کد خبر: ۲۵۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 04
اگر مردم به دليل ناتواني مالي از خدمات درماني دور شوند، نه تنها به خودشان لطمه مي‌زنند بلکه کنترل کرونا دشوارتر شده و جامعه در معرض خطر قرار مي‌گيرد
شفاآنلاین>سلامت>«تدروس ادهانوم» مديرکل سازمان جهاني بهداشت هشدار داد که کشورها براي برداشتن قرنطينه عجله نکنند؛ زيرا تعجيل در لغو اين تدابير موجب سقوط «شديدتر و ادامه‌دار» اقتصادي و افزايش شمار مبتلايان و جان‌باختگان کرونا مي‌شود.

به گزارش شفاآنلاین و به نقل از سي.ان.بي.سي نيوز، ادهانوم در کنفرانسي خبري در ژنو سوئيس اظهار کرد: همه ما از تبعات عميق اجتماعي و اقتصادي اين ويروس مطلعيم. اما بهترين راه براي پايان دادن به محدوديت‌ها و کاهش تأثيرات اقتصادي آن، شکست دادن اين ويروس است.

ادهانوم همچنين از کشورها خواست تا برنامه‌هاي بيمه‌اي و بهداشتي را براي شهروندان خود گسترش داده و موانع مالي پيش روي مسائل بهداشتي را بردارند. 

او گفت: اگر مردم به دليل ناتواني مالي از خدمات درماني دور شوند، نه تنها به خودشان لطمه مي‌زنند بلکه کنترل کرونا دشوارتر شده و جامعه در معرض خطر قرار مي‌گيرد.

مقام‌هاي سازمان جهاني بهداشت مي‌گويند که کرونا حتي مبارزه با ساير بيماري‌هاي عفوني همچون فلج اطفال را تحت تأثير قرار داده است.

در همين حال، ادهانوم و «کريستالينا جورجيوا» مدير صندوق بين‌المللي پول اولويت دادن کشورها به مبارزه با کرونا را خواستار شده و تأکيد کردند که مهار اين ويروس و نجات جان انسان‌ها «شرط لازم» براي حفظ مشاغل و اقتصاد است.

ادهانوم و جورجيوا در مقاله‌اي که روز جمعه در روزنامه انگليسي ديلي تلگراف منتشر شد، تأکيد کردند که براي احياي فعاليت‌هاي اقتصادي لازم است که ابتدا شيوع کرونا تحت کنترل قرار بگيرد.

شيوع کرونا بيش از يک ميليون نفر را در سراسر دنيا مبتلا کرده و جان بيش از ۵۰ هزار نفر را گرفته است. دولت‌ها براي مقابله با اين ويروس برنامه‌هاي قرنطينه را به اجرا گذاشته‌اند که باعث متوقف شدن بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي شده است.

تدروس و جورجيوا در مقاله مشترک خود نوشتند: در حالي دنيا به کرونا پاسخ مي‌دهد که کشورها يکي پس از ديگري مجبور شده‌اند که براي مهار آن وارد عمل شوند. اين رويکرد باعث شده است که فعاليت جامعه و اقتصاد آنها متوقف شود. 

در ادامه اين مقاله آمده است: در ظاهر يک انتخاب وجود دارد، يا جان انسان‌ها را نجات دهيد يا معيشت آنها را. اما اين يک معماي اشتباه است. مهار کرونا شرط لازم براي نجات مشاغل است.

تدروس و جورجيوا تأکيد کردند که نظام بهداشتي بسياري از کشورها براي «قتل عام» کرونا آماده نيست. آنها از کشورها خواستند که بودجه خدمات بهداشتي را در اولويت قرار دهند.

آنها در مقاله مشترک خود تصريح ساختند: بحران در بهداشت جهاني و سرنوشت اقتصاد جهاني به طرز جدايي‌ناپذيري در هم تنيده شده است. مبارزه با اين ويروس لازمه احياي اقتصادي است.

در اين مقاله آمده است که ۸۵ کشور به دنبال دريافت کمک مالي اضطراري از صندوق بين‌المللي پول هستند و اين نهاد قصد دارد ظرفيت فعلي کمک‌هاي اضطراري خود براي پاسخ به کرونا را از ۵۰ ميليارد دلار به يکصد ميليارد دلار افزايش دهد. 

ظرفيت کامل اين نهاد مستقر در واشنگتن براي وام‌دهي يک تريليون دلار است.

سازمان جهاني بهداشت که در ژنو سوئيس مستقر است، اعلام کرده که در همکاري با صندوق بين‌المللي پول توافقنامه‌هاي خريد تجهيزات حياتي پزشکي براي کشورها را تسهيل مي‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: