کد خبر: ۲۵۴۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 09
دکتر میرزای رزاز رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور:
سالها است که اهمیت و نقش تغذیه در افزایش و توانایی عملکرد سیستم ایمنی در برابر آلودگیها و عفونت هایی که سلامت انسان را تهدید می کنند، اثبات شده است
شفاآنلاین>سلامت>مشاوره و توصیه های تخصصی تغذیه ای برای بیماران بهبود یافته و در حین ترخیص توسط رژیم درمانگر ضروری وبیماران باید به مدت شش ماه تا یکسال تحت نظر و پیگیری باشند.

به گزارش شفاآنلاین و به نقل از روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور دکتر میرزای رزاز با بیان مطلب فوق افزود:به دلیل نوظهور بودن بیماری کرونا ،با استناد به مطالعات انجام شده در سایر بیماری های مشابه مانند سارس و مرس ،دیده شده که ظرفیت سیستم تنفسی و سیستم ایمنی افراد ،حتی پس از گذشت یکسال ،به حالت عادی بر نمی گردد.

وی تصریح کرد: هم چنین  نقص در عملکرد کبد ممکن است مدت ها به طول انجامد و مشکلات عصبی_روانی ناشی از ابتلا به بیماری تاهفته ها  پس از بهبود دیده شده است که بر کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود:سالها است که اهمیت و نقش تغذیه در افزایش و توانایی عملکرد سیستم ایمنی در برابر آلودگیها و عفونت هایی که سلامت انسان را تهدید می کنند، اثبات شده است.

وی خاطرنشان کرد:با برخورداری از الگوی غذایی سالم، علاوه برپیشگیری و بهبود روند درمان ،می توان در دوران باز توانی ،به تسریع فرایند بهبود ،ترمیم سیستم ایمنی ،ترمیم بافت های آسیب دیده با بازگشت به فیزیولوژی نرمال بدن و جلوگیری از ابتلاء دوباره کمک شایانی کرد.

رییس انجمن تغذیه ایران در خصوص نحوه ارایه برنامه غذایی مناسب ،به بیماران ،جمع آوری و ارزیابی وضعیت جسمی و تغذیه ای بیماری براساس اطلاعات فردی بیمار شامل سن،جنس،شغل،وضعیت‌تاهل،معیشت بررسی دسترسی به مواد غذایی را ضروری دانست و گفت:باید به این داده ها اطلاعاتی چون سوابق پزشکی، ارزیابی وضعیت تغذیه بیمار بهبود یافته ،ارزیابی تن سنجی،ارزیابی بالینی و بررسی داروهای مصرفی برای جلوگیری از اثر تداخل غذا و دارو را هم افزود.

دکتر میرزای رزاز تاکید کرد:سوء تغذیه پس از درمان، به دلیل عدم آگاهی مراقبین بیمار در منزل می تواند موجب تضعیف مجدد سیستم ایمنی بیمارگردد.

وی در خاتمه تصریح کرد: این توصیه ها و دستورالعمل ها که ذکر شد براساس نخستین گایدلاین تغذیه ای بیماران کرونا در کشور تهیه شده است که انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران از جایگاه قانونی ورسالت سازمانی در خصوص تغذیه در ایام کرونا تا به امروز سه گاید لاین را تدوین کرده است. 

وبه زبان انگلیسی ترجمه و در اختیار سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته شده است و کشورهایمنطقه مدیترانه شرقی(کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا)بر اساس راهنمای بالینی ارسالی ایران به سازمان جهانی بهداشت در حال فعالیت هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: