کد خبر: ۲۵۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 12
انتقال پسر هموفیلی به بیمارستان توسط نیروهای سپاه؛
زانیار ٦ ساله اما دیگر تحمل نداشت، خونریزی‌اش بیشتر شده بود. دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی درخواست کمک کرد و نیروهای امدادی وارد عمل شدند، اما کولاک و برف اجازه کار چندانی به امدادگران نمی‌داد. وخامت حال زانیار نیروهای نظامی را هم به تکاپو انداخت
شفاآنلاین>سلامت> عملیات نجات زانیار ٦ ساله با اسنومبیل ارتفاع برف در برخی نقاط روستای گلاز به بیش از ٢ متر رسیده که کار انتقال زانیار را با مشکل مواجه کرده بود 

به گزارش شفاآنلاین، سه روز از نوبت تزریق آمپولش گذشته بود و هیچ راهی برای خارج‌شدن از روستا وجود نداشت. هر روز که می‌گذشت حال او بدتر می‌شد. «زانیار» از همان موقعی که به دنیا آمد، هموفیلی داشت، درست مثل برادر بزرگترش.

 آنها اهل روستای «گلاز» هستند، آخرین روستای آذربایجان‌غربی نزدیک مرز عراق، جایی میان کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای که این ایام پوشیده از برف است. از روستای گلاز تا اشنویه ١٧ کیلومتر بیشتر راه نیست، اما بارندگی‌های چند روز اخیر راه روستا را بسته بود. همین امر باعث شد تا زانیار از اول هفته بی‌دارو بماند. 

خانواده او به این امید که لودرهای راهداری مسیر را باز می‌کنند، چند روزی را تحمل کردند. اما بارش برف قطع نشد، آن‌قدر بارید که ماشین‌های راهداری هم در میان برف و کولاک زمینگیر شدند.

 زانیار ٦ ساله اما دیگر تحمل نداشت، خونریزی‌اش بیشتر شده بود. دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی درخواست کمک کرد و نیروهای امدادی وارد عمل شدند، اما کولاک و برف اجازه کار چندانی به امدادگران نمی‌داد. وخامت حال زانیار نیروهای نظامی را هم به تکاپو انداخت.

پایگاه شهید کاوه در نزدیکی روستا از طریق بی‌سیم درخواست کمک کرد، درنهایت هم نیروهای سپاه اشنویه با  اسنومبیل راهی این روستای مرزی شدند و زانیار را همراه پدرش به اشنویه منتقل کردند.

 حالا آن‌طور که از این شهر برفی و سرد خبر می‌رسد، زانیار حالش رو به بهبود است، اما برای اطمینان بیشتر قرار است تا بعدازظهر سه‌شنبه به ارومیه منتقل‌شود و چند روزی را آنجا تحت نظر باشد. 

 از شنبه که هوا برفی شد، پدر و مادر زانیار نگران شدند. آنها از حال زانیار خبر داشتند، می‌دانستند که شنبه نوبت تزریق آمپول او است. اما بارش برف در این فصل سال برای اهالی گلاز یعنی بسته‌شدن چند روزه جاده‌ها. 

بارش برف اما تمامی داشت، آن‌طور که خالد یکی از ساکنان این روستای مرزی می‌گوید از شنبه صبح بارندگی شروع شد و تا همین صبح سه‌شنبه ادامه‌داشت: «جاده خاکی و باریک گلاز به اشنویه با چند ساعت بارش برف بسته می‌شود، حالا که چند روز پشت‌سر هم برف باریده.»

 قرار بود لودرها روز یکشنبه راه را باز کنند، اما بارش برف کار راهداران را شروع نشده، ناتمام گذاشت. 

آن‌طور که مسافر  معاون امدادونجات هلال‌احمر آذربایجان‌غربی می‌گوید بارش بی‌سابقه برف ماشین‌آلات راهداری را از کار انداخت: «روز دوم بارندگی‌ها همه لودرها و ماشین‌آلاتی که برای بازگشایی جاده گلاز به اشنویه به آنجا اعزام شده بودند، زمینگیر شدند و دیگر هیچ راه دسترسی به این روستا وجود نداشت.» 

برف اما تمام یکشنبه هم بارید، حال زانیار هم مدام بدتر می‌شد. دانشگاه علوم پزشکی استان درخواست کمک کرد. آنها می‌دانستند که حال زانیار وخیم است و ادامه این وضع چقدر می‌تواند برای جان این کودک شش ساله خطرناک باشد. نیروهای هلال‌احمر تنها راه دسترسی به گلاز و انتقال زانیار را در استفاده از «آرگو» تشخیص دادند.

 آرگو ماشین مخصوص حرکت در برف است، وسیله‌ای که برای سرعت بیشتر در عملیات‌ها تا نقطه مورد نظر با کامیون حمل می‌شود و سپس با استفاده از چرخ‌های مخصوصش روی برف و مسیرهای سنگلاخی حرکتش را شروع می‌کند. 

معاون امدادونجات هلال‌احمر آذربایجان غربی می‌گوید: «دستور حرکت آرگو به طرف روستای گلاز صادر شد و حتی این ماشین بار کامیون شد که از آنجا خبر رسید نیروهای سپاه وارد عمل شدند.» 

 نیروهای سپاه ظاهرا روز دوشنبه عملیات نجات این پسربچه شش‌ساله را آغاز کردند. آنها وقتی فهمیدند حال این کودک وخیم است و هرلحظه امکان دارد اتفاق جبران‌ناپذیری رخ دهد، با اسنومبیل و اسنومبیل وارد عمل شدند. درواقع سپاه اشنویه از طریق پایگاه شیهد کاوه در جریان ماجرا قرار گرفته بود. 

آن‌طور که علی حسینی، فرمانده سپاه اشنویه می‌گوید «ارتفاع برف در برخی نقاط این روستا به بیش از ٢ متر رسیده و همین امر هم کار انتقال زانیار را با مشکل مواجه کرده بود. درنهایت دوشنبه شب یک دستگاه اسنومبیل به این روستا عازم شد، کودک و پدرش را به جاده اصلی انتقال داد و پس از آن با یک‌دستگاه آمبولانس با هماهنگی راهداری و هلال‌احمر به بیمارستان منتقل شد.

 حال زانیار رو به بهبود است، در بیمارستان اشنویه اقدامات درمانی اولیه برای او انجام شده است.» 

خالد، فرمانده پایگاه شهید کاوه روستای گلاز  هم  خبر داد که قرار  است این پسربچه برای تکمیل فرآیند درمان به مرکز استان اعزام شود:«حال زانیار خوب است، اما برای اینکه مشکل احتمالی پیش نیاید، به ارومیه منتقل می‌شود.

 برادر بزرگتر او هم همین بیماری را دارد. این خانواده دو پسر دارند که هر دو هموفیلی هستند. پدر این خانواده درآمد مناسبی ندارد و شرایط زندگی‌شان واقعا سخت است. خیلی‌ها در این منطقه آنها را می‌شناسند، به همین دلیل همکاران من در سپاه برای کمک به این خانواده دست به کار شدند.»  .شهروند 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: