کد خبر: ۲۵۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 24
"اخبار و شایعات درباره کلروکین و کووید-۱۹ پس از آن بالا گرفته که پرزیدنت ترامپ، به نادرست، گفت که سازمان غذا و داروی آمریکا به زودی مجوز دارویی کلروکین برای درمان کووید-۱۹ را صادر خواهد کرد
شفاآنلاین>سلامت>هیچ پژوهش و یافته علمی مبنی بر موثر بودن کلروکین در درمان کووید-۱۹ (ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ۲۰۱۹) وجود ندارد و این که مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک این دارو بسیار خطرناک است."

به گزارش شفاآنلاین ، پزشکان و داروشناسان در انگلیس نسبت به مصرف خودسرانه داروی کلروکین با هدف درمان بیماری کووید-۱۹ هشدار داده‌اند. دکتر پرستو دنیایی از دانشگاه ریدینگ بریتانیا گفته از اواخر هفته گذشته گزارش‌هایی از افزایش مسمومیت با کلروکین مخابره شده است.

به گفته این مدرس دانشکده داروشناسی دانشگاه ریدینگ علت افزایش این مسمومیت‌ها شایعاتی است که در چند روز گذشته درباره احتمال موثر بودن کلروکین در درمان بیماری کووید-۱۹ انتشار یافته است.

"هیچ پژوهش و یافته علمی مبنی بر موثر بودن کلروکین در درمان کووید-۱۹ (ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ۲۰۱۹) وجود ندارد و این که مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک این دارو بسیار خطرناک است."

دکتر دنیایی به بخش خبری دانشگاه ریدینگ گفته: "کلروکین دارویی است که از ۸۰ سال پیش آن را می شناسیم و برای درمان مالاریا کاربرد دارد. 

اکنون از این دارو برای بیماری‌های دیگری چون روماتیسم مفصلی و لوپوس منتشر (که یکی از انواع بیماریهای خود ایمنی است) استفاده می‌شود. کلروکین ماده ای است که از کینین تهیه می شود (خاصیت تب‌بری دارد) و از درخت گنه‌گنه (سرده) تهیه می‌شود".

آن طور که دکتر پرستو دنیایی گفته این دارو که برای سال‌ها جهت کاهش علائم و کنترل مالاریا استفاده می‌شده است اکنون در بسیاری از کشورها از جمله نیجریه دیگر به راحتی تجویز نمی‌شود.

این دارو در چند کشور آفریقایی از جمله نیجریه که بیماری مالاریا شیوع دارد به راحتی قابل تهیه است.

"تحوه عملکرد کلروکین به این ترتیب است که با ورود به گلبول‌های قرمز خود به کلیه، جگر، قلب، چشم و طحال می‌شود و با وجود این که از منبع گیاهی و طبیعی تهیه می‌شود اما هرگز نباید یک داروی بی‌خطر فرض شود."

در اظهارات این مدرس داروشناسی اشاره‌ای به اظهارات چند روز پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شده است و همزمان رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم سه روز پیش خبر داده بود که مقام‌های نیجریه پس از سخنان آقای ترامپ درباره داروی کلروکین و افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد کلروکین، این دارو را وارد فهرست مسمومیت‌کننده‌ها کرده‌اند.

دونالد ترامپ روز ۱۹ مارس در یک کنفرانس خبری گفت که سازمان غذا و دارو آمریکا با درخواست تسریع روند قانونی درباره برخی داروها که ممکن است بروی بیماری کووید-۱۹ اثر مثبت داشته باشند موافقت کرده است. رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات خود از ترکیب هیدروکسی‌کلروکین نام برد که به گفته او مورد توجه محققان قرار گرفته است.

ترامپ در اظهارات روز پنجشنبه خود گفته بود: "این دارو خیلی وقت است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین خیال‌مان راحت است که اگر مطابق آنچه فکر می‌کنیم عمل نکند دست کم کسی را نخواهد کشت."

کرونا در آمریکا؛ انتقاد از ترامپ

این در حالی است که دکتر دنیایی از دانشگاه ریدینگ روز دوشنبه ۲۳ مارس، گفته: "اولا، احتمال اشتباه در میزان دوز مصرفی کلروکین بسیار بالاست، بنابراین افراد ممکن است خیلی راحت میزان بالایی از این دارو را وارد بدن خود کنند. 

مصرف بیش از اندازه کلروکین سمی و مسمومیت آور است؛ ابتدا احساس ناخوشی می کنید، بعد دل درد، استفراغ و سپس بی حالی و احساس خواب آلودگی و پس از آن دچار لرز خواهید شد. 

مسمومیت با کلروکین خیلی زود دچار اختلال تنفس و بعد از کارافتادن سیستم تنفسی و قبلی می‌شود و فرد را به حالت اغماء می‌برد. مرگ بر اثر مسمومیت با کلروکین بسیار محتمل است."

"اخبار و شایعات درباره کلروکین و کووید-۱۹ پس از آن بالا گرفته که پرزیدنت ترامپ، به نادرست، گفت که سازمان غذا و داروی آمریکا به زودی مجوز دارویی کلروکین برای درمان کووید-۱۹ را صادر خواهد کرد... 

اولا دانش و تحقیقات مرتبط با کلروکین و کووید-۱۹ هنوز مشخص و آشکار نیست. 

اما این حقیقت دارد که دانشمندان این دارو و چند داروی دیگر را برای بررسی و تحقیق مد نظر دارند اما هنوز هیچ پژوهشی که نشان دهد کلروکین یا هیدورکسی‌کلروکین نتایج شفابخشی بروی کووید-۱۹ دارد وجود ندارد."جام نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: