کد خبر: ۲۵۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 20
سازمان بهداشت جهانی برای بازدید از این کشور اقدام کرده و رشید مریدوف وزیر خارجه ترکمنستان گفته که کشورش آماده میزبانی از هیات سازمان بهداشت جهانی است
شفاآنلاین>سلامت>مقامات کشورهای مختلف آسیای مرکزی برای مقابله با شیوع کرونا تدابیر مختلف را به کار بستند. برخی از این کشورها اعلام کردند که واحدهای خدماتی از روز ۲۵ مه‌ (هفته آینده) فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. 

به گزارش شفاآنلاین، قربان قلی بردی محمدف رئیس جمهوری این کشور روز ۱۵ مه طرح دولت درباره "آمادگی ترکمنستان برای ایستادگی دربرابر شیوع کرونا و راه‌های واکنش سریع به آن" را تایید کرد. 

بردی محمدف همچنین طرحی را برای اعمال محدودیت بر تجمعات و منع شنا در دریاچه خزر از جمله در منطقه "آوازه" و نزدیک شهر ترکمنباشی را تایید کرد.  

ترکمنستان همچنان تنها کشور منطقه آسیای مرکزی است که هیچ موردی از کرونا را به طور رسمی اعلام نکرده است. 

سازمان بهداشت جهانی برای بازدید از این کشور اقدام کرده و رشید مریدوف وزیر خارجه ترکمنستان گفته که کشورش آماده میزبانی از هیات سازمان بهداشت جهانی است. 

گزارش ها حاکی است که تاکنون به طور رسمی هیچ موردی از کرونا گزارش نشده، تدابیری  برای جلوگیری از شیوع کرونا تصویب و به موقع اجرا گذاشته شده است.

دولت قرقیزستان نیز اعلام کرده که به علت هزینه اجرای تدابیر کند کردن گسترش ویروس، بودجه برخی نهادهای دولتی کاهش خواهد یافت. 

اولوبیگ کریمشاکوف (Ulukbek Karymshakov) معاون وزیر دارایی روز ۱۸ مه ‌گفت:  اعتبارات اختصاص یافته برای سازمان دولتی جوانان و ورزش به میزان ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت. اما مدیر این سازمان گفت که این اقدام دولت تاثیری منفی بر بخش ورزش کشور خواهد داشت و حضور این کشور در مسابقات بین المللی را تضعیف خواهد کرد. 

مقامات بهداشتی،  روز ۱۸ مه ‌گفتند: تعداد موارد کرونا در این کشور به یک هزار و ۲۱۶ نفر رسیده و ۱۴ نفر جان باخته‌اند. 

 مقامات آلماتی، بزرگترین شهر کشور نفت خیز قزاقستان روز دوشنبه هفته جاری اعلام کردند:  مغازه ها و سالن‌های زیبایی و خشکشویی و رستوران‌ها در مراکز خرید از روز ۲۵ می‌ (هفته آینده) کار خود را از سر خواهند گرفت. 

این کشور روز ۱۱ می‌وضعیت فوق العاده به علت شیوع کرونا را لغو کرد اما اعلام کرد که همه محدودیت‌ها به تدریج و در زمان‌های مختلف با توجه به وضعیت مناطق لغو خواهند شد. 

مقامات بهداشتی قزاقستان نیز  گزارش دادند:  تعداد موارد ویروس کرونا در این کشور ۶ هزار و ۴۴۰ نفر است و ۳۴ تن جان خود را از دست داده‌اند. 

منابع دولتی در تاجیکستان نیز در هفته جاری اعلام کردند که تعداد موارد ابتلا به کرونا در این کشور یک هزار و ۵۲۴ نفر است و تاکنون ۳۹ نفر جان باخته‌اند. تاجیکستان تا روز ۳۰ آوریل در آستانه سفر هیات سازمان جهانی بهداشت به طور رسمی هیچ موردی از کرونا ثبت نکرده بود. 

در کشور ازبکستان برخی از خطوط آهن داخلی و مسیرهای حمل و نقل هوایی روز ۱۸ می‌فعالیت را از سر گرفتند. تازه‌ترین آمار در این کشور ۳۲ میلیون نفری به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور منطقه حاکی است که ۲ هزار و ۷۶۲ نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۲ تن جان باخته‌اند. رسانه‌های دولتی ترکمنستان
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: