کد خبر: ۲۵۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 06
سیاست‌ برخی دولت‌ها اقدامات تنبیهی برای رفتارهای قلدرمابانه، بیگانه هراسی و جنایت‌های مربوط به همه گیری ویروس کرونا است
شفاآنلاین>سلامت>یک گروه دیده‌بان حقوق بشر با بررسی رفتارهای نژادپرستانه در برابر افراد مبتلا به کووید ۱۹، هراس از کرونا را عامل فرسایش بافت اجتماعی و ظهور تبعیض نژادی در جهان معرفی کرده است.

به گزارش شفاآنلاین،بررسی‌های گروه دیده بان حقوق بشر موسوم به اروپا-خاورمیانه نشان می دهد همگام با همه گیری بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان رفتارهای نژادپرستانه نیز در حال ظهور است.

در گزارش این گروه آمده است: با توجه به خصومت‌های ناشی از گسترش کرونا، احتمالا تخریب بافت اجتماعی تا مدت‌ها پس از فروکش کردن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ ادامه خواهد داشت و در آینده گزارش‌هایی در مورد تبعیض نژادی و نفرت پراکنی برخی ها علیه برخی دیگر بخاطر نژاد یا وضعیت ابتلا آنها به ویروس کرونا خواهیم شنید.

طبق این گزارش، در حال حاضر، فعالان و افراد تاثیرگذار (influencers) در شبکه‌های اجتماعی افرادی را که آزمایش کرونا آنها مثبت یا حتی مشکوک به بیماری بوده، از خود می‌رانند.

برخی مواقع بحث‌هایی در این زمینه به صورت غیر عمدی مطرح می‌شود اما نتیجه آن اغلب مشابه است و منجر به تبعیض نژادی می شود. بعضی اوقات پیامدهای مخرب بر روی اعضای خانواده قربانیان نیز تاثیر می گذارد و به آنها احساس مجرم بودن دست می دهد.

از دیگر نمونه‌ها بد رفتاری با کارگران و مسافران چینی است، زیرا برای اولین بار کرونا در اواخر سال گذشته میلادی در چین و در میان مسافران این کشور شیوع پیدا کرد. کارگران مهاجر در میان آسیب پذیر ترین قشر در معرض نژادپرستی هستند. 

سیاست‌ برخی دولت‌ها اقدامات تنبیهی برای رفتارهای قلدرمابانه، بیگانه هراسی و جنایت‌های مربوط به همه گیری ویروس کرونا است.

هرچند بسیاری از دولت‌ها از ابزارهای قانونی برای توقف رفتارهای ناپسند و نژادپرستانه استفاده نمی‌کنند که از موارد مهم آن می توان به نقض حقوق کارگران در فرانسه، اردن، امارات، قطر و فلسطین اشغالی اشاره کرد.

بسیاری از بد رفتاری‌ها ناشی از عدم آگاهی دقیق نسبت به ویروس کرونا از جمله طریق ابتلا و پیامدهای این ویروس است. برای مثال، بسیاری از افراد در آمار مرگ و میر بسیار اغراق می‌کنند. نتیجه تبعیض نژادی می تواند منجر به این شود که افراد دارای علائم بیماری با مخفی نگه داشتن بیماری خود از درخواست کمک بپرهیزند و در نتیجه، این رفتار گسترش بیشتر ویروس را به دنبال داشته باشد.

این گزارش می افزاید که در جریان همه گیری مردم و دولت‌ها ملزم هستند تا بین آزادی بیان و عقیده و نقض حریم خصوصی تفاوت قائل شوند.

افزایش کمپین‌های اطلاع رسانی برای انتشار حقایق در مورد بیماری کووید ۱۹ و هشدار نسبت به بدرفتاری با افراد مبتلا بسیار اهمیت دارد. سازمان‌های غیر دولتی می توانند نقش موثری داشته باشند، اما دولت‌ها نیز باید گام به گام با آنها پیش بیایند.

در نتیجه این گزارش آمده است که کمپین‌های مبارزه با رفتارهای ناپسند باید بیشتر بر روی مدارس و کودکان تمرکز کنند، در حالیکه بروز رفتارهای زشت در میان تمام قشرهای جامعه مشاهده می‌شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: