کد خبر: ۲۵۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 04
محققان دانشگاه نورث ایسترن در آمریکا توانستند ساختار شیوع بیماری کرونا ( Covid-۱۹) را با استفاده از ابزارهای شبکه ازجمله محاسبات ریاضی، فیزیک و ابزارهای پردازشی، مدل سازی کنند و توانستند ۴۰ داروی بالقوه را برای درمان این بیماری شناسایی کنند.

شفاآنلاین>سلامت>در این تحقیقات نحوه رفتار پروتئین‌های موجود در سلول‌های انسان پس از آلوده شدن سلول به ویروس جدید کرونا موسوم به SARS-CoV-۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و محققان توانستند ۴۰ داروی بالقوه را برای درمان این بیماری شناسایی کنند.

به گزارش شفاآنلاین:به گفته محققان تعاملات انواع مختلف پروتئین‌های موجود در سلول‌های انسان نقش کلیدی در شکل‌گیری واکنش‌های شیمیایی کنترل کننده بدن دارند. به همین علت بهترین راه کسب اطلاع از نحوه انتشار ویروس، شناسایی تمام تعاملات مولکولی درون سلول‌های انسان و همچنین ساختارهایی است که پس از تعامل این پروتئین‌ها با مواد ژنتیکی درون سلول شکل می‌گیرند. تقریبا تمام بیماری‌های انسان از طریق یک شبکه سلولی گسترش می‌یابند.

ویروس‌ها نیز به دلیل حمله به سلول‌ها و استفاده از این شبکه سلولی به سرعت پخش می‌شوند. در مورد ویروس جدید کرونا، به طور خاص ۲۶ پروتئین موجود در سلول‌ها به صورت بسیار موثر و سریع در نقاط مختلف شبکه سلولی بدن در اختیار ویروس قرار می‌گیرند.

محققان با استفاده از این مدل جدید توانستند علاوه بر داروهایی که به شاخک‌های تاجدار ویروس حمله می‌کنند، داروهایی را شناسایی کنند که با ایجاد اختلال در تعاملات بین پروتئین‌های درون سلول‌ها و ژن‌ها موجب توقف فعالیت ویروس می‌شوند. بدین ترتیب به جای هدفگیری مستقیم ویروس، محل فعالیت آن درون سلول‌ها مورد هدف قرار گرفته و پروتئین‌های موردنیاز ویروس برای بقا و تولید مثل را از دسترس آن خارج می‌کند.

علاوه بر این محققان با استفاده از مدل خود توانستند امکان حمله ویروس کرونا به مغز را پیش‌بینی کنند. این وضعیت می‌تواند از بین رفتن حس بویایی و چشایی را به عنوان برخی از علایم اولیه ابتلا به Covid-۱۹ توجیه کند.

در حال حاضر محققان به منظور شروع آزمایشات این داروها روی سلول‌های انسان، در حال مذاکره با بیولوژیست‌های دانشگاه هاروارد هستند.

 ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روزگذشته (جمعه) اعلام کرد: تاکنون ۵۳ هزار و۱۸۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و سه هزار و ۲۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۷ هزار و ۹۳۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند.ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: