کد خبر: ۲۵۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 26
بخش اعظم این داروها یا در داخل کشور تولید می‌شوند یا امکان تولید آن را داریم اما به دلیل تحریم‌ها در روزهای اول برای خرید مواد اولیه به شدت با مشکل مواجه شدیم اما این مشکل برطرف شد و این اقلام در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته است
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو، در مورد وضعیت تولید و تامین وسایل و تجهیزات بهداشتی در مقابله با کرونا در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شفاآنلاین ، محمدرضا شانه ساز، روز پنج شنبه در کنفرانس خبری وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در شرایط بحران وقوع کرونا در کشور با بحرانی مواجه شدیم که حتی کشورهای صاحب نام تولید هم درگیر شدند این شرایط را اتفاق جدید دانست که با هم افزایی وزارت صمت، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و دستگاه قضائی تجربه جدید حکومتی را داشتیم.

وی به سرعت عمل در صدور مجوز تولید کالاهای مورد نیاز و تسریع در واردات کالاهایی که قادر به تولید آن نیستیم اشاره کرد و گفت: بسیاری از مجوزها یک روزه به تصویب می‌رسد و بخش اعظم نیازها در داخل تولید می‌شود.

شانه ساز گفت: در زمینه ماسک حدود ۸ برابر معمول تولید افزایش رسیده و به حدود ۸۰۰ هزار تولید ماسک رسیدیم، و در زمینه لباس‌های مخصوص هم از ظرفیت ۲ هزارتایی به بالای ۵۰ هزار ظرفیت رسیده ایم و در زمینه تولید محلول‌ها و ژل های ضدعفونی کننده نیز به ۱۰ برابر افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اول به دلیل حجم بسیار بالای نیاز دستخوش مشکلاتی بودیم و حتی کارکنان درمانی با مشکلاتی مواجه بودیم، گفت: به هیچ وجه کمبود خاصی نداریم البته حجمی از آن از طریق واردات تأمین شده و با توجه به افزایش تولید به زودی از واردات هم بی نیاز می‌شویم.

رئیس سازمان غذا و دارو از تحویل مواد ضدعفونی به داروخانه و تأمین ماسک از طریق داروخانه‌ها خبر داد و افزود: سازمان جهانی بهداشت الزامی به استفاده از ماسک ندارد اما ما این ظرفیت را ایجاد کرده ایم.

شانه ساز با اشاره به شرایط تحریم و ظرفیت فوق العاده کشور در تولید دارو، گفت: امیدوارم در سالی که مزین به شعار جهش تولید است بتوان برای تولید محصولات مورد نیاز شرایط تسهیل شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره توصیه به مصرف میوه‌های تازه به خصوص ویتامین C مردم به توصیه کرد از طریق رسانه‌های رسمی این موضوعات را دنبال کنند چون در فضای مجازی تبلیغاتی دیده می‌شود که ناشی از اغراض اقتصادی است.

شانه ساز با بیان اینکه بیش از ۱۵ میلیون ماسک در حوزه مراکز درمانی و بهداشتی در طول اسفند ماه تولید شد، اظهار داشت: در ظرف ۴۸ ساعت گذشته هم طراز ماه اسفند توزیع ماسک داشتیم که نشان از پتانسیل تولید کشور است.

رئیس سازمان غذا و دارو، در خصوص تأثیر تحریم‌ها در کنترل کرونا، گفت: تجار در چند ساله گذشته توانستند راه‌های را کشف کنند اما در این بحران به جز چند کشور دوست ایران که تحت عنوان هدایا کمک داشتند در زمینه بانکی و نقل و انتقال پول مشکلات بسیار است.

وی در پاسخ به سوال خصوص عدم توزیع ماسک در داروخانه در روزهای اولیه گفت: در روزهای اول ظرفیت تولیدمان پایین بود و چون در دنیا هم شرایط بحرانی بود، امکان تأمین نداشتیم و در هفته نخست با توصیه سازمان جهانی بهداشت ماسک‌های تولیدی را در اختیار کادر درمانی قرار دادیم.

وی افزود: تأمین ماسک‌های تولیدی به داروخانه‌ها هم اختصاص یافت و محدودیت توزیع برداشته شد.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ادعاهای متعدد در خصوص درمان بیماری کرونا، گفت: کمیته‌ای در سازمان شکل گرفته و مستندات را دریافت می‌کنیم. بخش اعظم این ادعاها تا به حال ثابت نشده اما هیچ موردی را از نظر دور نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص داروهای مطرح درمان کرونا، گفت: بخش اعظم این داروها یا در داخل کشور تولید می‌شوند یا امکان تولید آن را داریم اما به دلیل تحریم‌ها در روزهای اول برای خرید مواد اولیه به شدت با مشکل مواجه شدیم اما این مشکل برطرف شد و این اقلام در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته است.

شانه ساز در خصوص تأمین داروی بیماران خاص، گفت: ما همیشه پیش از سال نو برای تأمین این داروها برنامه داشته ایم و مشکلی بابت تأمین این داروها نداشته ایم.

وی افزود: تنها یک روز به دلیل کثرت مراجعه کننده مشکلاتی پیش آمد که باعث معطلی بیماران شد.

شانه ساز، پتانسیل علمی کشور را آنچنان گسترده دانست که باعث ارائه راه‌های درمانی از سوی کارشناسان و صاحبنظران می‌شود که در کمیته خاص در حال بررسی است.

وی در پاسخ به واردات داروی «تامی فلو» پس از حذف از پروتکل، گفت: این دارو برای بسیاری از بیماری‌های ویروسی استفاده می‌شد و یکی از اقلامی است که به دلیل مشکلات ترحیم نتوانستیم تأمین کنیم و ظرف یک هفته گذشته در کشور تولید شد.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به رغم اینکه کمیته علمی وزارت بهداشت تجویز این دارو را از پروتکل حذف کرده است، اما باز هم تجویز می‌شود.

شانه ساز در خصوص تأمین داروهای مورد نیاز کرونا در کشور گفت: تقریباً هیچ روزی مشکلی برای تأمین دارو نداشتیم.

رئیس سازمان غذا و دارو، افزود: مردم درباره اقلام دارویی و بهداشتی هیچ نگرانی نداشته باشند و داروهای مورد تأیید علمی به وفور تولید می‌شود اما یکسری اقلام جدیدی که تائیدیه بین المللی و کمیته علمی کرونای وزارت بهداشت قرار نگرفته به صورت محدود تأمین می‌شوند.

شانه ساز ادامه داد: با وجود به افزایش قابل توجه ظرفیت تولید، بسیاری از ملت‌ها به دلیل محبتی که ملت ایران دارند کمک‌هایی را به سفارتخانه‌ها می‌رساند اما نیاز جدی نداریم.

وی به برنامه ریزی برای واردات الکل به دلیل حجم بالای مصرف در کشور اشاره کرد و در خصوص تعطیلی داروخانه‌ها در این ایام، گفت: نزدیک به ۲ هزار داروخانه شبانه روز در کشور فعال است و امسال به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است که داروخانه‌ها با حضور مسئول فنی باید دایر باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا آنتی بیوتیک ها جزو داروهای درمانی کرونا شناخته می‌شود یا خیر، گفت: در پروتکل درمانی جدید یک قلم آنتی بیوتیک که تولید داخلی هم دارد وجود دارد، اما شاید به خاطر بیماری‌های زمینه‌ای باید آنتی بیوتیک به بیمار تجویز شود.

شانه ساز افزود: با توجه به افزایش تولید، بعد از بحران کرونا به عنوان صادر کننده‌های این اقلام بهداشتی شناخته خواهیم شد.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: