کد خبر: ۲۵۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 28
شستشوی دست‌ها و صورت و پرهیز از حضور در اجتماعات همچون مجالس ترحیم از جمله اقدامات پیشگیرانه در بحث بیماری کرونا هستند و تزریق آمپول دگزامتازون حتی یک دوز از این دارو خط قرمز بیماری کرونا ویروس است
شفاآنلاین>سلامت>متخصص بیماری‌های عفونی و پزشک فوکال پوینت علمی کروناویروس گفت: تزریق آمپول دگزامتازون در بین مردم در بیماری‌های آنفلولانزا شایع است در حالی که تزریق حتی یک دوز از این دارو خط قرمز بیماری کرونا ویروس است.

به گزارش شفاآنلاین، ناصر خسروی متخصص بیماری‌های عفونی و پزشک فوکال پوینت علمی کروناویروس گفت: کرونا ویروس بحث جدیدی نیست، یک بیماری ویروسی همچون سایر بیماری‌ها است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، اما آنچه درخصوص این بیماری مهم است تغییراتی است که در ساختار آن ایجاد شده است.

او با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ بیماری با علایم تنفسی شدید همچون تب، سرفه، درد عضلانی و نهایتاً مرگ در کشور چین مطرح شد افزود: یک میکرواورگانیسم در قابلیت حیات خود شرایط ویژه‌ای دارد برای مثال بسیاری از ویروس‌ها مختص حیوانات هستند مگر اینکه قابلیت زنده ماندن در بدن میزبان دیگر برای آن فراهم شود.

خسروی اضافه کرد: با تغییراتی که در ساختار ویروس کرونا ایجاد شده است و با توجه به ژنوم آن، انتقال ویروس از مخزن حیوانی به بدن انسان فراهم شده است، کرونا ویروس یک بیماری است که سیستم تنفسی و کلیوی را درگیر می‌کند.

او با اشاره به اینکه کرونا ویروس در زمان نهفتگی هم قابلیت انتقال دارد ادامه داد: طیف علایم بیماری متفاوت است، علایم از خفیف آغاز و به سمت علایم شدید پیش می‌رود، در مرحله خطرناک بیمار با تنگی نفس شدید مواجه می‌شود که باید سریعاً بستری شود.

خسروی گفت: تشدید بیماری در افراد بالای ۵۹ سال، بیماران همودیالیزی، بیماران مبتلا به آسم، تنگی نفس، آن‌هایی که به واسطه شیمی درمانی ضعف سیستم ایمنی دارند، بیماران روماتیسمی که کورتون مصرف می‌کنند بیشتر است، این افراد وارد فاز خطرناک این بیماری می‌شوند.

او با تأکید براینکه درمان قطعی برای کرونا ویروس وجود ندارد افزود: این موضوع اهمیت پیشگیری را دوچندان می‌کند بحث پیشگیری در کرونا ویروس بسیار مهم است.

خسروی اضافه کرد: شستشوی دست‌ها و صورت و پرهیز از حضور در اجتماعات همچون مجالس ترحیم از جمله اقدامات پیشگیرانه در بحث بیماری کرونا هستند.

او با تأکید بر اینکه ویروس کرونا اگر به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۵۶ درجه بماند از بین می‌رود ادامه داد: یکی از تعریف‌های بیوتروریسم تغییر رفتار غیرمعمول یک جرم معمولی است، احتمال دستکاری کروناویروس وجود دارد و می‌توان حمله اولیه این ویروس را بیوتروریسم نامید، اما اثرات بعدی آن در این قالب قرار نمی‌گیرد.

خسروی گفت: امکان تغییرات در ژنوم کرونا ویروس وجود دارد، مشکلی که در تولید واکسن کرونا وجود دارد همین غیرقابل پیش بینی بودن آن است.

او افزود: چیزی که در بین مردم در بیماری‌های آنفلولانزا شایع است تزریق آمپول دگزامتازون است، اما تزریق حتی یک دوز از این دارو در بیماری کرونا خط قرمز است.

خسروی در پایان اضافه کرد: اینکه گفته شده کودکان زیر ۱۰ سال به کرونا مبتلا نمی‌شوند یک اطلاعات آماری از چین بود، در حال حاضر مشخص شده احتمال ابتلا در کودکان هم زیاد است و حتی کودکان زیر ۵ سال مستعدتر برای ابتلا هستند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: