کد خبر: ۲۵۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 15
قشر سالمندان نیز مانند همه گروه‌های سنی، در معرض ابتلاء قرار دارند همانطور که کودکان نیز جزو مبتلایان به ویروس کرونا هستند
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: فاکتور سن، عامل مستقلی برای ابتلا به بیماری کرونا و یا عاملی برای محافظت محسوب نمی‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، یدالله ابوالفتحی ممتاز روز چهارشنبه، با اشاره به انعکاس برخی اظهارنظرها از قول متخصصان و کارشناسان در زمینه ریسک فاکتورهای ابتلاء به بیماری کرونا مبنی بر اینکه سالمندان بیشتر از دیگر گروه‌های سنی، در معرض خطر ابتلاء به کرونا ویروس می‌باشند، تاکید کرد: این باور اشتباه است و قشر سالمندان نیز مانند همه گروه‌های سنی، در معرض ابتلاء قرار دارند همانطور که کودکان نیز جزو مبتلایان به ویروس کرونا هستند.

وی تصریح کرد: در روزهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور، به دلیل کاستن از ترس اجتماعی نسبت به این بیماری، اطلاعاتی مبنی بر اینکه سالمندان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و نوزادان و کودکان از خطر ابتلاء به این ویروس دور هستند، منتشر شد در صورتی که این اطلاعات نادرست است چرا که در بین بیماران از همه گروه‌های سنی وجود دارند.

ابوالفتحی ممتاز افزود: میانگین سنی مبتلایان به کرونا ویروس، ۵۰ سال است و میانه سنی مبتلایان نیز ۴۵ سال است، یعنی نیمی از مبتلایان، کمتر از ۵۰ سال و نیمی از آنان، بالاتر از ۵۰ سال سن داشته اند، بنابر این سالمندان نیز مشابه دیگر گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلاء هستند و سن آنان نقشی در ابتلای بیشتر آنان ندارد و هر فرد در هر گروه سنی که دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و یا ضعف سیستم ایمنی باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، همچنین بر حفظ آرامش سالمندان در قرنطینه خانگی تاکید کرد و گفت: خانواده‌ها از تذکر زیاد و امر و نهی به سالمندان برای رعایت نکات بهداشتی بپرهیزند، چرا که سبب ترس و اضطراب بیشتر آنان شده و مطالعات نشان داده است که بالا رفتن استرس و اضطراب، باعث ضعف در سیستم ایمنی افراد می‌شود، که در نهایت، خطر ابتلاء به بیماری را بیشتر می‌کند.

ابوالفتحی ممتاز افزود: خانواده‌ها باور داشته باشند که سالمندان به دلیل تجربه شأن، تعهد بیشتری نسبت به دیگر افراد خانواده در رعایت نکات بهداشتی دارند.

این متخصص حوزه سالمندی به سالمندان و دیگر افراد جامعه توصیه کرد: به جای دریافت حجم بالایی از اطلاعات از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی که سبب بالا رفتن استرس و اضطراب و در نتیجه، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن افراد در مبارزه با ویروس کرونا می‌شود، با انجام بعضی اقدامات، از ابتلاء به این بیماری می توان پیشگیری کردایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: