کد خبر: ۲۵۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 11
عضو هیئت مدیره سازمان جهانی سکته مغزی درگقتگو با شفاآنلاین هشدارداد:
شفاآنلاین :عضو هیئت مدیره سازمان جهانی سکته مغزی با هشداردرباره افزایش سکته های مغزی در بیماران مبتلا به کرونا براهمیت پیشگیری ازکم آبی بدن نیز تأکید کرد.

 

دکتر بابک زمانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شفا آنلاین اظهارداشت:  بر اساس مشاهدات علمی  بنده و سایر نورولوژیست ها به نظر می‌رسد کرونا ارتباط تشدید کننده ای  در بیماران سکته مغزی دارد و نکته مهم آنکه میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا به دلیل سکته مغزی بیشتر می‌شود.

 

وی با اشاره به این که امکان دارد سکته مغزی موجب مرگ و میر در بیماران مبتلا به کرونا شود،افزود: درصدی از افرادی که در پی ابتلا به کرونا فوت کرده اند دارای ریسک فاکتورهایی نظیر فشار خون و دیابت بوده‌اند. اما اضافه بر این موارد آن چیزی که باعث بروز علایم شدیدتر و یا فوت در آن‌ها شده بروز سکته مغزی و البته سایر علایم نورولوژیک بوده اند.

 

متخصص مغز و اعصاب تأکید کرد: ابتدا فکر می‌کردیم  بروز سکته مغزی در بیماران کرونایی ناشی از ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی است اما درادامه بررسی ها متوجه شدیم بیماری قلبی ناشی از کرونا خیلی نمی تواند سبب پرتاب لخته به سمت مغز شود. ازسوی دیگر دربررسی بسیاری از این بیماران که دچار سکته های مغزی شده اند مشخص شد سکته های مغزی از قبل اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی دراین شرایط متخصصین مغز و اعصاب این توانایی را دارند که  فقط با معاینه و بدون  ام آر آی از بیمار مبتلا به سکته مغزی  متوجه شوند که علت سکته ناشی از قلب است یا  یک اختلال در عروق بزرگ داخل مغز یا عروق ریز مغز داخل مغزایجاد شده است.

 

وی اضافه کرد: در بیماران کرونایی دچار سکته مغزی، به نظر می‌رسد همه انواع سکته های مغزی بیشتر بوده و بنابراین اینطور استنباط می‌شود که کرونا با ایجاد التهاب موجب افزایش انعقاد خون می‌شود و این امر شانس بروز سکته مغزی را به‌خصوص در افراد مستعد نیز افزایش می‌دهد.در‌واقع هنگام بروز سکته مغزی حلقه ای از علل و فاکتورهای مختلف دخیل اند و مجموعه‌ای از علل دست به دست یکدیگر می‌دهند و بعد از کامل شدن حلقه سکته مغزی اتفاق می‌دهد در نتیجه افزایش انعقادخون ناشی از کرونا یکی ازحلقه های زنجیره است که سلسله مراتب بروز سکته مغزی را تکمیل می کند.

.

دکتر زمانی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین همچنان باید در راستای پیشگیری از ابتلا به کرونا اقدامات  لازم را انجام داد اما باید به سکته مغزی هم پرداخت. به این معنی که به غیر از فشارخون؛دیابت و چربی خون یک عامل مهم  دیگر در  بروز سکته های مغزی بروز کم آبی است.  بنابراین برای پیشگیری از سکته مغزی باید سایر فاکتوهای مذکور خطرناک را کنترل کرد و از کم آبی بدن به ویژه در افرادی که فعالیت‌های فیزیکی بالایی دارند نیز اجتناب کنند..

 

   عضو هیئت مدیره مجمع انجمن‌های تخصصی پزشکی اذعان داشت: با توجه به اینکه شاید میزان شیوع سکته مغزی در پی همه گیری بحران کرونا افزایش یافته به همین دلیل انجمن سکته مغزی ایران طی بیانیه ای خواستار فراهم شدن امکانات درمانی بهتر برای سکته مغزی شده است این در حالیست که درمان سکته مغزیدر کشور ما طی چند سال اخیر نسبت به سایر کشورهای دنیا به شدت عقب تر افتاده بود .

 

وی همچنین تأکید کرد: در حال حاضر وضعیت درمان سکته مغزی در کشور ما نسبت به استاندارهای جهانی و در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیارپایین‌ترو میزان  تفاوت نیز به شدت چشمگیر است و حتی از بسیاری کشورهای در حال توسعه هم عقب تر هستیم. اما نکته مهم وقابل توجه این است که در کشورهای  در حال توسعه درمان سکته مغزی پا به پای سایر درمان ها و امکانات قرار دارد اما در مملکت ما وضعیت امکانات درمانی برای سایر بیماری‌ها نسبت به سکته مغزی خیلی خیلی پیشرفته است .در حالی که این امر در سکته مغزی به شدت عقب افتاده بنابراین باید به این عدم توازن نیز دقت و در راستای برطرف کردن آن نیز چاره اندیشی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: