کد خبر: ۲۵۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 20
این ویروس که در ۲۵ کشور و منطقه دیگر دنیا نیز شماری را مبتلا کرده است علایمی مشابه بیماری ذات الریه دارد و عمدتا با تب شناسایی می شود
شفاآنلاین>سلامت>شیوع ویروس کرونا در جهان این روزها در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته و سازمان جهانی بهداشت نسبت به انتشار این بیماری اظهارنگرانی بین‌المللی و اعلام هشدار داده است.  

به گزارش شفاآنلاین، ویروس کرونا در پایان ماه دسامبر (اوایل دی)  از شهر ووهان مرکز استان " هو بی "  چین به دیگر نقاط این کشور سرایت کرد و به تدریج به سایر نقاط جهان سرایت کرد.

تا پایان روز چهارشنبه ۱۱۴ مورد دیگر مرگ نیز به ثبت رسید و شمار کشته‌های کرونا به ۲ هزار و ۱۲۶ نفر رسیده است که تنها ۵ مورد از آن مربوط به کشورهای غیر از چین است.  

شمار کل مبتلایان ۷۵ هزار و ۷۲۵ نفر و مبتلایان چین ۷۴ هزار و ۵۷۶ نفر هستند و در این میان ۱۶ هزار و ۲۳۳ نفر درمان شده اند.

کرونا تاکنون ۸۰۵  نفر را در ژاپن، ۸۴ نفر سنگاپور، ۸۲ نفر در کره جنوبی، ۶۲ نفر در هنگ کنگ، ۳۵ نفر در تایلند، ۲۴ نفر در تایوان و ۲۲ نفر را در مالزی و شمار معدودی را در 20  کشور دیگر از جمله ایران مبتلا کرده است.

وزارت بهداشت عربستان نیز از فوت سه شهروند این کشور مبتلا به ویروس کرونا در دو شهر الهفوف و الطائف خبر داد .

 این وزارتخانه با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد: چهار نفر دیگر در روزهای اخیر به ویروس کرونا عامل بیماری مرس مبتلا شده اند.

بیانیه افزود: با احتساب سه مورد مرگ دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در عربستان، شمار افرادی که تاکنون از زمان شیوع این ویروس در این کشور در سال 2012 جان خود را از دست داده اند، به 445 نفر رسیده است.

روز گذشته نیز مقام‌های وزارت بهداشت ایران اعلام کردند که دو نفر در شهر قم به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند.

همچنین در هنگ کنگ، تایوان، فرانسه و فیلیپین گزارش هایی ناشی از مرگ افراد مبتلا به این ویروس منتشر شده است.

علاوه بر چین  ویروس کرونا حداقل به ۲۸ کشور دیگر منتقل شده است.   در انگلیس ۹ مورد گزارش شده است که تاکنون هیچ کدام جان خود را از دست نداده اند. از ۱۷ فوریه تا کنون ۴۵۰۱ نفر در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفته اند که جواب آزمایش ۴۴۹۲ نفر منفی بوده است.  

 بحران کرونا در کشتی‌ تفریحی دایموند پرنسس

اما کشتی تفریحی «دایموند پرنسس»  بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده بطوریکه بر اساس اخرین اطلاعات امروز (پنجشنبه) ۶۲۱ نفر از مسافران آن به این ویروس آلوده شدند و دو نفر جان خود را از دست دادند.

کشتی دایموند پرنسس، حامل  سه هزار و ۷۰۰ مسافر، پس از آنکه به سواحل ژاپن رسید، تمامی مسافران آن به دلیل احتمال به آلوده بودن به ویروس کرونا در قرنطینه قرار گرفتند.

از حدود ۴۰۰ نفر آمریکایی سرنشین این کشتی، ۴۴ نفر به بیماری مبتلا شده‌اند. افراد مبتلا به بیمارستانی در یوکوهاما منتقل شده‌اند.

به گفته انستیتوی آمریکایی مربوط به بیماری‌های واگیردار و آلرژی، افراد سالم به آمریکا منتقل شده و به مدت ۱۴ روز در کالیفرنیا و تگزاس در شرایط قرنطینه اقامت خواهند داشت.

کانادا، هنگ‌کنگ، استرالیا و اسرائیل انتقال شهروندان خود از این کشتی که علایم بیماری ندارند را شروع کرده‌اند. نپال ۱۷۵ شهروند خود را از چین خارج کرده است.

در کشتی یادشده ۱۰ شهروند آلمانی هست که دو نفر از آنها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در خود آلمان مقام‌های پزشکی برای وحشت و نگرانی از گسترش این ویروس دلیلی نمی‌بینند.

در حال حاضر همچنان حدود یکهزار و ۲۱۹ نفر در کشتی تفریحی "دایموند پرینسس" هستند.

منبع پیدایش کرونا

بر اساس اطلاعات و گزارش های منابع پزشکی این بیماری توسط ویروسی از خانواده ویروس کرونا، ایجاد شد و هرگز بیماری دیگری ناشی از آن گزارش نشده بود. همانند دیگر ویروس های کرونا، منشا آن از حیوانات است. بسیاری از این حیوانات در فروشگاه های غذایی یوهان که شهری در مرکز چین است، به فروش می  رسید. برخی از این حیوانات به صورت زنده یا تازه قصابی شده در این فروشگاه در دسترس عموم قرار داشتند.

مقایسه کرونا با سارس و مرس

سندروم تنفسی شدید (سارس) و سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس) هر دو توسط ویروس های کرونا که از حیوانات منتقل شده اند، به انسان ها سرایت کرده اند. در سال ۲۰۰۲ سارس به صورت غیر قابل کنترل به ۳۷ کشور سرایت کرد و موجب وحشت جهانی شد. این بیماری ها ۸ هزار فرد را به عفونت مبتلا کردند و بیش از ۷۵۰ نفر را به کام مرگ کشاند. 

بیماری مرس به نظر می رسد که به راحتی از انسان به انسان منتقل نمی گردد اما آمار مرگ و میر آن زیاد است و تقریبا ۳۵ درصد از ۲۵۰۰ نفری که به آن مبتلا شدند را کشت.
علائم ویروس کرونا این ویروس می تواند موجب ذات الریه گردد. افرادی که با این ویروس آلوده شده اند گزارش کرده اند که از سرفه، تب و تنگی نفس رنج می برند.

در موارد شدید موجب نارسایی اندام های بدن بیمار می گردد. چون این بیماری ویروسی است پس استفاده از آنتی بیوتیک در جلوگیری از پیشروی بیماری مفید واقع نخواهد شد. داروهای ضد ویروسی آنفولانزا قابلیت مبارزه با این ویروس را نخواهند داشت. بازیابی و بهبود مجدد بیمار به مقاومت سیستم ایمنی او مربوط است. افراد زیادی که توسط این ویروس از بین رفته اند دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیفی بوده اند.  

روند قربانی گرفتن کرونا کاهش یافته است

کمیسیون بهداشت ملی چین روز پنجشنبه گزارش داد که این کشور در ۲۴ ساعت گذشته پایین‌ترین نرخ ابتلا به کرونا را تجربه کرده است.

کمیسیون در گزارش خود آورده که در سراسر چین تا پایان روز چهارشنبه فقط ۳۹۴ نفر به ویروس کرونا (دریک روز)‌مبتلا شده اند که ۳۵۹ مورد آن مربوط به شهر ووهان و استان خوبی در مرکز چین و کانون شیوع بیماری بوده است.

این کمیسیون خاطر نشان کرده که قفل کردن درهای این استان مرکزی و تشدید تدابیر قرنطینه موجب شده است تا در مهار کرونا پیشرفت های فراوانی بدست بیاید.

تا پایان روز چهارشنبه ۱۱۴ مورد دیگر مرگ نیز به ثبت رسید و شمار کشته‌های کرونا به ۲ هزار و ۱۲۶ نفر رسیده است که می توان گفت از روز ۲۳ ژانویه که با عنوان نقطه آغازین شیوع کرونا در چین محسوب می شود تا امروز این پایین‌ترین رقم مبتلایان جدید به کرونا است.

سازمان بهداشت جهانی: کرونا سلاح میکربی آزمایشگاهی نیست

-سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که برخلاف برخی از شایعات، ویروس کرونا یک سلاح میکربی تولیدی در آزمایشگاه نیست.

تارنمای یی سی چین امروز پنجشنبه به نقل از اداره کل این سازمان در مدیترانه شرقی گزارش کرد که ویروس کرونا در آزمایشگاه تولید نشده و به عنوان یک سلاح میکربی نیز ساخته نشده است.

این اداره خاطر نشان کرد که شایعات مربوط به این موضوع کاملا نادرست است و این ویروس از حیوان به انسان منتقل شده است.

این ویروس که در ۲۵ کشور و منطقه دیگر دنیا نیز شماری را مبتلا کرده است علایمی مشابه بیماری ذات الریه دارد و عمدتا با تب شناسایی می شود.

رسانه چینی در حالی این موضوع را گزارش می کند که پیشتر یک سناتور جمهوریخواه در تازه‌ترین جنگ روانی و تبلیغاتی واشنگتن علیه چین، مدعی شد که مقام‌های چینی ویروس کرونا را در راستای یک برنامه جنگ بیولوژیک به وجود آورده‌اند.

سناتور "تام کاتن"  روز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون فاکس نیوز اظهار داشت ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی است که توسط ارتش چین ساخته شده است.

این سناتور جنگ طلب آمریکایی مدعی شد که گزارش ها مبنی برآغاز منشا ویروس در بازار مواد غذایی چینی نادرست بوده است و افزود:  این ویروس از بازار حیوانات ووهان شروع نشد.

کاتن ادامه داد: ما نمی‌دانیم از کجا آمده است، اما می‌دانیم که باید منشا آن را کشف کنیم. ما همچنین می‌دانیم که تنها در چند مایلی  آن بازار مواد غذایی، تنها آزمایشگاه فوق پیشرفته ایمنی چین واقع است که در مورد بیماری‌های عفونی انسان تحقیق می‌کند.
مقام های چین، سناتور کاتن را به دروغ‌گویی درباره منشا ویروس کرونا متهم کرده‌اند.

با این وجود کاتن می‌گوید که این بر عهده حزب کمونیست چین است تا ثابت کند منشا بیماری سلاح بیولوژیک نیست.

از هنگام آغاز گسترش ویروس کرونا، رسانه های نزدیک به دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، تبلیغاتی ضد چینی گسترده‌ای را درباره منشا و چگونگی مدیریت بیماری ناشی از این ویروس آغاز کرده‌اند.

تارنمای نیوزویک روز یکشنبه در گزارشی نوشت که یک کشیش محافظه کار نزدیک به ترامپ گفته است که خداوند آمریکایی ها را از ویروس جدید نجات خواهد داد، زیرا  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست.

کشیش "هانک کومنمن"  در مراسم نیایش در شهر "اوماها" در ایالت نبراسکا  گفت به دلیل همراهی ترامپ با اسرائیل و  مخالفت وی با سقط جنین، خدا به آمریکا کمک خواهد کرد تا از شر ویروس کرونا در امان بماند.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: