کد خبر: ۲۵۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 21
زحمات زیادی کشیده شده و همکاران زیادی شب و روز فعالیت می‌کنند که اعضا به محل‌های پیوند برسد و جانی نجات یابد. باید بدانید که اگر یک جان را نجات دادید، گویی بشریت را نجات دادید
شفاآنلاین>سلامت>پدر پیوند عضو ایران گفت: برای آغاز اهدای عضو از مرگ مغزی با دو مانع شرعی و قانونی مواجه بودیم که با فتوای تاریخی امام راحل، مانع شرعی آن رفع شد.

دکتر ایرج فاضل در مراسم جشن نفس، گفت: امسال جشن نفس با سال‌های قبل متفاوت است. هر سال جمعیت اصلی در این سالن خانواه‌های اهداکنندگان عضو بودند. همیشه در در این جشن احساس غریبی داشتند. جشن نفس برای من موضوعی استثنایی بوده که با همه وقایع زندگی تفاوت دارد.

 آدم در این جشن با ملائکه همنشین می‌شود. مادری که عزیزش را از دست داده است در آن لحظات هولناک تصمیم می گیرد که چند نفر را از مرگ نجات دهد، این تصمیم ساده نیست، بلکه ملکوتی است و مطمئنم که همه خانواده‌ها اهدا کننده عضو با ما در این رویداد شریک هستند.

وی افزود: در گذشته در زمینه اهدای عضو از افراد مرگ مغزی دو مانع داشتیم که یکی مانع شرعی بود و یکی مانع قانونی. از نظر شرعی این موضوع را خدمت امام راحل تقدیم کردیم که با سهولتی که از نظر من تعجب آمیز بود و با چند سوال ساده و با تسلطی که آن بزرگوار داشتند، فتوا را صادر کردند. 

برای اینکه به اهمیت موضوع پی ببرید، باید بدایند که بعد از ۳۰ سال هنوز همکاران ما در کویت و عراق مشکل دارند زیرا نتوانستند این فتوا را از آیت الله سیستانی بگیرند. دوستی در کویت که مسئول برنامه پیوند در کویت است، از من می‌خواست که باهم خدمت آیت الله سیستانی رویم تا شاید بتوانیم فتوای اهدای عضو از فرد مرگ مغزی را از ایشان دریافت کنیم و مشکل‌شان حل شود.

فاضل ادامه داد: بعد از فتوای امام و حل مساله شرعی اهدای عضو، مشکل قانونی را هم باید حل می‌کردیم. دوبار این موضوع با دلایل سست رد شد و بار سوم که در مجلس پذیرفته شد، شورای نگهبان رد کرد و بعد با توسل به بزرگان شورای نگهبان هم رای داد و مساله قانونی شد و موضوع اهدای عضو هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی در کشور پذیرفته شد. از آن روز توانستیم از اعضای مختلف قربانیان مرگ مغزی استفاده کنیم.

فاضل همچنین گفت: زحمات زیادی کشیده شده و همکاران زیادی شب و روز فعالیت می‌کنند که اعضا به محل‌های پیوند برسد و جانی نجات یابد. باید بدانید که اگر یک جان را نجات دادید، گویی بشریت را نجات دادید. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: