کد خبر: ۲۵۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 24
ما می‌توانیم با انواع ابزارهای در دسترس مانع ایجاد فاصله اجتماعی با دیگران شویم و ارتباطات روحیه‌بخش و مورد نیاز را با نزدیکان خود حفظ کنیم بدون آنکه تماس فیزیکی و برخورد نزدیک با یکدیگر داشته باشیم
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سابق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام اقدامات حداکثری برای پیدا کردن فعال بیماران و ایزوله کردن آنان در شرایط مناسب، محافظت جدی از پرسنل ارائه کننده خدمات درمانی و مهم‌تر از همه کاهش شدید تماس افراد به ظاهر سالم در جامعه یا فاصله‌گذاری فیزیکی را از ضرورت‌های مقابله با کرونا عنوان کرد.

در یادداشتی با عنوان "لزوم حفظ فاصله فیزیکی در عین برقراری ارتباطات اجتماعی؛ وظایف مردم و دولت در ادامه مبارزه با همه‌گیری کرونا"، که در اختیار ما قرار گرفت، آورده است: «تلاش های نظام سلامت و بخصوص مراکز درمانی در مواجهه با اپیدمی کرونا این روزها شهره خاص و عام است. ورود پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و پرسنل پشتیبانی بیمارستان‌ها در برخورد با موج اول بیماری چنان حماسه‌ای آفرید که به درستی با دلاوری‌های رزمندگان کشور در جنگ تحمیلی مقایسه شد. 

افرادی که نه تنها از استراحت شخصی و در کنار خانواده بودن گذشتند، بلکه جان خود  و سلامت و آرامش خانواده را در معرض خطر قرار دادند تا بتوانند از بیماران نیازمند در مقابل ویروس کرونا حمایت کنند و در این راه چه جان‌های پاکی که از دست رفت. داغ این جان‌دادگان راه سلامت بر پیکر جامعه پزشکی کشور خواهد ماند.

اکنون اما، این کارزار سخت همچنان ادامه دارد و راه دشواری تا پایان آن در پیش داریم. اعلام پیروزی زود هنگام با کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری در دو سه روز متوالی یا شناسایی موارد جدید کمتر با توجه به عدم انجام تست تشخیصی برای تمام موارد احتمالی، نتیجه‌ای بجز آرامش خیال کاذب برای مردم در پی نخواهد داشت. 

در تحلیل آمار و ارقام مرتبط با اپیدمی کرونا در کشور و پاندمی آن در جهان آنقدر پیچیدگی و نکات فنی وجود دارد که نتوان به استنتاج‌های ساده و بسیط اکتفا کرد. از اینرو مراجعه به نظر دانشمندان عرصه همه‌گیرشناسی یا همان اپیدمیولوژی برای داشتن دید بهتر نسبت به روند همه‌گیری کرونا ضروری است.

 تفاوت روند تشخیص و درمان در استان‌ها از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند در گزارش‌های کشوری باعث خوش‌بینی یا بدبینی کاذب شود. بنابراین نه می‌توان با کاهش تلفات در یک روز مشخص خوشحال شد و نه باید با افزایش ناگهانی تعداد موارد مبتلا در یک روز نگران شویم.

آنچه بر اساس نظر تمام کارشناسان داخلی و بین‌المللی قطعی است و در پیام‌های دبیر کل سازمان جهانی بهداشت هم مرتبا منعکس می‌شود،  ضرورت انجام اقدامات حداکثری برای پیدا کردن فعال بیماران و ایزوله کردن آنان در شرایط مناسب، محافظت جدی از پرسنل ارائه کننده خدمات درمانی و مهم‌تر از همه کاهش شدید تماس افراد به ظاهر سالم در جامعه یا فاصله‌گذاری فیزیکی است.

 ما می‌توانیم با انواع ابزارهای در دسترس مانع ایجاد فاصله اجتماعی با دیگران شویم و ارتباطات روحیه‌بخش و مورد نیاز را با نزدیکان خود حفظ کنیم بدون آنکه تماس فیزیکی و برخورد نزدیک با یکدیگر داشته باشیم.

 این کاری است که بر حسب ضرورت باید یاد بگیریم و البته ابزار آن که عمدتا شبکه اینترنت است باید متناسب با نیاز افزایش یافته فراهم شود؛ کاری که خوشبختانه وزیر ارتباطات به خوبی متوجه آن بوده و برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

 مسئولیت افراد مبتلا در جلوگیری از گسترش بیماری از همه بیشتر است و باید طبق راهنماهای موجود مقررات ایزولاسیون را در دوره سرایت بیماری به دقت رعایت کنند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

آنچه مورد درخواست اکید همکاران متخصص من از رشته‌های مرتبط در دانشگاه و سیستم‌های بهداشت و درمان کشور است و در نامه رئیس سازمان نظام پزشکی به جناب آقای رئیس جمهور هم منعکس شد، عملی کردن الزامات فاصله فیزیکی و ایزوله شدن افراد مبتلا و اجرای پیشنهادات وزارت بهداشت در این زمینه است که با دانش تخصصی و تجربیات سایر کشورها نیز منطبق است؛ و بدون تردید اجرای کامل آن با عزم جدی و همه جانبه مسئولین کشور در رده‌های مختلف و البته همراهی و توجه کلیه آحاد مردم میسر است.

اگر برای سخت‌ترین شرایط آماده باشیم، می‌توانیم از شرایط نسبتا سخت، راحت‌تر عبور کنیم. بنابراین کمربندها را محکم کنیم و با تحمل فشار و ناراحتی مقطعی برای رسیدن هرچه زودتر به زمانی که بتوانیم عزیزان‌مان را با خیال آسوده در آغوش بگیریم، مشاغل خدماتی فعال شوند، اقتصاد و صنعت دوباره رونق یابد و اجتماع به شرایط طبیعی نزدیک شود، محدودیت‌ها را قبول کنیم.»ایسنا

دکتر علی جعفریان 

رئیس سابق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: