کد خبر: ۲۵۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 13
استانداردها و راهنماهای بالینی ملاک عمل برای خرید خدمات سلامت توسط سازمان‌های بیمه گر است و درباره همه این استانداردها، راهنماهای بالینی و پروتکل‌ها با انجمن‌های علمی و بورد تخصصی و گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مکاتبه شده و نظر این اساتید اخذ شده و سپس ابلاغ می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راهنماهای بالینی و استانداردهای ابلاغی درباره تشخیص و درمان هر بیماری، ملاک عمل برای خرید خدمات سلامت توسط سازمان‌های بیمه‌گر است.

به گزارش شفاآنلاین،عبدالخالق کشاورزی روز پنجشنبه درباره راهنماهای بالینی افزود: این استانداردها بر اساس شرایط کشور بومی سازی می‌شوند. راهنماهای بالینی دستورالعمل‌هایی است که بر اساس آخرین اطلاعات علمی، راهنماهای بالینی سایر کشورها و آخرین چاپ کتب و مقالات درباره هر بیماری طراحی و ارائه می‌شود. به طور مثال برای یک بیماری سرطان مشخص، آخرین اطلاعات روز دنیا از کتب و مقالات مختلف جمع آوری شده و دستورالعمل آن طراحی می‌شود که در تشخیص و درمان بیماران باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: استانداردها و راهنماهای بالینی ملاک عمل برای خرید خدمات سلامت توسط سازمان‌های بیمه گر است و درباره همه این استانداردها، راهنماهای بالینی و پروتکل‌ها با انجمن‌های علمی و بورد تخصصی و گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مکاتبه شده و نظر این اساتید اخذ شده و سپس ابلاغ می‌شود.

مزایای طراحی و تدوین راهنماهای بالینی

کشاورزی درباره مزایای طراحی و تدوین استانداردها و راهنماهای بالینی گفت: یکی از مزایای طراحی و تدوین راهنماهای بالینی این است که ضمن برخورداری از تجربیات اساتید پیشکسوت و صاحب نظر در تمام کشور، فرایند درمان بیماری‌ها به هم نزدیک و از به روزترین اطلاعات علمی موجود با در نظر گرفتن شرایط بومی و سیاست‌های سلامت کشور استفاده می‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت افزود: بستر اصلی تدوین راهنماهای بالینی، آخرین اطلاعات و الگوهای جهانی است، اما در قسمت‌هایی بر اساس شرایط کشور، بومی سازی انجام می‌شود.

تعداد استانداردها و راهنماهای بالینی ابلاغ شده

وی اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون تعداد ۲۳۲ استاندارد، ۲۲ راهنمای تجویز دارو، ۵ پروتکل، ۱۳ ضابطه اجرایی، ۲۳۳ تعیین سقف خدمت، ۲۷ راهنمای طبابت بالینی، ۱۲ سیاست بالینی اجرایی و یک دستورالعمل که در مجموع ۵۴۵ مورد شده، توسط معاونت درمان وزارت بهداشت تدوین و همزمان به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

کشاورزی ادامه داد: سال آینده قرار است تا حد امکان و با همکاری سازمان بیمه سلامت، تعدادی از استانداردها را به صورت تعریف شده بر سیستم‌های HIS بیمارستانی پیاده سازی کنیم تا وقتی بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند، بر اساس راهنماهای بالینی برای او تجویز انجام شده و سازمان‌های بیمه گر هم بر همین اساس خرید خدمات سلامت را انجام بدهند.

ضمانت اجرای راهنماهای بالینی

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت درباره ضمانت اجرایی راهنماهای بالینی گفت: جامعه علمی و همکاران ما در کشور از این دستورالعمل‌ها که حاوی جدیدترین اطلاعات علمی است، استقبال کرده و تلاش می‌شود چکیده و خروجی راهنماهای بالینی تبدیل به برنامه شده و در سیستم‌های HIS بیمارستان‌ها و نرم افزار رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری در سازمان‌های بیمه گر قرار گیرد و اگر مراحل درمان بر اساس راهنماهای بالینی طی شده باشد، هزینه مربوطه  توسط سازمان بیمه گر پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: با همه گروه‌های آموزشی و علمی و دانشگاه‌هایی که در دو سال اخیر در تدوین راهنماهای بالینی و پروتکل‌های درمانی همکاری داشته‌اند مکاتبه شده تا چک لیست نظارتی نحوه اجرای هر پروتکل تهیه و در سیستم‌های HIs قرار گیرد.

کشاورزی افزود: با تاکید ویژه وزیر بهداشت مبنی بر تسریع پروژه‌های تبادل الکترونیک و استانداردسازی ارائه خدمات و تلاش همراهی سایر حوزه‌های مرتبط شاهد تحول مناسبی در سال آتی شاهد تحول مناسبی در زمینه رعایت استانداردهای بالینی و اجرای راهنماها در درمان بیماران باشیم.

تاثیر راهنماهای بالینی در مدیریت منابع

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت درباره تاثیر استانداردها، راهنماهای بالینی و پروتکل‌ها در مدیریت منابع نظام سلامت گفت: ممکن است یک راهنمای بالینی در بخشی باعث افزایش هزینه شود، اما اگر راهنماهای بالینی به صورت یکپارچه و در زمینه همه بیماری‌ها اجرا شوند، در زمینه مدیریت منابع بسیار موثر خواهند بود. زیرا بسیاری از این دستورالعمل‌ها باعث می‌شوند که از درمان‌های خودسرانه و تقاضاهای القایی جلوگیری شود.

وی افزود: پیش بینی ما این است که با اجرای کامل راهنماهای بالینی، در اولویت اول درمان در سراسر کشور و حتی دور افتاده‌ترین نقاط  به استانداردهای علمی جهانی نزدیک شده و دوم از انجام خدمات تکراری و آزمایش‌های بیهوده و تقاضاهای القایی جلوگیری کنیم.

به گزارش ایرنا، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز پیش از این درباره راهنماهای بالینی گفته بود: اگر راهنماهای بالینی کامل اجرا شود، در زمینه صرفه جویی بسیار موثر است. البته در حال حاضر نمی‌توان این مورد را برآورد کرد.

 پرونده‌هایی که در حال حاضر از بیمارستان‌ها به سازمان‌های بیمه گر ارسال می‌شود مربوط به صورت حساب‌های مالی بوده و به صورت الکترونیک است و جزییات خدمات درمانی را ندارد تا میزان دقیق صرفه جویی را مشخص کنیم. 

البته این جزییات در پرونده‌های بیمارستانی وجود دارد. اگر راهنماهای بالینی در یک مورد خاص اجرایی شود، می‌توان برآورد مشخصی درباره آن مورد خاص داشت. به طور مثال پس از اجرای راهنماهای بالینی درباره آلبومین مشاهده کردیم که مصرف آلبومین در بیمارستان‌ها تا ۲۰ درصد کاهش یافت. همچنین درباره برخی داروهای شیمی درمانی نیز شاهد کاهش مصرف ۱۵ تا ۲۰ درصدی بودیم.

جان بابایی گفت: برای محاسبه میزان صرفه جویی از طریق اجرای راهنماهای بالینی، باید کلیه خدمات ارائه شده با جزییات در سامانه‌های مربوط به ارسال اسناد بیمارستانی به سازمان‌های بیمه‌گر ثبت شده و حتی نسخه نویسی و نسخه پیچی هم به صورت الکترونیک انجام شود تا بتوان برآورد درستی داشت.

معاون وزیر بهداشت درباره شیوه تدوین راهنماهای بالینی هم گفته بود: تدوین محصولات دانشی از دو سال پیش در وزارت بهداشت به صورت جدی با مشاکت افراد صاحب نظر و برجسته هر رشته تخصصی از گروه‌های بورد و انجمن‌های علمی و تخصصی آغاز شد. زیربناهای تدوین راهنماهای بالینی استفاده از منابع اطلاعاتی معتبر بین المللی و استانداردهای خدمتی در کشورهایی با شرایط تقریباً مشابه کشور ما از نظر میزان درآمد، هزینه و تولید ناخاص داخلی بود.

 غیر از افراد برجسته هر رشته، از متخصصان جوان نیز که با متدولوژی تدوین راهنماهای بالینی آشنایی و تجربه کافی دارند برای ایجاد ظرفیت دانشی پایدار در افراد برای سال‌های متمادی بهره مند شدیم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: همزمان با تدوین راهنماهای بالینی، استانداردهای هر خدمت جهت حفظ کیفیت خدمات و بهبود آن نگارش شد تا بر مبنای آن بتوان معیار درست انجام خدمات را مشخص کرد. برای مثال در ضوابط اجرایی اعمال قلب و عروق مشخص شده چه افرادی و بر اساس کدام خدمت می‌توانند این اعمال را انجام دهند.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: