کد خبر: ۲۵۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 07
برخی بیمارستانهای خصوصی به علت کاهش بار مراجعه مجبور به تعدیل نیرو شده اند البته دستوری ابلاغ شده که اگر تخت های بیمارستانهای دولتی کم باشد باید از ظرفیت بیمارستانهای خصوصی، غیردولتی و نظامی در بحران کرونا استفاده شود
شفاآنلاین>سلامت>بحران کرونا و کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی برای امور غیرکرونایی، بیمارستان‌های خصوصی را با بحران اقتصادی مواجه کرده، به طوری که بسیاری از آنان به تعدیل نیرو و حتی تعطیل بخش‌های خود رو آورده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین،بحران کرونا هر روز ابعاد تازه خود را نمایان می کند. در حالی که در اپیدمی بیماری کووید ۱۹، بسیاری از اصناف و مراکز کسب و کار تعطیل شده اند و اغلب نیروهای روزمزد و کارگران بخش خصوصی درآمد خود را از دست داده اند، انتظار می رفت به علت تقاضا و نیاز به خدمات درمانی در این بحران حوزه سلامت، کار و بار مطب ها و بیمارستانها بیشتر رونق بگیرد اما واقعیت درست بر عکس است.

با اعلام اپیدمی کرونا در ایران و توصیه به در خانه ماندن مردم، کاهش تردد مردم و نیمه تعطیل شدن بسیاری از مشاغل و ترس مردم از مراجعه به پزشک و دندانپزشک، بسیاری از مطب ها، مراکز دندانپزشکی و بیمارستانهای خصوصی را نیز دچار بحران کرده است.

فعالیت این مراکز تا پایان اسفند ۹۷ با وجود هشدارهایی که وجود داشت، تا حدودی انجام می شد اما تعطیلات نوروز که هر ساله با مسافرت پزشکان و کاهش مراجعات مردم برای خدمات غیر اورژانسی همراه بود، زنگ خطر را بلندتر کرد به طوری که بعد از این تعطیلات بسیاری از بیمارستانهای خصوصی و حتی عمومی از جمله بیمارستان میلاد تهران به علت کاهش بار مراجعه مردم مجبور شدند با تعدادی از نیروهای خود را اعم از پرستار و کادر بیمارستانی خداحافظی کنند.

انتشار ویدئوی دکتر خلیل علیزاده مدیرعامل بیمارستان آتیه در تهران که با گریه از اجبار برای تعدیل و خداحافظی با ۵۰ درصد نیروهای این بیمارستان صحبت می کرد و از اینکه در این شرایط سخت اقتصادی این تعداد از نیروهای بیمارستان با مشکل معیشت مواجه می شوند، زنگ خطر را به گوش همه مردم رساند.

بعد از آن یکی از سوالات اصلی خبرنگاران در نشست های خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که روزی دو بار به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود، همین بود که تکلیف پرستاران و نیروهایی که به علت مشکلات اقتصادی بیمارستانها تعدیل و بیکار شده اند، چه می شود که البته جواب روشنی دریافت نکردند.

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره تعدیل نیرو در بیمارستانها گفت: در دو هفته تعطیلات عید همیشه بیمارستانها به طور طبیعی با کاهش مراجعه مواجه هستند و اکثر بیماران غیراورژانسی کارهای خود را به بعد از تعطیلات موکول می کنند. چون هنوز مساله کرونا مطرح است بسیاری از این بیماران هنوز مایل به مراجعه به بیمارستان نیستند و این مساله باعث شده حجم مراجعه کم شود.

وی افزود: برخی بیمارستانهای خصوصی به علت کاهش بار مراجعه مجبور به تعدیل نیرو شده اند البته دستوری ابلاغ شده که اگر تخت های بیمارستانهای دولتی کم باشد باید از ظرفیت بیمارستانهای خصوصی، غیردولتی و نظامی در بحران کرونا استفاده شود.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت نیز امروز (سه شنبه) در پاسخ به ایرنا درباره تعدیل نیرو در بیمارستانهای خصوصی و ورشکستگی مراکز خصوصی گفت: گزارشی از ورشکستگی بیمارستانهای خصوصی و میزان تعدیل نیرو در آنها نداریم اما در زمانی که بسیاری از کارگاهها و کسبه نتوانسته اند وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشند، حتما مراکز خصوصی درمانی نیز متضرر شده اند البته هیچ مطب و بیمارستان خصوصی تعطیل نشده که بخواهیم آنها را بازگشایی کنیم.

وی ادامه داد: به هر حال در زمانی که غول های اقتصادی بزرگ دنیا دچار بحران اقتصادی جدی شده اند و بورس و فروش نفت در دنیا دچار مشکل شده ما که اقتصاد نیم بندی داریم بعید نیست که دچار مشکلات اقتصادی به خصوص در بیمارستانهای خصوصی بشویم.

جان  بابایی گفت: در جاهایی که امکان داشتیم از بخش خصوصی خرید خدمت کردیم مثلا در قم که چهار بیمارستان برای بیماران کرونا اختصاص داده شده بود از سه بیمارستان خیریه برای بیماران غیر کرونایی خرید خدمت کردیم.

 در تهران نیز بیمارستانهای غیر کرونایی مثل مرکز قلب یا بیمارستان قلب شهید رجایی (هر دو دولتی) در تمام این ایام به خدمات رسانی به بیماران قلبی ادامه داده اند و تعطیلی نداشتند.

البته مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که حتی این بیمارستان های قلب در تهران نیز در ایام نوروز درمانگاههای خود را تعطیل کرده بودند و به جز اورژانس این بیمارستانها که با حضور رزیدنت ها و نه متخصصان و پزشکان فوق تخصص باز بوده، اغلب بخش های این بیمارستانها نیز مانند بسیاری از بیمارستانهای غیر کرونایی دولتی نیز به حالت نیمه تعطیل درآمده بودند و دسترسی بیماران غیر کرونا به پزشک در ایام نوروز بسیار سخت و گاهی غیر ممکن بود.

معاون درمان وزیر بهداشت امروز درباره فعالیت مطب ها نیز به ایرنا گفت: مطب ها تعطیل نشده بودند که بخواهیم آنها را بازگشایی کنیم اما دستورالعمل خدمات سرپایی و مطب ها در شرایط کرونایی نیز امروز تا فردا(چهارشنبه) ابلاغ می شود و مشخص می شود که این مراکز در چه ساعاتی و با چه شرایط فاصله گذاری فعالیت کنند همزمان سامانه خدمات درمانی از راه دور وزارت بهداشت و کلینیک های مجازی هم در حال راه اندازی است و اگر در ستاد ملی کرونا مصوب شود از این ظرفیت نیز برای گسترش خدمات درمانی در کشور استفاده می شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: به هر حال خود مردم در خیلی از جاها تمایلی برای بیرون آمدن از خانه برای خدمات غیر ضروری پزشکی و غیر اورژانسی ندارند اما ما مطب ها را نبستیم که حالا بخواهیم آنها را باز کنیم.

جان بابایی افزود: نمی توانیم پرستاران و نیروهای بیمارستانی بیکار شده را در بیمارستانهای دولتی استخدام کنیم و جذب نیرو در مراکز دولتی از طریق آزمون انجام می شود البته از ظرفیت باقیمانده استخدامی سال گذشته استفاده می کنیم و به دنبال ظرفیت جدید برای آی سی یو ها هستیم. 

فقط می توانیم بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا پرستاران را به صورت شرکتی با قراردادهای ۸۹ روزه بدون بیمه و تعهد استخدام فقط برای مراکز کرونایی بکارگیری کنیم و اگر در جایی نیاز باشد از بیمارستانهای خصوصی خرید خدمت می کنیم.

بیمارستانهایی که تعطیل می شوند

حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: اغلب بیمارستانهای خصوصی با بحران اقتصادی جدی مواجه شده اند، کاهش مراجعات مردم به علت ترس از کرونا و به تعویق انداختن مراجعات غیر ضروری از یک طرف و دستورالعمل به تعویق انداختن خدمات پزشکی الکتیو (غیر ضروری) از طرف دیگر و البته افزایش بار هزینه های بهداشتی در بحران کرونا، این بیمارستانها را به مرز ورشکستگی کشانده است.

وی گفت: بیمارستانهای که در این شرایط بیمار پذیرش می کنند مجبورند هزینه سنگینی برای گندزدایی و ضدعفونی کردن بخش های بیمارستانی بپردازند، هر روز باید همه قسمت های بیمارستان اعم از بخش ها، اتاق های انتظار، دستشویی ها، اورژانس و جاهای دیگر با محولهای ضدعفونی کننده جلوی چشم بیماران ضدعفونی شود و این محلول ها که بسیار گران و کمیاب هم شده است باید در سالن ها برای ضدعفونی دست مردم نیز وجود داشته باشد و این هزینه سنگینی است که به بیمارستانها و درمانگاهها تحمیل می شود بدون اینکه این هزینه ها از جایی تامین شود یا در صورتحساب بیماران لحاظ شود.

کرمانپور افزود: بیمارستانها مجبورند مواد ضدعفونی کننده را از بازار آزاد از واسطه ها به قیمت های گران بخرند و دسترسی راحتی به این اقلام ندارند.

 از طرف دیگر تامین ماسک و لباس های گرانقیمت محافظتی نیز برای پرسنل هزینه سنگینی دارد، ضمن اینکه به هر حال مجبورند برای بیمارانی که سرفه می کنند و به بیمارستان یا مطب مراجعه می کنند ماسک تهیه کنند که دیگران را مریض نکنند و این هزینه ها برای مطب ها، درمانگاهها و بیمارستانها سنگین است.

وی گفت: فعلا همه بیمارستانها تعدیل نیرو نکرده اند اما بسیاری از این مراکز مجبور به تعدیل نیرو شده اند و تعداد بیمارستانهایی که با نیروهای خود خداحافظی می کنند روز به روز بیشتر می شود.

 تعدادی از بیمارستانهای خصوصی حتی در تهران تعطیل شده اند و در بیمارستان را بسته اند و بیمارستانهایی مثل آتیه نیز که ۵۰ درصد نیروهایش را تعدیل کرده اگر این وضعیت ادامه داشته باشد احتمال دارد در روزهای آینده با ۵۰ درصد بقیه های نیروهایش نیز خداحافظی کند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: شاید در این شرایط بحرانی باید فکر کارهای جدید و خدمات مشاوره پزشکی از راه دور برویم و این وضعیت نحوه ارائه خدمات پزشکی به مردم را به سمت خدمات الکترونیکی، نسخه نویسی الکترونیکی و حتی نسخه پیچی الکترونیکی ببرد تا از بحران اقتصادی و ورشکستگی نجات پیدا کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: