کد خبر: ۲۵۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 25
در سامانه تاک صورت می‌گیرد؛
بیماری کرونا اکنون یکه‌تاز بسیاری از میادین بهداشتی، اقتصادی و سیاسی است و به اذعان بسیاری از متولیان بهداشتی بین‌المللی، مهم‌ترین چالش جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم است
شفاآنلاین>سلامت>در حال حاضر بیش از 700 کارشناس ومتخصص علوم تغذیه در سامانه پاسخگویی تاک ثبت نام کرده‌اند که به صورت داوطلبانه و جهادی به مهمترین نیاز سلامت عمومی پاسخ می‌دهند

به گزارش شفاآنلاین و به نقل از روابط عمومی انستیتو ودانشکده علوم تغذیه وصنایع غذایی کشور دکتر میرزای رزاز با بیان مطلب فوق افزود: انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن تغذیه ایران با بهره‌گیری از شبکه گسترده دانش‌آموختگان تغذیه، طی یک اقدام سریع و هدفمند با بسیج تمامی امکانات به نیاز اجتماعی دسترسی به اطلاعات تغذیه‌ای موثق برای مقابله با بیماری کرونا، در قالب طراحی و تولید اپلیکیشن تاک (تغذیه، ایمنی و کرونا) کرده‌اند.

 وی تصریح کرد: بیماری کرونا اکنون یکه‌تاز بسیاری از میادین بهداشتی، اقتصادی و سیاسی است و به اذعان بسیاری از متولیان بهداشتی بین‌المللی، مهم‌ترین چالش جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم است. 

تعداد موارد مبتلا به این بیماری به قدری سریع رو به افزایش است که از ظرفیت درمانی در ایران و بسیاری از کشورها فراتر رفته است. این مسئله بیش از پیش ارجحیت پیشگیری نسبت به درمان را برای نظام سلامت گوشزد کرده است. که به یقین نمی‌توان راهکار مواجهه با آن را صرفاً بهره‌گیری از کادر درمان دانست.

این استاد دانشگاه در خصوص ویژگی های این اپلیکیشن ونحوه چگونگی نصب واستفاده از آن افزود: این اپلیکیشن هم‌اکنون از گوگل پلی‌استور، کافه‌بازار، مایکت و به طور مستقیم از تارنمای اپلیکیشن به آدرس tacapp.ir به صورت رایگان قابل بارگذاری است.

 در کمتر از یک هفته پس از رونمایی از تاک، با بهره‌گیری از گسترده‌ترین شبکه مجازی دانش‌آموختگان تغذیه به بیش از 5000 پرسش از سوی کاربران پاسخ داده شده است. علاوه بر این در حال حاضر بیش از 10 هزار کاربر فعال از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند که پاسخ به بسیاری از سؤالات آنها به صورت پیش‌فرض در اپلیکیشن ارائه شده است. 

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه اندازی این اپلیکیشن ارتقاء سواد تغذیه ای جامعه بوده است گفت: در این اپلیکیشن سعی شده است با ارتقاء سواد تغذیه‌ای گروه‌های مختلف اجتماعی، پیشگیری مؤثر از ابتلای به بیماری کرونا در جامعه ایجاد شود و در برابر اشاعه اطلاعات ناصواب و بی‌پشتوانه توسط افراد غیر صلاحیت‌دار اقدامی علمی انجام شود. 

بدین ترتیب تلاش ما بر این بوده است که از سردرگمی هم‌میهنان در کسب اطلاعات تغذیه‌ای در عرصه‌ی مجازی کاسته شده و از فعالیت سودجویان در این جولانگه کاسته شود.

 هدف اصلی ما از ارائه این اپلیکیشن کاستن بار حوزه‌ی درمان در مبارزه علیه کرونا است تا بدین ترتیب سلامت عمومی و پایداری خدمات نظام سلامت تضمین شود.

دکتر میرزای رزاز خاطرنشان ساخت: با توجه به استقبال بی‌نظیر هم‌میهنان از تاک، در صورت نیاز در فازهای بعدی بهره‌برداری، به تعداد متخصصان ارائه کننده خدمت افزوده خواهد شد.. 

رییس انجمن تغذیه ایران در ادامه افزود: در حال حاظر ظرفیتی بالغ بر 9000 دانش‌آموخته تغذیه با توزیع جغرافیایی فراگیر از 25 دانشگاه در سراسرکشور برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی جامعه‌ی تغذیه وجود دارد و با بسیج این نیروهای ارزشمند می‌توان از شیوع بسیاری از بیماری‌ها و ارتقاء سلامت عمومی بهره جست. 

وی تصریح کرد: در تاک با بررسی دقیق فضای مجازی و استخراج پرسش‌های متداول در خصوص مراقبت‌های تغذیه‌ای در سه بخش اصلی:  پیشگیری، درمان و مراقبت‌های تغذیه‌ای دوران پس از نقاهت بیماری کرونا و همچنین دستورالعمل‌های رسمی نهادهای مرجع علمی، پاسخ‌هایی مبتنی بر شواهد و کاربردی به پرسش‌ها و شبهات تغذیه‌ای ارائه شده است و هر روز محتوای پیش‌فرض سؤالات به روز رسانی می‌شود. 

همچنین در صورتی که پرسش‌ کاربران در مجموعه‌ی طبقه‌بندی شده‌ی سؤال‌های متدوال یافت نشود، با اتصال به کارشناسان زبده علوم تغذیه از طریق اپلیکیشن، به صورت آنلاین به این پرسش‌ها به صورت اختصاصی نیز پاسخ داده خواهد شد. 

رییس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه وصنایع غذایی از دیگر اهداف راه اندازی تاک  ارائه خدمات تغذیه‌ای مجازی از طریق این اپلیکیشن دانست وافزود:اهداف دیگری نیز از جمله ارتقاء انسجام جامعه‌ی دانش‌آموختگان تغذیه، ارتباط مؤثر با گروه‌های اجتماعی مختلف برای ارتقاء سواد تغذیه‌ای و همچنین ایجاد یک بستر پویا برای کسب تجربه‌های آموخته برای مواجهه با شرایط بحرانی تهدید کننده سلامت نیز در راه اندازی این نرم افزار دنبال شده است.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد:تمامی هم‌ میهنان عزیز و پارسی زبان سراسر جهان می‌توانند با بهره‌مندی از این اپلیکیشن و معرفی آن به دیگران، ما را در دستیابی به اهداف اجتماعی و ارتقاء سلامت عمومی یاری برسانند. 

وبا گسترش استفاده از این اپلیکیشن، شرایط آسان‌تری برای عبور از این بحران برای مردم عزیزمان فراهم شود و نیزکادر درمانی و نظام سلامت کشور در کنار درمان‌های معمول و رایج بتوانند  حمایت‌های تغذیه‌ای که جزء لاینفک درمان بوده و تأثیر درمان را افزایش می‌دهد بهره مند شوند. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: