کد خبر: ۲۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۴ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 20
شفاآنلاین -یکی از معضلات خانواده‌ها، به‌خصوص بعد از مهمانی شام یا ناهار، غذاهای باقیمانده است. ديده
شده گاهي تا يك هفته اعضاي خانواده مجبورند غذاهاي تكراري بخورند و دم برنياورند. در بدترين حالت هم غذاها راهي سطل زباله مي‌شوند و كوله باري از عذاب وجدان براي آدم باقي مي‌گذارند. البته راه‌هاي ديگري هم وجود دارد. مي‌شود به جاي غذاي تكراري خوردن و عذاب وجدان حمل كردن، كمي خلاقيت به خرج داد و بسته به ذائقه خانواده، با غذاهاي مانده، غذاي جديدي درست كرد. ما برايتان چند پيشنهاد داريم.

پلوسفيد

توپ برنجي
برنج پخته را با كمي جعفري خرد شده، كمي زيره و پنير پارمزان رنده شده مخلوط كنيد. در 2ظرف جداگانه پودر سوخاري و كنجد بريزيد و در ظرفي ديگر يك تخم‌مرغ بشكنيد. در ماهيتابه‌اي روغن بريزيد و بگذاريد تا داغ شود. با مايه برنج، گلوله‌هايي به اندازه گردو درست كنيد، ابتدا در تخم مرغ بغلطانيد، بعد در پودر سوخاري، دوباره در تخم‌مرغ و بعد در كنجد، در نهايت هم در روغن بيندازيد تا كمي سرخ شود. حالا شما يك وعده غذايي خوشمزه و سبك داريد.

ته‌چين
مي‌توانيد برنج‌هاي اضافي را حتي اگر پلو قاطي (عدس پلو، لوبياپلو، باقالي پلو) هستند، با تخم‌مرغ و ماست و كمي زعفران مخلوط كنيد و يك ته‌چين خوشمزه با آن درست كنيد. اگر كمي گوشت يا مرغ پخته ريش ريش شده هم بين لايه‌هاي برنج بگذاريد كه ديگر يك ته‌چين مجلسي خواهيد داشت. روي ته‌چين را با كمي زرشك و خلال بادام و خلال پسته و كشمش پلويي كه در روغن و كمي زعفران تفت داده شده‌اند تزيين كنيد. هيچ‌يك از اعضاي خانواده متوجه نمي‌شوند قبلا از آن غذا خورده‌اند.

ماكاروني و لازانيا

سالاد ماكاروني
اگر لازانيا درست كرديد و ورق‌هاي لازانياي غوطه ور در آب جوش زياد آمد، نگران نباشيد. مي‌توانيد آنها را درحالي‌كه بين‌شان سلفون يا نايلون قرار داده‌ايد در فريزر نگه‌داريد و يك‌بار ديگر از آنها استفاده كنيد. يا اينكه آنها را در قطعه‌هاي كوچك برش بزنيد و با آن سالاد ماكاروني درست كنيد. كافي است كمي ذرت، سوسيس يا كالباس، گوجه‌فرنگي و خيارشور نگيني خرد شده و به ميزان لازم سس مايونز و نمك و فلفل به آن اضافه كنيد.

كيك اسپاگتي
اگر ماكاروني شب قبل زياد آمد و اهل غذاي مانده خوردن نيستيد، مي‌توانيد به آن دو، سه تخم‌مرغ كامل اضافه كنيد و با كمي زعفران مخلوط كنيد و در ماهيتابه بريزيد و با آن كوكو درست كنيد. حتي مي‌توانيد اين مواد را در ظرف كيك بريزيد و در فر بگذاريد و كيك ماكاروني داشته باشيد.

كاهو

كوكوي كاهو
برگ‌هاي ضخيم و بيروني كاهو يا كاهوهاي سس‌نزده سالاد را دور نريزيد. آنها را در ميكسر خرد كنيد و سبزي معطر، بيكينگ پودر، دارچين، زردچوبه، پودر سير، گردوي خرد شده و اگر دلتان خواست كمي زرشك و كمي نمك و زعفران به آن اضافه كنيد. حالا به ميزان لازم تخم‌مرغ در آن بشكنيد و خوب هم بزنيد تا همه مواد با هم مخلوط شوند و در روغن داغ شده بريزيد. حتما از طعمش خوشتان مي‌آيد؛ اين يك غذاي قديمي مادربزرگانه است.

مرغ پخته

ساندويچ و پيتزاي مرغ
مرغ‌هاي پخته را مي‌توانيد خرد كنيد و با كمي قارچ و فلفل دلمه‌اي و ذرت تفت بدهيد. بعد روي نان تست بگذاريد و روي آن پنير پيتزا بريزيد و در ساندويچ ساز قرار دهيد تا يك ميان وعده يا غذاي پيك‌نيكي سريع نصيب‌تان شود. مي‌توانيد همين مواد را روي نان تست بريزيد، با پنير پيتزا و سس گوجه فرنگي روي همه مواد را بپوشانيد و در فر قرار دهيد تا نان برشته و پنير آب شود. پيتزا يك نفره خوشمزه شما آماده است.

پلومرغي
اگر مرغ‌تان از قيافه افتاده و خرد شده بود، مي‌توانيد پلو مرغي درست كنيد. به اين ترتيب كه برنج را بپزيد و آبكش كنيد و بعد مرغ را كه كمي ادويه (دارچين، فلفل و زعفران) زده‌ايد، لايه لايه، بين برنج قرار دهيد و به‌جاي آب و روغن، آب مرغ را روي آن بريزيد. در آخر با زرشك و برنج زعفراني تزيينش كنيد.

كوكوي مرغ
مرغ‌هاي پخته‌اي را كه رب ندارند ريش ريش كنيد. 2يا 3سيب‌زميني متوسط را بپزيد و رنده كنيد. حالا مرغ‌ها و سيب‌زميني‌ها را با 3تخم‌مرغ و كمي نمك، فلفل، زعفران، زردچوبه و دارچين خوب مخلوط كنيد. در ماهيتابه روغن بريزيد و بعد از اينكه داغ شد همه مواد را در آن بريزيد. بعد از سرخ شدن يك طرف، كوكو را قطعه قطعه كنيد و برش گردانيد. يك شام پيك‌نيكي خوشمزه در انتظار شماست.

سيب‌زميني شكم‌پر

سيب‌زميني را خوب بشوييد و بگذاريد تا بپزد ولي له نشود. وقتي خنك شد، بخش كوچكي از سر آن را ببريد و داخل آن را تا نيمه خالي كنيد. حالا تكه‌هاي مرغ پخته و فلفل دلمه‌اي و پنير پيتزا را با كمي پودر آويشن داخل شكم سيب‌زميني بريزيد و آن را در فويل بپيچيد و در فر بگذاريد، آنقدر كه پنير آن آب شود. حالا خانواده خود را به يك عصرانه هيجان‌انگيز دعوت كنيد.

نام: مرباي بالنگ
شغل: درمان درد مفاصل

آنها كه دستي در طب سنتي دارند، بالنگ را به نام «اترج كبير» يا «بادرنج» مي‌شناسند. اين ميوه‌ كه از مركبات است ظاهري شبيه گريپ‌فروت دارد. اگر بالنگ را قاچ كنيد، بعد از پوست، يك لايه نرم مي‌بينيد كه قطور است و پالپ‌هايي كه نسبت به لايه نرم، حجم كمتري دارد. بالنگ را شسته و پوست آن را خيلي نازك بكنيد. حالا ميوه را از وسط 2نيم كرده و مغز آن را جدا كنيد، آب آن را بگيريد و كنار بگذاريد. بالنگ را در اندازه‌هاي دلخواه خرد و سپس هم‌وزن آنها شكر كنار بگذاريد. بالنگ‌هاي خرد شده را يك ساعت در آب سرد بگذاريد. حالا آنها را از آب خارج كنيد و اگر دوست داريد مرباي تردي داشته باشيد يك شبانه‌روز در آب آهك نگه داريد. (يك كيلو آهك را در 15ليوان آب خوب هم بزنيد تا آهك به‌صورت دوغ غليظي درآيد. سپس صبر كنيد تا آب در سطح ظرف كاملاً زلال بايستد.) بعد از اينكه بالنگ‌ها را از آب آهك خارج كرديد و شستيد، آنها را در آب در حال جوشيدن بريزيد تا20دقيقه بجوشد. سپس آب آن را خالي كنيد و دوباره در آب جديد بجوشانيد. اين كار را 3يا 4بار تكرار كنيد تا تلخي پوست بالنگ گرفته شود. بعد از همه اين مراحل، بالنگ‌ها را با 2ليوان آب و شكري كه كنار گذاشته بوديد روي شعله گاز قرار دهيد و بگذاريد آنقدر بجوشد تا شربت آن غليظ شود. مي‌توانيد كمي زعفران و گلاب هم به آن بيفزاييد.در آخر آب مغز بالنگ يا يك قاشق مرباخوري آبليمو را به مربا اضافه كنيد تا شكرك نزند .

اين ميوه طبيعت خاصي دارد؛ پوست زرد آن كمي گرم و خشك است و لايه نرم گوشتي‌اش در انواع شيرين آن سرد است و تر. برگ و شكوفه بالنگ هم گرم و خشك است. پوست اين ميوه قلب، فكر، كبد و معده را قوي و دهان را خوشبو مي‌كند و محلل غذاست. اگر اين پوست را با شكر يا عسل، مربا كنند، مربايي مقوي و مفرح با خاصيت ضدسمي خواهد شد. اما يادتان باشد در خوردن آن زياده‌روي نكنيد چون مصرف بيش از حدش باعث شدت حرارت در افراد گرم‌مزاج مي‌شود. در روزگاران قديم از اين ميوه به‌عنوان درمان دريازدگي، مشكلات ريوي و بيماري‌هاي روده استفاده مي‌شد. چيني‌ها از ريشه و پوست بالنگ، جوشانده‌اي درست مي‌كنند كه ضدسرفه و نرم‌كننده سينه است.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار