کد خبر: ۲۵۱۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 10
در بسیاری از جوامع، تاریخ انواع محاكمات و و آراء و نتايج آن‌هاست كه نه‌تنها نتیجه محاكمات آینده بلكه اساساً فرهنگ و اعتقادات عمومی را رقم میزند و این نكته مهمی است كه درخواست محاكمه آقای تبریزیان را واجد اهمیت زیادی می‌کند .بنابراين محازات شخص ایشان مورد نظر نيست
شفاآنلاین>سلامت> دو هفته پیش فردی به نام «تبریزیان» کتاب مرجع پزشكان را در فضای مجازی آتش زد. اين اقدام او «دخالت آشکار در كار پزشكی»  بود و به‌واسطه اطمینانی كه مردم به لباس او دارند بیمارانی را نسبت به طبیبانشان بدگمان کرد و از ادامه درمان بازداشت، نمونه‌های روشنی هم وجود دارد. 

ایشان در شرایطی كه احساسات عمومی به‌واسطه اصابت موشك به هواپیما، مرگ جوانان برگزیده و زیردست و پا له شدن تعداد زیادی از مردم در كرمان به‌شدت متأثر شده بود با ایجاد تردید در خدمات سلامت باعث «تشویش اذهان عمومی» شد.

 از تعابیر دیگر هم كه بگذریم این دو اتهام به‌راحتی در یك محكمه عادل قابل اثبات هستند. سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت در بیانیه‌های خود قول پیگیری قانونی هم دادند اما این بیانیه‌های غلاظ و شداد عمدتاً بر محكوم كردن این اقدام و دعوت به محكوم كردن آن توسط مجامع دیگر استوار بود. 

چنین لحنی برازنده سازمان و مجموعه‌ایست كه اولاً می‌خواهد بگوید با این‌گونه اقدامات به‌شدت مخالف است، ثانیاً فرض می‌کند كسانی موافق‌اند و می‌خواهند آن‌ها هم به‌شدت مخالف باشند. 

متأسفانه این موضع در برابر این جرم مشهود اصلاً كفایت نمی‌کند.مثل ان ميماند كه شهرباني بيانيه اي بدهد و دزدي را به شدت محكوم كند و از ساير ارگان ها هم بخواهد دزدي را محكوم كنند .

همه اطمینان دارند كه كل جامعه پزشكی حتی طب سنتی با این اقدام به شدت مخالف‌ هستند. اتفاقاً اگر كسانی در جامعه وجود دارند كه همچنان به چنین مطالبی معتقدند احاله موضوع به محكمه و تلاش در محكوم كردن آن ,علیرغم اعمال‌نفوذ احتمالی (كه بعید می‌دانم) است كه می‌تواند باعث شود بسیاری از معتقدان بی‌اعتقاد ,و بسیاری از افراد لاادری‌گرا (بیماری مهلك فرهنگی ما) كه با هیچ‌چیز مخالفت جدی نمی‌کنند و موافق سینه‌چاک هیچ‌چیز هم نیستند حداقل در یك موضوع به اطمینان برسند! اتفاقا محاكمه دزد هم جنبه عمومي اش و بازتاب ان بر جامعه مهم تر از مجازات يك فرد است  وگرنه بیانیه را می‌توان با بیانیه جواب داد و هر دم هم بر تندی آن افزود.

 جمعیت و گروه بیانیه دهنده هم كه الحمدالله فراوان داریم. كما اینكه جناب تبریزیان هم بعدازاین انتقادات دقیقاً همین كار را كردند و حالا بازهم مردم و عرصه عمومي بلاتکلیف دو نوع بیانیه هستند.

 در بسیاری از جوامع، تاریخ انواع محاكمات و و آراء و نتايج آن‌هاست كه نه‌تنها نتیجه محاكمات آینده بلكه اساساً فرهنگ و اعتقادات عمومی را رقم میزند و این نكته مهمی است كه درخواست محاكمه آقای تبریزیان را واجد اهمیت زیادی می‌کند .بنابراين   محازات شخص ایشان مورد نظر نيست . 

برعكس بنده تصور می‌کنم بعد از محكومیت و در صورت اقرار ایشان به خطا بهتر است به بهانه جهالت از مجازات معاف بشوند. اما درخواست و پیگیری محكمه ایشان می‌تواند یك كمپین جامعه پزشكی با اهدافي در جهت ارتقا سلامت عمومي و اصلاح اعتقادات خرافي كه چون زنجيره اي به هم پيوسته هستند باشد.

 در جامعه ما كه مثل بیماران مبتلا به آلزایمر تنها حافظه فوری‌اش (imediate memory ) كار می‌کند، رویدادها را به خاطر درازمدتش (memorization) نمی‌سپارد و به‌زودی موضوع دیگری جای موضوع تبریزیان را در پیشخوان ذهن عموم اشغال می‌کند یادداشت حقیر را می‌توان اولین یادآور (retrieval) به‌حساب آورد تا ببینیم در آینده خود نگارنده توانایی‌اش در به خاطر سپردن و یادآوری‌های بعدی تا چه حد از بیماری فوق‌الذکر تأثیر پذیرفته است؟
شرق 

دکتر بابک زمانی  

متخصص مغز و اعصاب 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: