کد خبر: ۲۵۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 21
تشخیص فرد بیمار مبتلا به ویروس کرونا به آسانی نیست بلکه فرآیند های خاص خود را دارد، ضمن این که فرد مشکوک بلافاصله در قرنطینه قرار می گیرد در حالی که فردی که تصویرش منتشر شده مرخص شده است
شفاآنلاین>سلامت> مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشهر با تکذیب مشاهده مشکوک کرونا در این شهرستان گفت که تصویر در حال دست به دست شدن در شبکه‌های اجتماعی مربوط به یک فرد مبتلا به آنفلوانزا است.

به گزارش شفاآنلاین،تصاویری از صبح امروز جمعه در فضای مجازی شهرستان نوشهر دست به دست و ادعا می شود که یک فرد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر بستری شده است.

سید رحیم سیدپور افزود : فردی که تصویرش منتشر شده ، دچار سرماخوردگی و آنفلوانزا بود که شب گذشته به بیمارستان نوشهر مراجعه کرد و پس از معاینه پزشکی و تزریق دارو خوشبختانه مداوا و مرخص شد.

وی اظهار داشت : تشخیص فرد بیمار مبتلا به ویروس کرونا به آسانی نیست بلکه فرآیند های خاص خود را دارد، ضمن این که فرد مشکوک بلافاصله در قرنطینه قرار می گیرد در حالی که فردی که تصویرش منتشر شده مرخص شده است.

سیدپور از بی مسئولیتی در انتشار تصاویر فاقد سندیت به عنوان بیمار کرونا انتقاد کرد و گفت : انتشار چنین تصاویر و اطلاعاتی بدون اخذ نظر مراجع بیمارستانی در باره صحت و سقم موضوع جز تشویش اذهان عمومی و ایجاد فشار روانی در جامعه نتیجه ای ندارد.

این مقام مسئول ضمن توصیه به مردم مبنی بر رعایت نکات بهداشتی ، به آن ها اطمینان داد تاکنون موردی از ابتلای فردی مشکوک به ویروس کرونا در نوشهر مشاهده نشده است.

دیروز دانشگاه علوم پزشکی بابل از شناسایی ۲ فرد مشکوک به کرونا در شهرستان بابل خبر داده و اعلام کرده بود که این ۲ فرد از قم به مازندران آمدند و بدون تماس با هر فرد و جمع حتی اعضای خانواده اشان ، بلافاصله خودشان را به بیمارستان رساندند.

این دو  فرد در حال حاضر در بیمارستان آیت الله روحانی بابل در قرنطینه قرار دارند و حالشان هم مساعد است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم شب گذشته گفت که تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران پنج نفر است که شامل دو فوتی, دو بیمار بستری در قم و یک پزشک که از اراک به قم رفته است. 

سعید نمکی افزود: حدود ۲۴ نفر دیگر مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری هستند که بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، وضعیت آنها به مردم اعلام می شود. پیش بینی وزارت بهداشت این است که اکثر این بیماران به ویروس کرونا مبتلا نیستند.

به گفته وی ، از نظر وزارت بهداشت افراد و بیماران تنفسی که با اتباع خارجی مراوده نداشته اند، مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا نیستند اما دو نفر سه روز پیش با علایم شدید عفونت تنفسی در قم مراجعه کردند که بلافاصله از آنها تست گرفته شد و مشخص شد که به ویروس کرونا مبتلا هستند و به علت شدت بیماری جان خود را از دست دادند.

کرونا " نام خانواده ای از ویروس ها است که ۵۵ سال پیش یعنی سال ۱۹۶۵ میلادی کشف شد. " کروناویروس‌ " (Coronaviruses) از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری  همچون  سارس  و مرس را شامل می‌شود.

تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است که آخرین نوع آن همین ویروسی است که از شهر " ووهان"  شیوع پیدا کرد.

ساختار ویروس های کرونا به گونه ای است که افرادی را که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و یا کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد. با این که ویروس های کرونا بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری  فردی ویروس کرونا باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که بسختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند.

با توجه به نوع ویروس کرونا ، علایم آن می تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد. 

کرونا بسته به نوع ویروس ، روش‌های انتقال متقاوتی دارد ؛ در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است.

 با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

در مجموع دانشمندان تاکنون موفق شده اند زمان کمی پس از شیوع هر نوع ویروس کرونا راههای درمان‌ آن را پیدا کنند.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: