کد خبر: ۲۵۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 23
فرمانده ستاد مقابله با کرونا بیان کرد:
ثبت اطلاعات افراد در سامانه salamat.gov.ir وارد سامانه سیب شده و همکاران مراکز بهداشتی از این اطلاعات به نحو مقتضی استفاده می کنند
شفاآنلاین>سلامت>فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از اجرای طرح بسیج ملی همگانی در برابر بیماری کووید ۱۹ ( کرونا) با مشارکت مردم و نظام سلامت و بسیج و سپاه خبر داد و گفت:این طرح با سرعتی فراتر از تصور به عنوان یک رکورد حماسی در پایتخت اجرا خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی در نشستی با معاونان بهداشتی سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت و فرمانده سپاه تهران روز دوشنبه ۴ فروردین ماه ۹۹ دیدار و گفت و گو کرد.

زالی در این نشست همکاران حوزه بهداشت و درمان را  مبارزان خط مقدم در مقابله با بیماری کرونا برشمرد و ضمن تقدیر از زحمات تمامی آنان افزود: بیماریابی اولیه و قرنطینه سازی دو رکن مهم برای تحقق مبارزه با کرونا ست

وی به آغاز طرح بسیج ملی همگانی در برابر بیماری کووید ۱۹ درخصوص اهداف راهبردی این طرح اشاره کرد و گفت: براساس توصیه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی یک همگام سازی و تغییر راهبردی در راستای مقابله با بیماری کرونا براساس استنادات علمی وبین المللی باید انجام شود.

زالی به نقش بی بدیل و اثر گذار این دو رکن یاد شده در مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد و ادامه داد که شبکه های بهداشت و درمان و نظام ارجاع بستر مناسبی را برای تحقق این دو مهم ایجاد کردند و حوزه بهداشت با تمام ظرفیت خود در سطح ستاد و صف در دانشگاهها و و وزارت بهداشت وارد عمل شده و قرار است این طرح بزرگ ملی را به سرانجام  برساند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا توضیح داد که در این طرح یک غربالگری فعال با مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت بسیج و سپاه بصورت بهینه انجام می شود و با سه روش اطلاعات سلامتی مردم جمع آوری شده و غربالگری انجام می پذیرد.

اهداف اجرای طرح ملی غربالگری کرونا

زالی جمع آوری و درج اطلاعات سلامت افراد در سامانه سیب، استخراج وضعیت سلامتی افراد با واکاوی سوالات هدفدار و راهنمایی و ارجاع بیماران، ارتقای سلامت مردم و کاهش مراجعات غیرضروری به مراکز بهداشتی ودرمانی و درنتیجه کاهش بار بیمارستانی و همچنین خطر ابتلای افراد را از جمله اهداف این طرح ذکر کرد.

وی خوداظهاری و ثبت داوطلبانه اطلاعات سلامت افراد در سامانه salamat.gov.ir ، تماس تلفنی با خانوارها از طریق سامانه ۴۰۳۰، مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت را سه راه جمع آوری اطلاعات و غربالگری افراد در این طرح برشمرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یادآورشد: ثبت اطلاعات افراد در سامانه  salamat.gov.ir  وارد سامانه سیب شده و همکاران مراکز بهداشتی از این اطلاعات به نحو مقتضی استفاده می کنند. 

حدود ۸۵۰۰۰ خط اینترنتی تلفنی نیز درکشور فراهم شده و همکاران طی تماس با مردم وضعیت سلامتی افراد را پایش کرده و راهنمایی و هدایت لازم را ارایه می دهند. 

همچنین  از ابتدای شروع بیماری تاکنون در تهران ۱۰ هزار نفر به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کرده و  مورد ارزیابی قرار گرفتند و راهنمایی های لازم را دریافت کردند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا بررسی وضعیت سلامت مراجعان به مراکز درمانی اعم از سرپایی، بستری شدگان ویا فوت شدگان توسط مراقبان سلامت را یکی دیگر از این راههای ارتباطی ذکر کرد و رصد سلامت این افراد و خانواده هایشان را که به بیماری مبتلا بودند را در راستای کاهش شیوع بیماری بسیار مهم برشمرد.

 پوشش حداکثری در حداقل زمان بسیار مهم است

زالی غربالگری جمعیت بیش از ۱۴ میلیون نفری تهران را کار بسیار دشواری برشمرد و اما تاکید کرد گرچه ساکنان تهران معادل جمعیت چند استان کشورهستند اما با توجه به انگیزه بالا، عرق ملی و بهداشتی و تجربه و کارآمدی همکاران حوزه بهداشت سه دانشگاه مطمئنا این کار قابل وصول است، اما درشرایط فعلی پوشش حداکثری درحداقل زمان بسیار اهمیت دارد به نحوی که در غربالگری این بیماری حتی یک روز هم بسیار اهمیت دارد.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا، در راستای اجرای این طرح از تمام ظرفیت حوزه بهداشت سه دانشگاه مستقر در تهران، مراقبان سلامت و بهورزان استفاده بهینه به عمل خواهد آمد. همچنین ۱۸۰۰۰  نیروهای داوطلب سپاه و بسیج  اعلام آمادگی کرده و برای تحقق اهداف این طرح بصورت عملیاتی وارد عمل شده و مشارکت خواهند داشت.

اجرای طرح غربالگری با همکاری جموعه بهداشت و درمان و بسیج و سپاه

زالی با توجه به این که این طرح بصورت کاملا مشترک بین مجموعه بهداشت و درمان و بسیج و سپاه انجام می شود خواستار برنامه ریزی برای گروه بندی و اعلام نیروی انسانی مورد نیاز، نشاندار کردن مراکز مختلف جامع سلامت، ارایه آموزش های لازم به نیروهای داوطلب، شد.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا، در این طرح براساس اطلاعات استخراج شده افراد به سه گروه سالم، دارای علایم خفیف و یا دارای علایم شدیدتر تقسیم می شوند که درخصوص افراد و خانواده های سالم نیاز به اقدامی نیست و خوشبختانه در اکثر استانها بیشتر افراد در این گروه قرار دارند.

در خصوص افراد دارای علایم خفیف که نیاز به مراجعه بیمارستانی ندارند راهنمایی لازم ارایه می شود و افراد دارای علایم شدید به مرکزخدمات جامع سلامت نزدیک محل سکونت خود مراجعه می کنند و پس از ارزیابی بسته به وضعیت بیمارتوصیه به قرنطینه سازی در منزل یا در صورت نیاز ارجاع به بیمارستان می شود.

وی تاکید کرد: ارجاع افراد به بیمارستانها و مراکز درمانی از روزهای آینده کاملا هدفدار خواهد بود و از مراکز جامع خدمات سلامت صورت می گیرد. البته در بیمارستان نیز این افراد مجددا مورد ارزیابی قرار می گیرند و ممکن است که بصورت سرپایی و یا بستری درمان شوند.

زالی درخصوص افراد علامت دار مراجعه کننده  به مراکز جامع سلامت که تست آنها مثبت شده است گفت: این افراد با توجه به علایم بالینی و شرایط زیستی به منزل یا نقاهتگاهها ارجاع داده می شوند تا دوره قرنطینه سازی را سپری کنند. یعنی درصورت علایم خفیف و داشتن شرایط قرنطینه سازی در منزل با ارایه آموزشهای لازم قرنطینه می شود، اما اگر شرایط قرنطینه سازی در منزل وجود نداشته باشد می توان افراد را به نقاهتگاه ها ارجاع داد .

مقام ارشد ستاد مقابله با کرونا تهران ادامه داد که می توان از ظرفیت های نقاهتگاه هایی که توسط سپاه و بسیج جامعه پزشکی ایجاد شده است در خدمات پیش بیمارستانی استفاده کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا با یادآوری این که هنوز در تهران به دلیل پیچیدگی کار به پوشش کامل غربالگری نرسیده ایم، توضیح داد : ظرفیت نیروی انسانی و بضاعت تکنیکال بهداشت سه دانشگاه را می شناسم بدون تردید با سرعتی فراتر از تصور این طرح به عنوان  یک رکورد حماسی در تهران اجرا خواهد شد همانطور که در بحث فشارخون یک رکورد ملی را در تهران رقم زدیم در کرونا نیز همین اتفاق تکرار خواهد شد.

فرخی معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت نیز در این نشست  به ارایه آمار و گزارش هایی درخصوص اقدامات صورت گرفته پرداخت .

به گفته وی، تاکنون ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در خودارزیابی سامانه سلامت مشارکت داشتند و در کل کشور نیز غربالگری ۲۹ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر انجام شده است و در مجموع ۳۶ میلوین نفر تا کنون در کل کشور غربالگری شدند.

وی یادآورشد: این غربالگری ها در ۳۹۰۰۰ مرکز توسط ۱۵۰ هزار کاربر در سراسر کشور صورت گرفته است. از مجموع افراد مذکور  ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر توسط مراقبان سلامت، علامت دار تشخیص داده شدند که ۷۶۱ هزار نفر آنان نیاز به پیگیری فوری داشتند.

فرخی افزود: از این تعداد نیز  ۴۰۵ هزار نفر علامت دار بودند که ۵۰ هزار نفر به پزشکان مراکز ۱۶ ساعته ارجاع داده شدند.  ۲۰۰ هزار نفر آنان به این مراکز مراجعه کردند که ۹۲۶۷ نفر به بیمارستانها ارجاع داده شدند، اما ۵۵ هزار نفر آنان نیاز به بستری نداشتند و ۱۳۷۸ نفر نیز بصورت سرپایی درمان شدند.

وی  یادآورشدکه  از میان  ۱.۵ میلیون نفر علامتدار صرفا ۹۰۰۰ نفر نیاز به مراجعه بیمارستانی داشتند واین امر نشان می دهد که مراجعه افراد به سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت و رصد تلفنی توسط مراقبان سلامت باعث جلوگیری از ارجاع بی مورد افراد علامت دار به بیمارستانها می شود و بار بیمارستانها را کاهش می دهد.

سردار محمد رضا یزدی فرمانده سپاه تهران نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در این طرح ملی به بیان توضیحاتی دراین خصوص پرداخت و خاطرنشان کرد که داوطلبان به دو دسته تقسیم می شوند گروهی که سابقه همکاری و تجربه در حوزه بهداشت و درمان را داشتند و بخشی نیز که نیاز به آموزش دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به شروع بازگشت مسافران به تهران پروتکل ویژه برای کنترل وضعی سلامتی آنان اعلام شود تا از افزایش شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

فرمانده سپاه تهران همچنین از آماده باش به نقاهتگاهها و نیروهای سپاه برای ارایه خدمات پیش بیمارستانی به افراد خبرداد و دراین خصوص نیز آمادگی سپاه را اعلام کرد.

معاونان بهداشتی سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در پایتخت نیز ضمن  اعلام آمادگی برای اجرای این طرح به ارایه نظرات و پیشنهادات و چالش های موجود پرداختند.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز دوشنبه در باره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: بر اساس یافته های آزمایشگاهی و از ظهر دیروز تا امروز، ۱۴۱۱ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با احتساب این افراد، مجموع مبتلایان قطعی به این بیماری در کشور به ۲۳ هزار و ۴۹ نفر رسید که ۱۸۱۲ نفر فوت و ۸۳۷۶ نفر بهبود یافته اند.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: