کد خبر: ۲۵۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 21
به نظر می رسد اقدامات مدیریت شهری تهران در حفظ سلامتی شهروندان موثر باشد و باید در نظر داشت که مهمترین موضوع در برابر مقابله با ویروس کرونا آگاه کردن جامعه نسبت به این ویروس و نحوه مقابله و حفاظت از خود در برابر آن است که این امر با آموزش میسر می شود
شفاآنلاین>سلامت>تایید چند نمونه از افراد مبتلا به ویروس کرونا در قم توسط وزارت بهداشت موجب شد که دیروز مدیریت شهری تهران با برگزاری جلسه‌ای اضطراری با مدیریت شخص شهردار تهران و اتخاذ تصمیماتی برای ورود احتمالی این ویروس به شهر آماده شوند.

به گزارش شفاآنلاین، پس از گذشت چند هفته از مشاهده شدن نخستین نمونه های افراد مبتلا به ویروس کرونا در چین و البته برخی کشورها، طی ۴۸ ساعت گذشته اخباری مبنی بر ورود این ویروس به ایران نیز مخابره شد تا در نهایت وزارت بهداشت نیز وجود ۲ نمونه از افراد مبتلا به این ویروس در شهر قم را تایید کرد.

البته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیشب بعد از نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در وزارت بهداشت برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت که تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران پنج نفر است که شامل ۲ فوتی، ۲ بیمار بستری در قم و یک پزشک که از اراک به قم رفته است.

وی همچنین اظهار کرد که حدود ۲۴ نفر دیگر مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری هستند که بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، وضعیت آنها به مردم اعلام می شود اما پیش بینی وزارت بهداشت این است که اکثر این بیماران<patients> به ویروس کرونا مبتلا نیستند.

وزیر بهداشت افزود: آمارهایی که برخی در مورد تعداد مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا اعلام می کنند درست نیست و وزارت بهداشت صادقانه هر موردی اثبات شود به مردم اعلام می کند؛ به هر حال هر بیماری تنفسی کرونا نیست زیرا هنوز در فصل زمستان هستیم و شیوع آنفلوانزای B تمام نشده است.

انتشار این اخبار و نگرانی شهروندان تهرانی موجب شد که دیروز جلسه ی ویژه ای به مدیریت پیروز حناچی شهردار تهران و با حضور معاونان شهرداری برگزار و تصمیماتی برای مقابله با ورود احتمالی ویروس کرونا به پایتخت گرفته شود.

مترو و اتوبوس‌های تهران ضدعفونی شد

نخستین اقدام شهرداری تهران در این خصوص آنطور که رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران به خبرنگار ایرنا می گوید: ضدعفونی کردن مترو و اتوبوس های پایتخت به صورت مستمر است.

غلامحسین محمدی ادامه داد: در راستای حفظ سلامت شهروندان و کنترل ویروس کرونا، اتوبوس، واگن ها و متروی تهران در بعضی ایستگاه ها در ساعت های مشخص ضدعفونی می‌شود که دیشب برای نخستین بار این اقدام صورت گرفت.

وی با اشاره به سیاست های مصوب وزارت بهداشت و درمان در جهت کنترل ویروس کرونا تاکید کرد: شهرداری تهران در این زمینه تلاش خواهد کرد تا در اماکن عمومی و بخش حمل و نقل عمومی از انتقال و شیوع این ویروس جلوگیری کند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ادامه داد: به محض اطلاع از وجود ابتلایان در استان قم به ویروس کرونا و مورد مشکوک در تهران جلسه ای با مدیریت پیروز حناچی شهردار تهران و معاونان، برگزار شد تا ضمن بررسی وضعیت موجود، تصمیمات در حوزه های مختلف شهری گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت سامان سراها و گرمخانه ها گفت: مخازنی برای قرار دادن مواد ضدعفونی کننده در نظر گرفته شد ضمن اینکه عموما این افراد از بیماری های زمینه ای رنج می برند.

محمدی افزود: خدمات بهداشتی و سلامت در اختیار این افراد قرار خواهد کرد.

آموزش های مقابله با ویروس کرونا

وی به اقدامات اداره کل سلامت شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: این نهاد، آموزش هایی برای آشنایی شهروندان با ویروس کرونا از هفته های گذشته در محله های مختلف شهر آغاز کرده که طی روزهای آینده به کار خویش با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تاکید کرد: همچنین آموزش هایی به کارکنان شهرداری در خصوص نحوه برخورد با شهروندان و جلوگیری از انتقال و شیوع این بیماری داده شده است.

وی با اشاره به نصب بنرهای تبلیغاتی و آموزشی در خصوص پیشگیری از کرونا گفت: از طریق سازمان زیباسازی شهرداری تهران بنرهایی جهت آگاه سازی مردم، در سطح شهر قرار خواهد گرفت تا افراد آموزش های لازم را مورد توجه قرار دهند.

محمدی بیان داشت: شهرداری تهران با بکارگیری تمام امکانات شهری آمادگی لازم در پیشگیری و مقابله با این ویروس را دارد و در صورت شرایط بحرانی، سوله هایی را در اختیار مدیریت بحران قرار می دهد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران خاطر نشان کرد: مدیریت ویروس کرونا بر عهده وزارت بهداشت و درمان و دستگاه های دولتی است و شهرداری نیز بر اساس وظایف ذاتی خود در این زمینه اقدام خواهد.

دستورالعمل مقابله با کروناویروس در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت

در این راستا رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه همکاری مردم بهترین راه پیشگیری از کرونا است، به خبرنگار ایرنا گفت که دستورالعمل مقابله با کروناویروس تهیه و در اختیار شهرداری قرار گرفت.

ناهید خداکرمی اظهار داشت: این دستورالعمل که با همکاری کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر و کمیسیون حمل و نقل و عمران تهیه شده، طی نامه‌ای برای پیروز حناچی شهردار تهران ارسال شد.

وی افزود: در این نامه تاکید شده است که دستورالعمل وزارت بهداشت در اماکن عمومی به ویژه پارک ها و ایستگاه های مترو نصب و در در معرض دید عموم قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس این دستورالعمل پلاک محلول ضد عفونی در ورودی های ایستگاه های مترو و اتوبوس نصب می شود.

به گفته خداکرمی در این دستورالعمل تاکید شده است که کابین ها، دستگیره ها و صندلی های اتوبوس و مترو پس از هر بار تردد مبدا و مقصد ضدعفونی شود.

وی ادامه داد: برای محافظت از کارکنان شهرداری و رانندگان حمل و نقل عمومی هم اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول تأکید کرد که مدیریت بحران شهرداری تهران، شرکت شهر سالم، اداره کل سلامت شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک در حال حاضر در آماده باش هستند.

وی با بیان اینکه مردم شهر تهران بهترین افرادی هستند که می توانند با رعایت بهداشت فردی مانع انتقال ویروس کرونا به شهر شوند، تاکید کرد: مردم از انداختن آب دهان بر زمین جلوگیری کنند و حتماً در ترددهای خود مواد ضدعفونی کننده به همراه داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین شهروندان از سفرهای غیرضروری حضور در تجمع و مهمانی های خانوادگی غیرضروری پرهیز کنند.

 به نظر می رسد اقدامات مدیریت شهری تهران در حفظ سلامتی شهروندان موثر باشد و باید در نظر داشت که مهمترین موضوع در برابر مقابله با ویروس کرونا آگاه کردن جامعه نسبت به این ویروس و نحوه مقابله و حفاظت از خود در برابر آن است که این امر با آموزش میسر می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: