کد خبر: ۲۵۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 10
در حال حاضر موخوره درمان قطعي و موثري ندارد و با استفاده از دارو يا شامپويي خاص به کلي برطرف نمي‌شود. استفاده از مواد تقويتي تنها 40تا 50 درصد از آسيب موهاي را بهبود مي‌دهد
شفاآنلاین>سلامت>موخوره يک اختلال در تنه مو (نه اشکال در ريشه مو) است که اغلب به‌علت خشکي بيش از حد، شکننده‌بودن و بلندي مو ايجاد مي‌شود. شانه‌کردن زياد و وسواس‌گونه موها يکي از مواردي است که مي‌تواند در ايجاد موخوره موثر باشد.

 همچنين بستن و بافتن موها نيز باعث مي‌شود انتهاي مو تغذيه خوبي نداشته باشد و مو دو شاخه شده و گره بخورد و در نتيجه با بدرفتاري مو، موخوره ايجاد شود؛ طبيعي است که اغلب اختلال موخوره در موي خانم‌ها به‌علت بلندتربودن، شانه‌کردن، بافتن و بستن نسبت به آقايان بيشتر باشد.

 همچنين تماس مستقيم سشوار به روي موها پس از آمدن از حمام و مصرف زياد ژل، کتيرا و ساير حالت‌‌دهنده‌ها باعث صدمه‌ديدن مو و ايجاد موخوره مي‌شوند؛ البته مصرف کم ژل و ساير مواد حالت‌دهنده مشکلي به‌وجود نمي‌آورد. 

معمولا موخوره با افزايش سن، کاهش و با افزايش فصل گرم و خشک افزايش پيدا مي‌کند. موخوره بيشتر در مردمان مناطق گرم و خشک متداول است و آلودگي هوا و نوع شامپوي مصرفي نيز هيچ ارتباطي با ايجاد آن ندارد. 

در حال حاضر موخوره درمان قطعي و موثري ندارد و با استفاده از دارو يا شامپويي خاص به کلي برطرف نمي‌شود. استفاده از مواد تقويتي تنها 40تا 50 درصد از آسيب موهاي را بهبود مي‌دهد.

 همچنين نمي‌توان گفت کسي که موخوره را درمان کرده ديگر هيچگاه به آن مبتلا نخواهد شد. اگر فردي نسبت به مراقبت از موهاي خود کم توجه باشد، ممکن است بارها و بارها به موخوره گرفتار شود. 

اصلي‌ترين راه درمان موخوره، پيشگيري از آن و پرهيز از تمام کارهايي است که باعث خشکي مو مي‌شود. حفظ رطوبت ساقه موها و پيشگيري از خشکي آن، چرب کردن انتهاي موها با روغن‌‌هاي ساده گياهي مثل روغن زيتون، نارگيل، بادام و. . . بازگذاشتن موها، سفت‌نبستن مو براي مدتي طولاني، با فشار و محکم شانه‌نکردن و همچنين شانه‌نزدن وسواسي و افراطي موها، نبافتن موها، استفاده نکردن زياد از ژل و مواد حالت‌دهنده و استفاده کمتر از سشوار از جمله بهترين راه‌هاي مقابله با موخوره است.

 در صورت موثر نبودن اين روش‌ها و پابرجا بودن و از بين‌نرفتن موخوره بايد موي سر را کوتاه و اصلاح کرد. در اکثر موارد براي درمان موخوره بايد موها را کوتاه کرد. 

اخيرا تبليغات زيادي پيرامون درمان موخوره وجود دارد که بسياري از آنها صرفا براي کسب منفعت از سوي افراد سودجو است. 

مردم بايد نسبت به اينگونه تبليغات آگاه باشند و هر صحبتي را بدون آگاهي نپذيرند. همچنين امروزه گاهي درمان‌هاي عجيب و غريب مانند شستن و آبکشي مو با سرکه يا آب گوجه و... براي مشکل موخوره بيان مي‌شود که هيچکدام پايه علمي درستي ندارند.آرمان ملی 

امیرهوشنگ احسانی

 متخصص پوست و مو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: