کد خبر: ۲۵۷۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 20
از مهم ترین سرمایه گذاری بازوی مالی ریاض، سرمایه گذاری ۸۲۷.۸ میلیون دلاری در شرکت بریتیش پترولیوم و ۷۱۳.۶ میلیون دلاری در شرکت بوئینگ مختصص در ساخت هواپیماها بوده که به شدت از شیوع ویروس کرونا زیان دیده است
شفاآنلاین>سلامت>دولت سعودی که اخیرا به دلیل کاهش درآمدهای ارزی فشار اقتصادی به مردم این کشور را با افزایش مالیات‌ها و کاهش خدمات افزایش داده است در اقدامی سودجویانه و در سایه خسارت‌های سنگین به شرکت‌های بزرگ جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا سهام برخی شرکت‌های هوایی، ‌نفتی و باشگاه‌های ورزشی را خریداری کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، ریاض از ابتدای بحران ویروس کورونا، بیش از ۷ میلیارد دلار در بخش ها و موسسات مختلفی از جمله خطوط هوایی، نفت، باشگاه فوتبال و هتل های زنجیره ای وغیره سرمایه گذاری  کرده که وجه مشترک همه آنها این است که وضعیت آنها به شدت تحت تأثیر پیامدهای بحران کووید-۱۹ قرار گرفته است.

در این گزارش آمده: چه چیزی می تواند بین باشگاه فوتبال نیوکاسل و بریتیش پترولیوم و فیس بوک و گروه دارویی آمریکایی فازر یا دیزنی مشترک باشد که توجه سعودی ها را جلب کرده است؟ تمام این بخش ها مورد توجه صندوق استقلال سعودی (صندوق سرمایه گذاری عمومی) بوده که از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا ، میزان سرمایه گذاری های آن را دو برابر کرده است.

به نوشته روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز"، ویژه مسایل اقتصادی و دارایی، در نسخه خود که در روز یکشنبه ۱۷ می (۲۸ اردیبهشت) منتشر شد، عربستان در سه ماه ۷/۷ میلیارد دلار برای به دست آوردن فرصت ها و  معاملات جدید برای شرکت هایی که به دلیل رکود اقتصادی ناشی از بحران ویروس کرونا با مشکل مالی روبرو هستند، هزینه کرده است. 

براساس این گزارش از مهم ترین سرمایه گذاری بازوی مالی ریاض، سرمایه گذاری ۸۲۷.۸ میلیون دلاری در شرکت بریتیش پترولیوم و ۷۱۳.۶ میلیون دلاری در شرکت بوئینگ مختصص در ساخت هواپیماها بوده که به شدت از شیوع ویروس کرونا زیان دیده است.

فایننشال تایمز گزارش می دهد که سعودی ها برای پیشبرد این استراتژی که این روزنامه آن را "فرصت طلبی" سرمایه گذاران عربستانی خوانده، صندوق سرمایه گذاری سعودی بودجه ۳۲۵ میلیارد دلاری اختصاص داده و به صورت هدفمندانه و سازمان یافته در بخش های حمل و نقل هوایی ، نفت ، ورزش و هتل - با خرید سهام در زنجیره هتل ماریوت- که از شیوع ویروس کرونا بسیار خسارت دیده اند، سرمایه گذاری کرده است.

این صندوق همچنین در شرکت مسافرتی آمریکایی کارناوال و کالیفرنیا کنسرت لایو Nation ، سهام هایی با قیمت کمتر از ۱ میلیارد دلار به دست آورده ، دو شرکتی که قیمت سهام آنها از ابتدای شیوع ویروس کرونا سقوط کرد.

به گزارش شبکه بلومبرگ آمریکا، در اواسط ماه مارس ، سعودی ها  تیمی از تحلیلگران را تشکیل دادند که وظیفه یافتن معاملات خوب را برعهده داشتند و در اوایل ماه آوریل ، هنگامی که کشورهای اروپایی اقدامات خود در راستای قرنطینه خود را آغاز کردند، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان  در چهار گروه مهم نفتی جهان (شل ، توتال ، انی ایتالیا و نروژ Equinor) سهم های خوبی شناسایی کرد.

طبق این گزارش سرمایه گذاری عربستان تنها فرصت طلبی برای خرید سهام های از قیمت افتاده شرکت های زیان دیده نبود بلکه صندوق حاکمیتی (ذخیره) عربستان  در بخش های درگیر با ویروس کرونا مانند  حدود ۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در شرکت پی فیزر ، یکی از گروه های واکسن و درمان علیه کووید ۱۹ و در والت دیزنی سرمایه گذاری کرد که عملکرد آن  در  راه اندازی سیستم عامل غذایی دیزنی در اروپا در دوره قرنطینه موفقیت آمیز بود.

سخنگوی صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی  در گفت و گو با وال استریت ژورنال تأیید کرد: "ما به دنبال فرصت هایی در سطح ملی و جهانی هستیم که این امر به جذب سرمایه گذاری بلند مدت و بازدهی بالای آن کمک می کند."

فرانس پرس اضافه کرد در حالی که چرخه اقتصادی جهانی کند شده، برای عربستان این شرایط یک شانس بزرگ و یک نعمت است و طبق گزارش فایننشال تایمز ، سعودی ها زمانی سرمایه گذاری را شروع کردند که هیچ کس تمایلی به ماجراجویی در این زمینه نداشت.

اختصاص مبالغ کلان برای خرید سهام شرکت های خارجی در حالی است که دولت عربستان اخیرا اعلام کرد که به دلیل کاهش درآمدهای ارزی برخی اقدامات ریاضتی را در پیش خواهد گرفت. بر اساس تصمیم دولت ریاض مالیات بر ارزش افزوده ۳ برابر خواهد شد و کمک هزینه های معیشتی به مردم این کشور هم قطع می شود. خبرگزاری فرانسه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: