کد خبر: ۲۵۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 21
کرونا ویروس در افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند می‌تواند خطرناک وزمینه ساز ابتلای آن‌ها به عفونت ریوی و حتی مرگ شود
شفاآنلاین>سلامت>کرونا، ویروسی جهش یافته است که این روز‌ها در کانون خبر‌های جهانی قراردارد و برخی فرضیه‌ها از فضایی بودن این ویروس و ورود آن به همراه اجسام خارجی به زمین حکایت دارد.

به گزارش شفاآنلاین، به تازگی دربرخی رسانه‌های جهانی ادعایی جالب درباره احتمال ورود ویروس کرونا همراه شهاب سنگ به زمین مطرح شده است.
 
برخی رسانه‌های بین المللی ادعا کرده اند آتشی که در ماه اکتبر سال گذشته میلادی در شمال کشور چین به وجود آمده است به احتمال زیاد در اثر برخورد شهاب سنگ با زمین بوده و می‌تواند عامل انتقال این ویروس به زمینی‌ها باشد.

از دیگر سو، گزارشی درباره برخورد شهاب سنگ با زمین درآن بازه زمانی به دست نیامده است. بنا بر یک نظریه، برخی میکرو ارگانیسم‌های به دام افتاده درون شهاب سنگ‌های فضایی وجود دارند و در زمان برخورد شهاب سنگ با سیاره برسطح آن پخش و تکثیر می‌شوند.
 
انتقال میکروارگانیسم همراه شهاب سنگ به سطح سیاره‌ها در صورتی روی می‌دهد که شهاب سنگ دچار سوختگی درسطح اتمسفر سیاره یا قمر فضایی نشده باشد، زیرا حرارت فوق العاده بالا سبب از بین رفتن میکرارگانیسم‌ها می‌شود.

از جمله دلایل نقض کننده نظریه ورود کرونا ویروس از فضا به زمین، شباهت فوق العاده زیاد کرونا ویروس به دیگر ویروس‌های شناخته شده در زمین مانند ویروس سارس است.

ویروس سارس SARS و ویروس MERS دو ویروس خطرناک هستند که پس از ایجاد اپیدمی‌های گسترده و مرگ هزاران نفر، هنوز می‌توانند در افراد سبب بیماری و مرگ شوند.

به گفته محققان، شهاب سنگ‌ها اغلب قطعه‌هایی از سیارک‌ها هستند که برای میلیارد‌ها سال بدون دگرگونی باقی مانده و درمنظومه شمسی حرکت می‌کنند. کرونا ویرس جدید به گفته محققان نوعی ویروس تکامل یافته و مشابه ویروس‌های هم خانواده زمینی خود است.

کرونا ویروس به آسانی از حیوان به انسان منتقل می‌شود مشابه آن ویروس‌های SARS و MERS هستند که می‌توانند از طریق گربه یا شتر به انسان منتقل شود.

کارشناسان برای کاهش خطر ابتلا به کرونا ویروس به افراد توصیه می‌کنند از دست زدن بدون دستکش به لاشه حیوان‌ها خودداری کنند.

اگر بنا بر این فرضیه کرونا ویروس همراه یک شهاب سنگ به کشور چین برخورد کرده بود ابتدا باید وارد اتمسفر کره زمین می‌شد. شهاب سنگ‌ها در زمان برخورد با اتمسفر کره زمین در معرض درجه حرارتی برابر با ۱۶۴۸ درجه سلیسیوس قرار می‌گیرند در این وضعیت زنده ماندن پاتوژن‌های فضایی غیرممکن خواهد بود.
 
نظریه پردازان انتقال ویروس کرونا از راه شهاب سنگ اعلام کرده اند درصورتی که شهاب سنگ با سرعت بسیار بالا به سوی زمین حرکت کند و به لایه‌های مزوسفر و استراتوسفر اتمسفر کره زمین برسد امکان دارد هسته و لایه‌های داخلی آن از حرارت بسیار بالا ایمن بمانند و به این ترتیب پاتوژن‌های درون آن سالم باقی بمانند.

به گفته محققان برخی باکتری‌ها توانایی زنده ماندن در درجه حرارت‌های بالا را دارند که معمولاً این درجه حرارت بین ۴۰ تا ۱۲۲ درجه سلیسیوس است و هیچ باکتری شناخته شده‌ای نمی‌تواند دردمای ۱۶۴۸ درجه سلیسیوس زنده بماند.

زمانی که شهاب سنگ‌ها بر فراز سطح سیاره زمین منفجر می‌شوند وسعت زیادی از نواحی را درگیر می‌کنند و خرده‌های سنگ با زمین، تاسیسات، انسان‌ها و دیگر جانداران برخورد و می‌تواند سبب آسیب و حتی مرگ آنها شود.

امروزه دلایل مختلفی برای ابتلای افراد به بیماری COVID-۱۹ در اثر ویروس کرونا وجود دارد که از آن جمله می‌توان بازار خرید و فروش حیوان‌ها و اغذیه در شهر ووهان چین و یا استفاده از برخی حیوان ها، چون پنگولین که درطب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرند را نام برد.
 
کرونا ویروس در افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند می‌تواند خطرناک وزمینه ساز ابتلای آن‌ها به عفونت ریوی و حتی مرگ شود.

کارشناسان طرفدار نظریه ورود کرونا ویروس همراه شهاب سنگ از فضا اعلام کرده اند در رشته کوه‌های بلند هیمالیا در آسیا، لایه استراتوسفر کره زمین بسیار نازک و ضعیف است که سبب می‌شود اجسامی، چون شهاب سنگ به راحتی با سطح زمین برخورد کنند، این یکی از دلایلی است که به طور معمول در آسیا بیشترین میزان برخورد شهاب سنگ با زمین وجود دارد.

برخورد شهاب سنگی که احتمال دارد حاوی پاتوژن فضایی باشد با زمین در قاره آسیا می‌تواند دلیل چرایی بیشترین اپیدمی بیماری‌های ویروسی درجنوب شرق و شرق این قاره باشد هرچند که کارشناسان مخالف این فرضیه به دلیل درجه حرارت بسیار بالای جو زمین احتمال آن را مردود اعلام کرده اند. iflscience
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: