کد خبر: ۲۵۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 03
در چین هم این دارو روی بیمار کووید ۱۹ تست شده و گفته‌اند تاثیر نسبی داشته و حتی مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده بود، پس گرفته شد
شفاآنلاین>سلامت>رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تجویز، تولید و توزیع داروی فاوپیراویر برای مبتلایان به کرونا فقط در صورت تایید کمیته درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مبنی بر اثربخشی آن اتفاق می‌افتد و در غیر این صورت، تولید و واردات آن امکان پذیر نیست.

به گزارش شفاآنلاین،کیانوش جهانپور روز جمعه در نشست خبری ویدیو کنفرانس ادامه داد: وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرد که داروی فاوپیراویر در اروپا و آمریکا هم مورد تایید قرار نگرفته است. این دارو در ژاپن برای آنفلوآنزا تولید شده بود و در ژاپن هیچ گزارشی مبنی بر این‌که این دارو در زمینه کووید ۱۹ سودمند است، حتی از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است.

 وی اضافه کرد: در چین هم این دارو روی بیمار کووید ۱۹ تست شده و گفته‌اند تاثیر نسبی داشته و حتی مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده بود، پس گرفته شد. به هر حال مقاله محکمی از مطالعه علمی و بالینی مبنی بر اثربخشی داروی فاوپیراویر وجود ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برخی اعلام کردند ما محموله اهدایی ژاپن را روی ۳۰ بیمار آزمایش کرده و پاسخ گرفته‌ایم. اگر این صحیح باشد باید نتیجه آن در مجله‌های علمی چاپ شده باشد یا به وزارت بهداشت ارائه کرده باشند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: چیزی که از سوی هیچ نهادی در هیچ کشوری تایید نشده، چطور بدون مستندات علمی می‌تواند قابل تایید باشد. اگر کسی قصد تولید یا واردات دارد باید بداند تجویز و توزیع آن منوط به تایید کمیته درمان در وزارت بهداشت و مهر صحت سازمان غذا و دارو در زمینه اثربخشی آن است. در غیر این صورت تولید و واردات آن امکان پذیر نیست.

جهانپور درباره میزان اهدا شده داروی فاوپیراویر گفت: سه هزار دوز از این دارو از طرف ژاپن و ۱۵ هزار دوز از طرف صلیب سرخ چین اهدا شده بود که این موارد برای مطالعات بالینی در بیمارستان‌های مختلف استفاده شده و در حال ارزیابی و مطالعه هستیم.

 به گفته این مقام مسوول افرادی این دارو را در مراکز دیگری تجویز کرده و اعلام کرده‌اند که سودمندی داشته است. ممکن است برخی شرکت‌ها ماده اولیه این دارو را وارد کرده یا در حال اقدام برای واردات آن باشند، همه این موارد منوط به تایید اثربخشی دارو در ایران است. با ادعاهای انفرادی، هیچ کشوری تولید و واردات دارو را انجام نمی‌دهد.

جهانپور تاکید کرد: هیچ نظام اخلاق پزشکی و دارویی و درمانی در دنیا این روش تجویز را توصیه نمی‌کند. این کار وظیفه معاونت درمان و سازمان غذا و دارو است که اثربخشی دارو را تایید کرده و بعد دارو تجویز شود.

اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت در پاسخ به سوال درباره اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند اظهار کرد: هر آنچه امروز به عنوان بسیج ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است که از هفته اول اسفند آغاز و در فروردین تشدید شد.

 در وضعیت پاندمیک بیماری قرار داریم و کشورهای اطراف ما هم درگیر این بیماری هستند و در نمودارهای شیوع و ابتلا با ما همزمان نیستند. در نتیجه هر وقت این محدودیت کاسته شود، ریسک افزایش ابتلا وجود دارد. آغاز به کار مشاغل باید گام به گام و هوشمندانه انجام شود که پروتکل‌های آن در فاصله گذاری هوشمند به دولت اعلام و پس از تصویب قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود: ایران در مقایسه با اغلب کشورها در زمینه مقابله با کرونا چند امتیاز جلو است و برای پیشگیری از ضربه فنی شدن باید بیشتر دقت کنیم. گروه‌های مختلف مطالباتی دارند و باید با ظرافت و با دقت برنامه ریزی شود. 

در غیر این صورت ممکن است باعث خیز شدیدتر بیماری شود. اگر به توصیه‌های وزارت بهداشت در این حوزه عمل شود و فاصله گذاری هوشمند در دستور کار قرار بگیرد و مرحله به مرحله اتفاق بیفتد، بازگشت بیماری در شرایط پیک متصور نیست. اگر مردم از تعهدات خود شانه خالی کنند، خطر بازگشت پیک بیماری بالاتر می‌رود.

ادعای نشت اطلاعات هویتی پیگیری می‌شود

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره ادعای نشت اطلاعات هویتی افراد از سامانه‌های وزارت بهداشت گفت: اطلاعات دقیقی در زمینه نشت اطلاعات نداریم. به هر حال وقتی اطلاعات در سامانه‌هایی قرار می‌گیرد افراد خرابکاری در داخل و خارج مرزها با انگیزه‌های مختلف، سوء استفاده می‌کنند و حمله سایبری به این سامانه‌ها انجام می‌شود تا بتوانند هک کنند و از این اطلاعات، داده‌هایی را استخراج کنند. این موضوع از مسیر سازمان‌های امنیت سایبری پیگیری می‌شود. با این حال هر سامانه‌ای در معرض این خطر وجود دارد.

نظارت بر کالاهای بهداشتی توسط وزارت بهداشت

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر کالاهای بهداشتی بیان کرد: برخی از کالاها به خصوص در حوزه ملزومات پزشکی ممکن است شامل قیمت گذاری و کمیسیون قیمت گذاری نباشد. ماسک هم تا اوایل شناسایی کرونا در کشور شامل این مورد نبود و پس از آن هم فقط یک نوع ماسک قیمت گذاری شد. 

چیزی رها نشده و امروز بزرگترین مشتری بازار ماسک و اقلام حفاظتی و بهداشتی هستیم تا این موارد را در اختیار بیماران و کادر درمانی قرار بدهیم.

وی ادامه داد: نظارت بر بازار این اقلام مربوط به وزارت صمت و تعزیرات حکومتی و نهادهای نظارتی است. وزارت بهداشت تولیدکننده نیست.

کمکی از آمریکا نمی‌پذیریم

جهانپور درباره صحبت‌های ترامپ در مورد کمک به مردم ایران گفت: بحرانی که در همه جهان به واسطه کرونا وجود دارد و مشکلاتی را در زمینه تامین اقلام بهداشتی در آمریکا هم شاهد هستیم، قطعا ادعای کمک به کشور دیگر از طریق کمک دارو و تجهیزات پزشکی ژست فریبکارانه است.

 همه مردم دنیا می‌دانند که اگر نیازی به کمک به مردم ایران است، نیازی به بذل و بخشش نیست و اگر تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه برطرف شود، مردم ایران می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند. 

ما هیچ کمکی که با ژست سیاسی از طرف آمریکا و رژیم اشغالگر قدس انجام می‌شود را نمی‌پذیریم و تنها کمکی که آمریکا می‌تواند بکند، رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران است.

غربالگری کرونا موثرترین اقدام است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت درباره غربالگری کرونا اظهار کرد: چشمگیرترین و موثرترین و مفیدترین اقدامی که در همه روزهای اخیر در کشور انجام شده و برخی کشورهای دیگر نیز این کار را آغاز خواهند کرد، سامانه غربالگری است. این کار با سامانه ۴۰۳۰ یا خوداظهاری از طریق سایت انجام شده است.

 اگر بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته و به سمت مدیریت کرونا رفته‌ایم، از مسیر بسیج ملی مقابله با کرونا بوده که اولین گام آن خود اظهاری است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر کار غربالگری و پایش و مراقبت را انجام می‌دهند.

جهانپور ادامه داد: افرادی که در این سامانه ثبت نام می‌کنند قرار نیست که توصیه‌هایی فراتر دریافت کنند. ۹۸.۸ درصد افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند علائم بیماری نداشته‌اند.

کمک افراد مشهور برای پیشگیری از کرونا

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره کمک افراد مشهور در زمینه پیشگیری از کرونا بیان کرد: کمک‌های معنوی در زمینه مقابله با کرونا از طرف بسیاری از افراد معروف و از طرق مختلف انجام شده است و ادامه دارد.

 بسیاری از این افراد هم خودشان و هم با جلب کمک‌های مردمی برای کمک به مراکز درمانی اقدام کرده‌اند. البته موارد معدودی هم ممکن است خلاف این رفتار کرده باشند. امیدواریم بعد از کنترل بیماری، از مشارکت این افراد تقدیر کرد. در حال حاضر این اقدامات سازنده در حال انجام است.

از بین رفتن حس چشایی و بویایی اختصاصی کرونا نیست

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: حس چشایی و بویایی بر اساس گزاش‌ها می‌تواند ناشی از حمله ویروس کرونا به عصب بویایی یا چشایی باشد. در نتیجه این هم می‌تواند یکی از علائم باشد، اما اختصاصی نیست. یعنی ویروس‌های دیگر هم می‌توانستند این مشکل را ایجاد کنند. این موضوع جزو علائم خطر این ویروس نیست.

هیچ کشوری نمی‌تواند ناقلان بدون علامت را کامل شناسایی کند

جهانپور گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند موارد ناقل بدون علامت یا موارد خفیف را دقیقا ثبت کرده و ما هم چنین ادعایی نداریم. افراد ناقل بدون علامت که شاید هیچ وقت علامت‌دار نشوند امکان دارد از دید ما دور بماند.

 اگر آمار مرگ و میر در اروپا حدود ۱۰ درصد افراد جدید شناخته شده است به معنی فوت ۱۰ درصد افراد نیست. این یعنی در کوران بیماری که نظام‌های سلامت توسعه یافته دارند هم موارد ناقل بدون علامت یا موارد خفیف شناسایی شده نیست.

وی بیان کرد: هرچه جلوتر می‌رویم، هم از طریق خود اظهاری و هم گسترش میزان تست و غربالگری، تعداد موارد خفیف و متوسط در کل آمار ثبت می‌شود. این‌که چرا درصد مرگ در ایران رو به کاهش است به خاطر بیماریابی فعال و شناسایی افراد با علائم خفیف است.

 برخی کشورها توفیق بیشتری در شناسایی موارد متوسط و خفیف داشتند. کره جنوبی و آلمان از جمله این کشورهاست که موارد متوسط و خفیف را شناسایی کرده و میزان مرگ و میر نسبت به کل مبتلایان کمتر است.

وضعیت مترو و حمل و نقل عمومی تهران

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای حمل و نقل عمومی پایتخت بعد از تعطیلات برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و فاصله گذاری اجتماعی در این فضاها گفت: برای همه محیط‌ها و مشاغل، پروتکل‌ها ابلاغ شده است.

 جهانپور با تاکید بر اینکه تا بیستم فروردین همه مشاغل مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل هستند،گفت:  هر فردی که از این فضاها استفاده می‌کند باید فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کند. شهرداری و اتوبوسرانی و قطار شهری تهران هم این موارد را رعایت می‌کنند.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: