کد خبر: ۲۵۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 13
در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر دوسوم مرگ ها را در جهان سبب می شود، نگرانی در مورد افزایش تعداد مرگ از بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی، دیابت و سرطان بیشتر شود که سلامت جوامع از جمله کشورمان را به خطر می اندازد
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از هر سه فرد بالغ، یک نفر مبتلا به فشار خون بالا است که منجر به سکته‌های مغزی و قلبی و در نهایت مرگ می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، ربابه شیخ الاسلام روز پنجشنبه افزود: شدت افزایش بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی،  بار اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می کند و  رابطه مستقیم با شیوه زندگی، تغذیه، ورزش و فعالیت بدنی، استرس دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر ۱۰ نفر بالغ یک نفر مبتلا به دیابت است. این گزارش مدارکی را دال بر تجمع شرایطی نامطلوب که موجب افزایش بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن می شود به ویژه  در کشورهای با درآمد کم و متوسط ارائه می دهد.

شیخ الاسلام ادامه داد: بیشترین آمار چاقی بالغین در آمریکا با رقم ۲۶ درصد و کمترین آن در کشورهای جنوب شرقی آسیا حدود سه درصد گزارش شده و  در همه نقاط جهان زنان چاق بیشتر از مردان هستند و به همین دلیل احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت، ضایعات قلبی و عروقی و بعضی از انواع سرطان دارند.

مدیر موسسه سلامت عمومی کشور تاکید کرد: در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر دوسوم مرگ ها را در جهان سبب می شود، نگرانی در مورد افزایش تعداد مرگ از بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی، دیابت و سرطان بیشتر شود که سلامت جوامع از جمله کشورمان را به خطر می اندازد.

شیخ الاسلام افزود: ایجاد پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نقطه عطفی برای سلامت تغذیه ای کشور و کاهش گرسنگی  و سلامت محور کردن رشد کودکان است،  با وجود این سامانه امکان کاهش فقر و بی عدالتی با توزیع بهینه منابع ملی در کشور هموار می شود و با این پایگاه همکاری های بین ارگان های بسیار زیادی که هر کدام گوشه ای از کار را انجام می دادند ایجاد شده و در صورت حمایت دولت از این پایگاه و کسب همکاری متخصصان می توان مطمئن شد که تمام توجهی را که لازم است به قشر نیاز مند و آسیب پذیر جامعه داشته باشیم، فراهم شود و دیگر در سال های آینده شاهد فقر و تبعات دلخراش آن نباشیم.

وی ادامه داد: همه افراد اغلب فکر می کنند که فقر موجب گرسنگی می شود که البته این درست است ولی فقر و گرسنگی رابطه متقابل دارند یعنی گرسنگی در طول زمان خود به تنهایی می تواند چنان توانمندی جسمی و ذهنی جامعه ای را کاهش دهد که جامعه مواجه با فقر شدید شده و حتی توسعه جامعه متوقف شود.

شیخ الاسلام اظهار داشت: تجارب متعدد نشان می دهد کمبود های غذایی و ریز مغذی‌ها که شامل انواع ویتامین ها و املاح هستند چگونه با ایجاد گرسنگی سلولی بیماری‌ها را افزایش می دهند و بار سنگینی را به سیستم سلامت تحمیل می کنند.

عضو هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در کودکان خانواده‌های فقیر توانایی هایی که باید از کودکی در مغز برای آموزش و یادگیری و برخی مهارت ها در زندگی آینده آنها شکل بگیرد در اثر ناکافی بودن مراقبت ها ایجاد نمی شود که گرسنگی می تواند یکی از عوامل موثر باشد چون کودکی که به دنیا می آید رشد خیلی سریعی دارد.

وی اضافه کرد: نوزادی که با وزن سه کیلو به دنیا می آید در ۶ ماهگی دو برابر و در یک سالگی سه برابر وزن هنگام تولد می شود بنابراین این دوران اهمیت فوق العاده دارد چون در هیچ دورانی انسان چنین رشدی ندارد تغذیه صحیح در اوان کودکی و پنج سال اول نقشی حیاتی در سایر دوران‌های زندگی این کودک خواهد داشت فراموش نکنیم که اگر کودک در پنج سال اول زندگی زیر چتر مراقبت های کامل و همه جانبه قرار گیرد می تواند به توانمندی های بالقوه ای که خداوند در وجود او گذاشته برسد و ایجاد پایگاه رفاه اجتماعی یک فرصت طلائی برای پرداختن به توانمندی نسل آینده و توقف سال‌های سیاه غفلت از کودکان است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: