کد خبر: ۲۵۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 11
با توجه به اینکه آمریکا با تحریم خود تمامی راه های دریافت دارو برای بیماران مبتلا به MPS بسته بود اما با تلاش ایران، این داروها تا آخر هفته به دست بیماران میرسد.
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه دارو، تامین داروی بیماران مبتلا به MPS بود که البته تعداد این بیماران محدود است اما آمریکا در تحریم‌ها، با وجود تامین و ارسال ارز مورد نیاز این دارو، همه راه‌ها را بر ایران بسته بودند اما این دارو را تا آخر هفته به دست این بیماران می‌رسانیم.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سعید نمکی در آیین افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی استان بوشهر در ساختمان جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم، با بیان خاطراتی از دوران انقلاب اظهارکرد: قبل از انقلاب از خانه شیخ محمد یزدی، اعلامیه‌های حضرت امام خمینی(ره) و از حسینیه ارشاد، سخنرانی های دکتر علی شریعتی را تکثیر می‌کردم و از منزل مرحوم پسندیده - اخوی ناتنی حضرت امام(ره) - کمک‌های مالی را توزیع می‌کردم و از آن روز، مفتخر به خدمتگزاری به نظام و انقلاب اسلامی ایران هستم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: گرچه هنوز خیلی از ما، گله‌های به‌جا و درستی داریم و معتقدم به اندازه لیاقت، بضاعت و بلندای نظر مردم این سرزمین، هنوز خیلی از کارها را انجام نداده‌ایم اما در خیلی از عرصه‌ها، دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم و در حوزه سلامت، دستاوردهای بی نظیری بعد از انقلاب اسلامی داشته‌ایم.

 وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از هر ۱۰۰۰ تولد زنده حداقل ۱۲۰ نوزاد به سن یک سالگی نمی رسیدند و از هر ۱۰۰ هزار مادر باردار، بیش از ۲۷۰ مادر به دلیل عوارض بارداری و زایمان، جان خود را از دست می‌دادند اما امروز تمام این آمارها به یک دهم و در برخی از مناطق کمتر از یک بیستم دوران قبل از انقلاب کاهش یافته است.

 وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون در زمان قبل از انقلاب اسلامی در کشور با جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفری، ۲۵ درصد بود اما امروز با جمعیتی بالغ بر ۸۳ میلیون نفر در کشور، پوشش واکسیناسیون به ۱۰۰ درصد رسیده است و امسال افتخار داشتیم که گواهی حذف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کردیم اما گرفتن این گواهی با توجه به وسعت ایران و وجود یک و نیم میلیون نفر افغانستانی در کشور و واکسینه کردن فرزندان آن‌ها به صورت رایگان کار آسانی نبوده است.

 نمکی افزود: در آنفلوآنزای H۱N۱ در کشور ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و بدون هیچ کمک خارجی، این افراد را درمان کردیم و مرگ و میر مبتلایان به این بیماری در ایران، از اروپای غربی نسبت به شیوعی که داشتیم، کمتر بود. 

در سیلاب‌های امسال که ۲۵ استان را گرفتار و شش استان را به شدت گرفتار کرده بود، با تلاش نیروهای بهداشتی و درمانی و بدون هیچ کمک خارجی، حتی یک مورد اپیدمی در کشور، رخ نداد در حالی‌که در بدترین تحریم‌های پس از انقلاب هستیم و آمریکایی‌ها اجازه ندادند که حتی یک سنت کمک از سوی ایرانیان خارج از کشور برای سیل و زلزله به ایران منتقل شود اما دولت چین با همه اقتدارش، در روز چهارم و پنجم شیوع ویروس کرونای جدید، مجبور شد که از اتحادیه اروپا، تقاضای کمک کند.

 وی تصریح کرد: دروس آدهانوم قبریسوس - دبیر کل سازمان جهانی بهداشت - به بنده می‌گفت که ما حیرت کرده‌ایم که چگونه سرزمینی با گستردگی و وسعت ایران حتی یک مورد اپیدمی در سیلاب‌های گسترده ابتدای سال جاری نداشته است. اینها حاصل زحمت سربازان و ژنرال‌های نظام سلامت در استان‌های کشور است.

وزیر بهداشت گفت: دستاوردهایی که در عرصه نظام سلامت و آموزش پزشکی داشته‌ایم، فوق العاده درخشان است. قبل از انقلاب اسلامی شش دانشکده پزشکی در کشور وجود داشت اما امروز ۶۶ دانشگاه و دانشکده پزشکی مقتدر در کشور وجود دارد و سالانه بیش از ۷۰۰۰ نفر از این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها فارغ التحصیل می‌شوند. قبل از انقلاب برای کوچک‌ترین بیماری باید بیماران را به کشورهای خارجی اعزام می‌کردیم اما امروز پیچیده‌ترین موارد پیوند اعضا در منطقه به ایران مراجعه می‌کنند و پذیرای بیماران خارجی از سایر کشورها هستیم.

نمکی در ادامه اظهارکرد: قبل از انقلاب در کل کشور ۱۴ هزار پزشک فعالیت داشتند که عمدتا هندی، فیلیپینی و بنگلادشی بودند اما امروز شایسته ترین پزشکان متخصص منطقه را در شهرهای مختلف کشور داریم و در بیمارستان یک شهرستان مانند کنگان، ۶۰ پزشک متخصص فعالیت دارند در حالی‌که کل استان بوشهر زمان قبل انقلاب، سه پزشک متخصص هم نداشت.

وی افزود: امسال با وجود اینکه در بدترین شرایط اقتصادی و تحریم ها قرار داشتیم، ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی را در سراسر کشور با اولویت مناطق کمتر برخوردار در قالب پویش ۲۰۵۰ یعنی در ۲۰ هفته هر هفته ۵۰ پروژه را افتتاح می‌کنیم و امسال آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، ما زانو خواهیم زد چون نمی‌توان با کمبود دارو کنار آمد. امسال وضعیت دارویی کشور نسبت به سال قبل، به مراتب بهتر است و کمبودهای دارویی کشور در مقایسه با روز مشابه سال گذشته، یک سوم است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اینکه برخی از داروهای خارجی تجویز شده در بازار وجود ندارد به این دلیل است که جلوی واردات آن را برای جلوگیری از فروپاشی صنعت داخلی دارو گرفته‌ایم و اجازه نمی‌دهیم که صنعت داروی ایران که یکی از بهترین‌های منطقه است، لگد مال واردات شود اما داروهای اساسی و حیاتی را تا شش ماه آینده ذخیره داریم.

به گزارش وبدا، وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به چهلمین روز شهادت سردار رشید و ملی ما، حاج قاسم سلیمانی نزدیک می شویم.

 او یکی از دردانه های بی‌نظیر این کشور بود و بنده به دلیل قرب جوار با ایشان و کار مشترکی که چندین سال باهمدیگر داشتیم، باید بگویم که شهید سلیمانی، یکی از عزیزان بی نظیر کشور بود که یاد و خاطره‌اش در دل مردم ایران قطعا جاودانه خواهد ماند. شهید سلیمانی به ملکوت و به یار معشوق خودش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پیوست اما همه ما را داغدار و دچار مصیبت کرد و  خدا روح این بزرگمرد را در بهشت با مقربین درگاه خویش محشور می کند. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: