کد خبر: ۲۵۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 20
سخنگوی وزارت کشور عربستان اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته تا در تعطیلات عید سعید فطر در پایان ماه مبارک رمضان که هر ساله در این کشور به مدت ۵ روزه جشن گرفته می‌شود، قرنطینه‌ی ۲۴ ساعته در سراسر کشور از ۲۳ تا ۲۷ می (۳ تا ۷ خرداد ) اجرا شود
شفاآنلاین>سلامت>ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان و کشورهای عربی باعث شده تا با نزدیک شدن ایام تعطیلات عید فطر، مسئولین این کشورها ممنوعیتها را برای برگزاری نماز عید فطر و روزهای تعطیلات آن نیز تمدید کنند.

به گزارش شفاآنلاین،با توجه به اهمیت و جایگاه عید فطر در کشورهای عربی و اسلامی و برگزاری باشکوه نماز عید فطر در کشورها، مقامات و بخش های دینی در کشورهای عربی و اسلامی در سال جاری با توجه به شیوع ویروس همه گیر کرونا که در ماه های گذشته جهان را با بحران مواجه کرده، تدابیری برای عید سعید فطر به منظور محافظت از جان مسلمانان اتخاذ کرده اند.

عربستان

سخنگوی وزارت کشور عربستان اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته تا در تعطیلات عید سعید فطر در پایان ماه مبارک رمضان که هر ساله در این کشور به مدت ۵ روزه جشن گرفته می‌شود، قرنطینه‌ی ۲۴ ساعته در سراسر کشور از ۲۳ تا ۲۷ می (۳ تا ۷ خرداد )  اجرا شود.

شهروندان عربستان سعودی مجاز خواهند بود که از ساعت ۰۹:۰۰ صبح تا ۰۵:۰۰ بعد از ظهر در روزهای قبل از عید فطر رفت و آمد داشته باشند.
شمار مبتلایان به کرونا در عربستان  ۵۹ هزار و ۸۵۴ نفر است که در از این میان ۳۲۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

مسجد الأقصی

شورای اوقاف و امور مقدسات اسلامی قدس اشغالی که چندی پیش برای حفظ سلامت نمازگزاران در راستای تدابیر پیشگیرانه شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفته بود درهای مسجدالاقصی را ببندد، اعلام کرد که مسجد الأقصی پس از عید فطر بازگشایی می شود.

مصر

در مصر نیز، «مصطفی مدبولی» نخست وزیر گفت که مقررات منع آمد و شد شهروندان از روز یکشنبه به جای ساعت نه شب از پنج عصر آغاز شده و این محدودیت تا روز جمعه (۲۹ می/ ۲ خرداد ) ادامه خواهد داشت.

سوریه

شورای فقهی وزارت اوقاف سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که نماز عید فطر در مساجد این کشور به صورت جماعت برگزار نخواهد شد.

شورای مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد که نماز عید فطر در راستای مقابله با ویروس کرونا و دفع خطر به صورت جماعت برگزار نخواهد شد و مردم مسلمان سوریه می‌توانند نماز را با اعضای خانواده خود به صورت جماعت بدون خطبه یا به صورت فرادا برگزار کنند.

همزمان، اتحادیه علمای سوریه نیز با صدور فتوایی، اقامه نماز جمعه در مساجد سوریه را موقتاً از ۱۵ مارس گذشته تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

عراق

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی این کشور از منع کامل تردد در این کشور در ایام عید سعید فطر خبر داد.

در این راستا مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق طی سخنانی در یک نشست بر اهمیت گسترده تر شدن تلاش ها به منظور آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص مسائل بهداشتی در همه رسانه ها تاکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت حفاظت از شهروندان در سایه شیوع ویروس کرونا و پایبندی کامل به پیشگیری برای جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان تاکید کرد.

ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که به منظور جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا در تعطیلات ایام عید سعید فطر درپایان ماه رمضان از ۲۳ می ( ۳ خرداد ) در سراسر کشور به مدت چهار روز قرنطینه‌ی سراسری اعمال خواهد شد.

وی هم‌چنین گفت که مساجد برای اقامه‌ی نمازهای جماعت و جمعه از ۲۹ ماه مه اجازه بازگشایی خواهند داشت.

آمار مبتلایان به کرونا در ترکیه حدود ۱۵۲ هزار نفر است که از این تعداد، چهار هزار و ۱۹۹ نفر جان باخته اند.

الجزایر

دولت الجزایر قصد دارد تا در ایام عید فطر در این کشور قرنطینه سراسری اعمال کند.

سودان و لیبی

در خارطوم نیز، دولت سودان تعلیق پروازهای داخلی و خارجی را تا روز ۳۱ می تمدید کرد. دولت لیبی نیز اعلام کرد که طی تعطیلات عیدفطر، ممنوعیت آمد و شد سراسری در کشور برقرار خواهد بود.

مالزی

دولت مالزی مقررات منع رفت‌وآمد در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشور را تا نهم ژوئن تمدید کرد.

محی‌الدین یاسین نخست‌وزیر مالزی پیش تر اعلام کرد که با توجه به پیشنهادهای وزارت بهداشت کشورمان زمان اجرای مقررات منع رفت‌وآمد محدود را تا نهم ژوئن ( ۲۰خرداد )‌تمدید کرده و از تعطیلی عبادت‌گاه‌ها در طول ماه رمضان و روزهای عید فطر خبر داد.

اندونزی

دبیر کل وزارت امور مذهبی اندونزی پیش از این اعلام کرد که دولت این کشور به زودی در مورد برگزاری مراسم عید سعید فطر در پایان ماه مبارک رمضان در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا تصمیم گیری می کند.

کمارالدین امین در این باره گفت: دولت اندونزی در مورد اینکه برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عید سعید فطر و نماز عید که تعداد بسیار زیادی از مسلمانان در آن شرکت می کنند،تصمیم های ویژه ای را اتخاذ خواهد کرد.

 ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تاکنون ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۴۷۰ نفر در جهان به کرونا مبتلا و از این میان ۳۲۴ هزار و ۹۹۰ نفر در اثر جان باخته اند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار