کد خبر: ۲۵۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 12
یکی از ساده‌ترین کار‌هایی که برای پیشگیری از سرماخوردگی می‌توانید انجام دهید این است که بعد از دست دادن به افراد دست خود را کاملا بشویید. اما شستن دستان را به این مورد محدود نکنید
شفاآنلاین>سلامت>اگرچه پیشگیری کامل از ابتلا به سرماخوردگی ممکن نیست اما روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهند.

به گزارش شفاآنلاین ؛ زمستان با تمام زیبایی‌هایی که مثل تمام فصول دیگر دارد، می‌تواند خطرناک‌ و بی رحم‌ عمل کند. یکی از اثرات آن که قطعا حس خوبی به ما نمی دهد، سرماخوردگی است و تمام افراد به روش های مناسبی نیاز دارند تا بتوانند با آن مقابله کنند.

همه ما می‌دانیم پیشگیری از درمان بهترین روش محسوب می‌شود، زیرا اگر بیماری و نوع آن زود تشخیص داده شود می‌توان به راحتی با آن مقابله کرد اما اگر دیر تشخیص داده شود؛ درمان آن هم طولانی خواهد شد.ویروس سرماخوردگی و انواع آن معمولا از طریق دهان، بینی یا چشم‌ وارد بدن شده و این قابلیت پخش از طریق صحبت کردن، سرفه و عطسه را دارد. متداول‌ترین علائم سرماخوردگی شامل سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلودرد است و علائم دیگر شامل درد عضلات، خستگی، سردرد، و بی اشتهایی است.

در این مطلب چند روش از درمان و راهکارهای طبیعی برای درمان سرماخوردگی را جمع آوری کرده ایم که ارزش امتحان کردن را دارند.

قرقره آب نمک موقع گلو درد

گرفتگی بینی، سرماخوردگی را چند برابر بدتر می‌کند. برای خلاص شدن از آن بهتر است هنگام حمام کردن بیشتر زیر دوش آب گرم بمانید. زیرا بخار حمام موجب سبک شدن و رهایی از خلط می‌شود. البته باید توجه کنید که دمای داخل حمام و اتاق‌ها باهم یکی باشد تا باعث سرماخوردگی نشود. علاوه براین می‌توانید بـه‌صورت دستی با یک کاسه آب داغ و چند قطره اوکالیپتوس بـه کمک یک حوله بخور بگیرید.

کمتر روبوسی کنید

یکی از ساده‌ترین کار‌هایی که برای پیشگیری از سرماخوردگی می‌توانید انجام دهید این است که بعد از دست دادن به افراد دست خود را کاملا بشویید. اما شستن دستان را به این مورد محدود نکنید. هر زمانی که می‌توانستید دست‌ها را بشویید. زیرا دست‌ها هر لحظه در حال لمس کردن با اشیا مختلف هستند و آلودگی زیادی در آن‌ها وجود دارد. میکروب‌های روی پوست به کمک آب فراوان به راحتی پاک خواهند شد.

لمس نکردن چشم و بینی 

همانطور که گفته شد دست‌ها محل تجمع میکروب‌ها است. از طرف دیگر چشم‌ها و بینی راحت‌ترین راه‌هایی هستند که میکروب‌ها از طریق آن‌ها وارد بدن می‌شوند؛ بنابراین از دست زدن به چشم و بینی خود با دست‌های کثیف بپرهیزید.

به اندازه کافی بخوابید

بدن هر فردی به خواب کافی نیاز دارد. هنگامی که احساس بیماری یا کسالت کردید یعنی سیستم ایمنی بدن ضعیف شده است و نمی‌تواند به خوبی با میکروب‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند. برای جلوگیری از پیشرفت آن و ابتلا به ویروس سرماخوردگی لازم است ساعت خواب و استراحت افراد بیشتر شود.

واکسن آنفلوانزا بزنید

بهترین زمان برای زدن این واکسن طبق گفته پزشکان در اوایل پاییز است. هر چه هوا سردتر شود و رو به زمستان برود پیدا کردن این واکسن‌ها سخت‌تر می‌شود. حواستان باشد در زمان زدن این واکسن علائمی از سرماخوردگی در شما وجود نداشته باشد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزا داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه است. به کمک این روش می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و دچار سرماخوردگی نشوید.

مصرف میوه موقع سرماخوردگی

در زمان خواب، بدن بـه سختی مشغول مقابله در برابر عفونت<Infection> اسـت، بنابراین هرچقدر کـه می‌توانید استراحت کنید. سعی کنید زودتر از همیشه بخوابید و حتی در طول روز چرت بزنید. هرچقدر بیش‌تر استراحت کنید، شانس بیش‌تری برای التیام پیدا خواهید کرد.

دوری از فرد مبتلا به سرماخوردگی

این کار یک کار طبیعی و عقلانی است که احتمالا هر فردی آن را انجام می‌دهد. بهتر است فرد مبتلا برای چند روزی مرخصی بگیرد و به محل کار خود نرود، زیرا این ویروس به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. حتی بیمار در خانه هم باید ماسک بزند و به افراد دیگر خانه خیلی نزدیک نشود.

مصرف زیاد مایعات

نوشیدن روزانه ۸-۶ لیوان آب، آب میوه، چای و دیگر مایعات رقیق به درمان سریع سرماخوردگی کمک می‌کنند و می‌توانند به راحتی عمل سم زدایی را در بدن انجام دهند. با این کار می‌توان مایعات از دست رفته بدن در دوره سرماخوردگی را جبران کرد و باعث تسریع خروج عوامل بیماری زا و آلودگی‌ها از بدن شد.

خود را ضد عفونی کنید

از ژل‌های پاک کننده دست استفاده کنید. در هنگام خرید این ژل‌ها حتما توجه داشته باشید که پایه آن‌ها الکل باشد و به کمک آن دست‌هایتان ضد عفونی شود.

ورزش کنید

ورزش کردن باعث می‌شود مقدار بیشتری عرق کرده و سموم بدن دفع شود. از طرف دیگر منظم ورزش کردن کمک می‌کند که سیستم بدنی تقویت شود و عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

ناخن نجویید

زیر ناخن‌ها بهترین محل برای رشد میکروب‌ها است با جویدن ناخن تمامی میکروب‌ها را از طریق دهان وارد بدن شده و احتمال ابتلا به سرما خوردگی را افزایش خواهد داد.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث می‌شود میزان سیستم ایمنی دستگاه تنفسی کاهش پیدا کند و خطر ابتلا به عفونت در بدن افزایش پیدا کند. سیگار کشیدن باعث از بین رفتن مژک‌های بینی و باعث به وجود آمدن عفونت شدید در فرد می‌شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: