال کشور که با گذشت حدود سه ماه از همه گیری ویروس کرونا با وجود روند نزولی همچنان در زمره استان های دارای بیشترین بیماران مبتلا به این ویروس قرار دارند در آستانه تعطیلات عید فطر نگران سوغات کرونا  از ناحیه مسافران است که بار دیگر  وضعیت این استان را می تواند به  وضعیت قرمز ابتلا به‌ این ویروس برگرداند.

رصد از طریق دوربین های نظارت تصویری مستقر در جاده های اصلی مازندران  نشان می دهد که با وجود این که حداقل سه روز بنا بر تقویم رسمی تا شروع تعطیلات عید فطر زمان باقی است، از حالا  جاده های این استان با ترافیک سنگین و پر حجم  مواجه شد که بر خلاف سنوات گذشته خبر خوشی به همراه ندارد.

آمادگی نسبی  مراکز اقامتی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا تمام مراکز اقامتی و پذیرایی استانی با ۵۰ درصد ظرفیت از اوایل هفته جاری آماده پذیرایی از مسافران در تعطیلات عید فطر با رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

سیف الله فرزانه افزود : براساس پروتکل های بهداشتی تمام این مراکز پس از تخلیه یک خانوار مسافری، باید مکان اقامتی تحت اجاره را پس از ضد عفونی ۲۴ ساعت قرنطینه کنند و اجازه اجازه پشت هم اماکن اقامتی را به مسافران ندارند.

وی اضافه کرد :این پروتکل ها برای ویلاها و ساحل گردان نیز قابل اجراست و همه موظفند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی پذیرش داشته باشند و امیدواریم که مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت : تمام مسافران و مجاوران ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی و  ضد عفونی اماکن باید فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان یک دستورالعمل جدی در دستور کار قرار دارند تا بتوانیم با سلامت این تعطیلات را پشت سر بگذاریم.

استان مازندران بیش از سه هزار و ۵۰۰ مجموعه گردشگری تفریحی ، اقامتی و پذیرایی با حدود ۷۰ هزار تخت اقامتی دارد که به طور میانگین در سال های اخیر به خصوص تعطیلات عید فطر پذیرای حدود چهار میلیون نفر شب مسافر بود.

نگرانی درمانگران 

 عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه کرونا در قطب آموزشی منطقه یک کشور گفت : با وجود روند نزولی بیماری کرونا در مازندران همانند اکثر استان های کشور، ولی ما همچنان در زمره استان های با درگیری بیشتر با این ویروس قرار داریم.

دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود : اگرچه برداشتن محدودیت های تردد و سفر یک تصمیم ملی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده، ولی این به معنای شکست کرونا و رفع این بیماری نبوده و همچنان باید نگران ابتلا به این ویروس در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باشیم.

رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد : به هر حال برداشتن محدودیت ها تردد و بازگشایی اماکن پر خطر چون مکان های اقامتی از سوی ستاد ملی به دنبال همراهی مردم و افزایش سطح آگاهی آنها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام شده است.

وی اظهارداشت : هر رفتاری خارج از پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند اجتماعی از سوی مردم می تواند بار دیگر چراغ قرمز این بیماری را برای کشور روشن کند و مشکلات ما را نسبت به روزهای اول شیوع این بیماری دو چندان کند.

مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : به نظر می رسد سطح آگاهی مردم ما نسبت به خطرناکی ویروس کرونا به اندازه ای افزایش یافت که مجبور به تداوم محدودیت های تردد و سفر نباشیم و امیدواریم در این تطعیلات با رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان شاهد روند کاهشی این بیماری در سطح کشور باشیم.

آماده نبودن برای سفر

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت :  استان ما یکی از استان های دارای بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارد و همچنان ما آمادگی پذیرایی از مسافران را همانند گذشته نداریم.

دکتر سید عباس موسوی افزود : مسافران به استان مازندران در تعطیلات مناسبی دو گروه تشکیل می دهند، یک گروه بومیان پایتخت نشین هستند که این ها برای دید و بازدید وارد استان خودشان می شوند و به نظر می رسد این افراد به دلیل ارتباطی گیری زیادی که با خانواده ها و فامیلانشان دارند، بیشتر می توانند یا ناقل باشند و یا این که این بیماری از  دیگران بگیرد و مبتلا شوند.

وی اضافه کرد : توصیه ما به بومیان پایتخت نشین و سایر استان های خارج از مازندران این است که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بیش از گذشته رعایت کنند و از هر رفتاری که می تواند سلامت خودشان و سایر افراد را در معرض خطر قرار دهد پرهیز کنند و تا حد امکان نیز از دید و بازدید ها پرهیز داشته باشند.

وی دسته دوم مسافران تعطیلات مناسبتی چون عید فطر در استان را پایتخت نشینان دارای ویلا شخصی و یا اماکن اقامتی اعلام کرد و اظهارداشت : این افراد اگرچه بیشتر وقت خودشان را ویلاهای شخصی و در کنار خانواده شان می گذرانند، ولی باید فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر موسوی اظهارداشت : در هر صورت ما همچنان نگران سفرهای غیر ضرور و با عادی سازی رفتارها تا پایان شکست نهایی و مهار ویروس کرونا در سطح استان هستیم، ولی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می تواند در راستای کاهش انتقال این ویروس عمل کرد.

براساس آخرین آمار در سطح کشور مجموع بیماران کرونایی از ابتدای شیوع تا ۳۱ اردیبهشت ماه پس از حدود ۹۱ روز به ۱۲۶ هزار نفر رسید که در همین مدت بیش از ۹۸ هزار نفر پس از بهبودی از بیمارستان ها مرخص و همچنان ۲ هزار و ۶۷۳ نفر در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
همچنین در این مدت حدود ۷ هزار و ۱۸۳ بیمار کرونایی نیز در سطح کشور جان خود را از دست دادند.

طبق گزارش دانشگاه های علوم پزشکی بابل و مازندران در مجموع حدود ۳۰۰ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان های تحت پوشش این دو دانشگاه تحت درمان قرار دارند که حدود ۱۵ درصد از مجموع بیماران کرونایی بستری در سطح کشور مربوط به استان مازندران است.

نخستین بار شیوع ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال جاری با شناسایی دو بیمار از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از دو دانشگاه های علوم پزشکی این استان شناسایی شد .

هم اکنون نیز حدود ۵۰۰ تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و ۱۰۰ تخت نیز در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بابل اختصاص دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: