کد خبر: ۲۵۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 07
با این روش‌ها تمام ویروس ها و سموم شیمیایی کشنده موجود در میوه و سبزیجات و خشکبار از بین می رود و با خیال راحت می توانید آنها را مصرف کنید
شفاآنلاین>سلامت> ضد عفونی کردن میوه و سبزی با وجود این ویروس خطرناک و همه گیر عملی بسیار مهم و حساس است زیرا امکان انتقال ویروس را دارد.

به گزارش شفاآنلاین، بیماری کرونا  2019 (COVID-19) که این روزها در حال گسترش است و همه کشورهای جهان درگیر آن هستند، ازطریق سرفه  و عطسه، تماس شخصی با فرد آلوده یا لمس سطوح آلوده و پس از آن لمس دهان، بینی و چشم ها منتقل می شود.

 این ویروس علاوه بر اینکه بر روی سطوح مختلف باقی می ماند، روی بسته بندی مواد غذایی، میوه، شیرینی، آجیل و یا بسته بندی روی شکلات  ها باقی بماند بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف مواد غذایی  هریک از آنها را با روش مشخصی ضدعفونی کنندو سپس استفاده نمایند. 

در این بخش از  طریقه ضد عفونی کردن میوه، سبزیجات و آجیل را آورده ایم ، با این روشهای کاربردی و علمی تمام ویروس ها و سموم شیمیایی کشنده موجود در میوه و سبزیجات و خشکبار از بین می رود و با خیال راحت می توانید آنها را مصرف کنید!

چگونگی ضد عفونی کردن آجیل ها

برای پیشگیری از بیماری کرونا توصیه های علمی و پزشکی زیادی مبنی بر تقویت قوای جسمانی شده است ، بنابراین در این روزها خرید آجیل و خشکبار بویژه انواع مغزها توسط مردم افزایش یافته است اما باید بدانید که متاسفانه ویروس کرونا  می تواند روی آجیل ها نیز باقی بماند بنابراین بهتر است هرگز قبل از ضد عفونی خشکبار آنها را مصرف نکنید. 

برای ضد عفونی آجیل ها روش های زیر را امتحان کنید :

آجیل ها را در فر یا مایکروفر قرار دهید

ویروس کرونا به حرارت بالای 35 الی 40 درجه حساسیت دارد بنابراین برای از بین بردن این ویروس می توانید آجیل هایی مانند بادام ، فندوق، پسته، گردو  و ... به مدت 10 دقیقه در وسایل گرمازا مانند فر ، مایکروفر یا توستر در دمای 40 درجه قرار دهید.حرارت دادن ده دقیقه ای آجیل ها سبب می شود به ویروس کرونا مبتلا نشوید.

بهتر است مقدار کمی از آجیل ها را حرارت دهید و مصرف نمایید و به یکباره و در مقدار زیاد آجیل ها را حرارت ندهید تا در ماندگاری آنها مشکلی پیش نیاید.

آجیل ها را درون قابلمه حرارت دهید

یک قابلمه را خشک روی شعله سایز متوسط گاز قرار دهید یک ظرف فلزی برای آجیل مثل ماهی تابه یا آبکش فلزی روی قابلمه بگذارید. شعله را زیاد کنید برای 5 دقیقه و بعد شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید و بعد از 25 دقیقه آجیل ها را بردارید.

می توانید از سشوار نیز استفاده نمایید

برای از بین بردن ویروس کرونا می توانید از سشوار نیز استفاده نمایید و باد گرم سشوار را داخل ظرف آجیل و یا پلاستیک هایی که این خوراکی خوشمزه در آن ها قرار دارد، بدمید و سلامت جسمانی خود را تضمین کنید.

نکات قابل توجه برای خرید آجیل

از خرید آجیل های باز از دست فروشان اجتناب کنید.

برای خرید و تهیه انواع آجیل به مراکز و فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید.

از فروشگاه هایی آجیل بخرید که موارد بهداشتی را رعایت کرده و بر روی تمام آجیل و خشکبار سلفون کشیده باشند و به مشتری اجازه ی تست و دست زدن به آجیل را ندهند.

هنگام خرید آجیل دقت کنید که فروشندگان حتما از دستکش و ماسک استفاده کنند.

به هیچ عنوان از مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی کردن آجیل استفاده نکنید.

ازخرید آجیل هایی که به صورت مغز هستند، خودداری کنید.

خرید شیرینی در روزهای کرونایی

در این روزها که در کشورمان ویروس کرونا شیوع زیادی یافته ، بهتر است حدالامکان از خرید شیرینی صرف نظر کنید و انواع شیرینیجات را خودتان در خانه تهیه نمایید زیرا هنگام تهیه شیرینی شما نمی دانید که چه کسانی و با چه بهداشتی به پخت و پز شیرینی ها پرداخته اند . همچنین این ویروس می تواند هنگام دست به دست شدن و قرار گرفتن در جعبه نیز به شیرینی راه یابد پس خرید شیرینی به خصوص شیرینی تر به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

ضد عفونی کردن شکلات

ویروس کرونا می تواند روی بسته بندی روی شکلات ها باقی بماند و به راحتی باعث انتقال آلودگی به بدن افراد شود. برای از بین بردن ویروس می توانیم از الکل و صابون یا مایع، استفاده نماییم و بسته روی شکلات را قبل از ورود به منزل ضدعفونی کنیم.


ضد عفونی کردن سبزی و میوه در زمان شیوع کرونا

برای اینکه بتوانیم سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری هایی همچون کرونا ویروس تقویت کنیم، باید از میوه و سبزیجات استفاده نماییم تا ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین گردد بنابراین ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه ها در این روزها بسیار پر اهمیت است.برای ضد عفونی کردن سبزی ها و میوه ها از روش های زیر استفاده نمایید:

هنگام خرید میوه این نکات را رعایت کنید :

میوه و سبزیجاتی را انتخاب کنید که سالم و بدون پوسیدگی باشند.

بعد از اینکه به خانه آمدید ، کیسه های میوه و سبزی را در جایی مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهید تا تماسی با سایر وسایل منزل نداشته باشند.

دست هایتان را به خوبی بشویید و ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها را انجام دهید.

برای ضد عفونی کردن سبزیجات :

1. ابتدا سبزی ها را پاک کنید و برگ های زرد و گندیده شده ، چوب و گل و لای را از سبزیجات جدا کنید.

2. سبزیجات پاک شده درون ظرفی پر از آب بریزید تا گل و لای سطحی از روی آنها پاک شود.

3. برای ضدعفونی سبزیجات یک تا سه قطره مایع ظرفشویی را در هر یک لیتر آب بریزید و سبزیجات را به مدت دو تا پنج دقیقه در این محلول قرار دهید و بعد تمیز آبکشی کنید.

4. برای شستشو و ضد عفونی سبزیجات می توانید از محلول های ضدعفونی کننده موجود در داروخانه ها نیز استفاده نمایید.

5. می توانید برای ضدعفونی سبزیجات  مقداری جوش شیرین  را در آب بریزید و سبزیجات را به مدت چند دقیقه درون آن قرار دهید؛ سپس دوباره آنها را با دقت شستشو دهید .

6. برای ضدعفونی سبزیجات میتوان از محلول آب ولرم  و مقداری سرکه  سفید استفاده کرد و سبزیجات  را درون آن به مدت نیم ساعت بگذارید و سپس با آب سرد شستشو دهید.

نکته مهم :

در این روزها برای شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات نباید تنها به مواد طبیعی مانند سرکه، نمک  و آبلیمو اکتفا کرد. لازم است حتماً از مواد ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی استفاده شود پس قبل از ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات با نمک، سرکه و … لازم است سبزیجات را انگل زدایی کنید . برای انگل  زدایی سبزیجات 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی را در آب حل کنید، سپس سبزیجات را به مدت 5 دقیقه در محلول قرار دهید و بعد سبزیجات را به خوبی آبکشی کنید.

برای ضد عفونی کردن میوه ها :

برای ضدعفونی کردن میوه نیزمی توانید از روش های بالا استفاده نمایید اما بهترین روش این است که باید محلول ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی را در آب حل کنید و اجازه دهید میوه ها به مدت نیم ساعت در محلول بمانند سپس با فرچه مخصوص یا اسکاچ تمیز، سطح میوه را تمیز کنید تا آلودگی روی آنها باقی نماند.

نکات پایانی شستشوی میوه و سبزیجات:

با اتمام عملیات ضد عفونی کردن میوه و سبزی، کیسه های پلاستیکی را دور بیاندازید.

سینک و محل قرار دادن کیسه های خرید را شسته یا ضد عفونی کنید.

پس از شست وشو سبزی یا میوه آنها را در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید.

دستگیره درب یخچال را ضدعفونی کنید.

هیچ گاه در این روزها بیرون از منزل از میوه و سبزی خام استفاده نکنید.

برای ضدعفونی کردن میو و سبزیجات استفاده از الکل پیشنهاد نمی شود. نمناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: