کد خبر: ۲۵۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 07
کرونا با آمدنش به ما یاد داد که باید قدردان روزهایمان، اطرافیانمان، نفس کشیدنمان در هوای آزاد، بیرون رفتنمان با خیال راحت و غیره باشیم؛ روزهای کرونا با تلخی‌های فراوانی سپری می‌شود اما لازم است در این روزها بیشتر به گذشته و آینده نه چندان دور خودمان فکر کنیم و راه چاره‌ای بیابیم.

شفاآنلاین>سلامت>متخصص روانشناسی در کردستان گفت: هم‌زمان با پایان یافتن کرونا انسان‌ها با فکری جدید و گرفتن تصمیمات جدید به پیگیری و دنبال کردن اهداف و برنامه‌های زندگی خود می‌روند و به‌عبارتی‌دیگر پایان کرونا به معنای خودانگیختگی افراد است.

به گزارش شفاآنلاین:با شیوع گسترش بیماری کرونا در جهان، ایران و استان کردستان همه کارشناسان، روانشناسان و متخصصان توصیه می‌کنند که افراد در چنین شرایطی در خانه بمانند و نکات بهداشتی را رعایت و به طور مرتب دست‌های خود را با آب و صابون شستشو بدهند و از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر و مسافرت پرهیز کنند چرا که ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و به راحتی افراد را درگیر و متاسفانه برخی را نیز می‌کشد.

کرونا با آمدنش به ما یاد داد که باید قدردان روزهایمان، اطرافیانمان، نفس کشیدنمان در هوای آزاد، بیرون رفتنمان با خیال راحت و غیره باشیم؛ روزهای کرونا با تلخی‌های فراوانی سپری می‌شود اما لازم است در این روزها بیشتر به گذشته و آینده نه چندان دور خودمان فکر کنیم و راه چاره‌ای بیابیم.

کرونا به بسیاری از فراد که می‌توانند در خانه بمانند فرصت داده که از خواب غلفت بیدار شوند و بیشتر برای زندگی‌شان ارزش قائل باشند.

سفره هفت سین امسال همراه با کرونا باعث شد که دید و بازدیدها از طریق تلفن و اینترنت برقرار شود چراکه سرایت این ویروس بسیار همه گیرتر از آن است که فکرش را می‌کنیم، به راستی که این عید بر خلاف همه هزاره های گذشته، دوست داشتن در ندیدن است و عید دیدنی یک ظلم بزرگ به حساب می‌آید.

این روزها مردم از ترس جان خود، از هم فرار می‌کنند، بهترین دوستان با یکدیگر دست نمی‌دهند، مادر فرزندش را بغل نمی‌کند، پدر دست فرزند را نمی‌گیرد، کسی به دیدن یکدیگر نمی‌رود، حتی یکی از عزایزانمان اگر جان خود را دست بدهد جنازه‌اش را به ما نمی‌دهند غریبانه دفنش می‌کنند، مجالس ممنوع، اعمال عبادی تعطیل، رفتارهای اجتماعی و صله‌رحم هم دید و بازدید تعطیل. خلاصه هرکس تنها به فکر خودش است.

سیف‌الله رحمانی، متخصص روانشناسی گفت: امروزه همه‌جا شنیده می‌شود که برای افزایش سلامتی فاصله اجتماعی را بیشتر کنید و اگر حرمت دیگران برایمان مهم است باید اصول بهداشتی را رعایت و باید توجه کرد این ضرورت زیستن در زمان حال است.

وی افزود: اگر این سؤال رو از خودمان بپرسیم بعد از کرونا حال‌ و روزمان چه می‌شود؟ باید ذکر شود که پایان کرونا یعنی از بین رفتن جو قرنطینه و کاهش اضطراب اجتماعی و از بین رفتن فوبیای بیماری کرونا.

متخصص روانشناسی در کردستان، ذکر کرد: اگرچه بیماری کرونا بیشتر جنبه زیستی دارد اما آسیب‌های روانی آن بیشتر مشاهده می‌شود در این راستا انتظار می‌رود با پایان کرونا نرخ کارهای کلیشه‌ای و اجباری زمینه‌ساز تفکرات وسواسی در بین افراد کاهش یابد.

رحمانی بیان کرد: در این بین بیشتر از همه تعارضات "درون خانواده‌ها" کاهش می‌یابد، حضور در اجتماع و دیدوبازدیدها فرصتی دیگر را برای حمایت اجتماعی از همدیگر فراهم می‌آورد و باری دیگر می‌آموزیم که همدلی و همنوایی مثبت با یکدیگر رمز زندگی است و موجودیت اجتماعی ما پایه زندگی امروزی است.

متخصص روانشناسی در کردستان، در ادامه گفت: هم‌زمان با پایان یافتن کرونا انسان‌ها با فکری جدید و گرفتن تصمیمات جدید به پیگیری و دنبال کردن اهداف و برنامه‌های زندگی خود می‌روند و به‌عبارتی‌دیگر پایان کرونا به معنای خودانگیختگی افراد است.

رحمانی ادامه داد: از طرف دیگر دل‌بستگی‌های کودکان و نوجوانان به مدرسه و کلاس درس و هم‌کلاسی‌ها، جانی تازه گرفته و شروعی دیگر از رقابت‌های بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

البته، پس از کرونا یادمان باشد که سلامت و بیماری، آسان و دشوار همراه همیشگی زندگی است و همواره آماده شرایط بحرانی در زندگی باشیم.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: