کد خبر: ۲۵۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 09
شفاآنلاین:اجتماعی>سلامت>از نگهبان درب بیمارستان، خدمه و افرادی که نمونه‌های آزمایشی را جابه‌جا می‌کنند تا کادر درمان آموزش‌‌ پیشگیری از کرونا می‌‌بینند.
به گزارش شفاآنلاین، معاون مراقبت پرستاری وزارت بهداشت ضمن بیان این خبر درباره آموزش‌های پیشگیرانه از کرونا برای پرستاران در مواجهه با افراد مشکوک به این بیماری اظهارداشت: ویروس کرونا، ویروسی است که می‌تواند در مراقبین هم ایجاد بیماری کند. در روزهای گذشته، یک ویدئو کنفرانس، حاوی گزارش بسیار گسترده‌ای از باید‌های مقابله کادر درمان با ویروس کرونا داشتیم. تمام پرستاران و سوپروایزر‌های آموزشی، سوپروایزرهای کنترل عفونت، مدیران پرستاری و اعضای تیم بحران کادر درمانی کشور در این ویدئو کنفرانس آموزش تفصیلی در رابطه با مقابله با بیماری دیدند. 

«مریم حضرتی» خاطرنشان کرد: این ویدئو کنفرانس در تمام دانشگاه‌‌های تهران به اجرا گذاشته شد. در این جلسه‌ای که برای سوپروایزرها تشکیل شد، نماینده‌های معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت حضور داشتند. در این کنفرانس اعلام شد که در مراقبین ۳۰ درصد امکان ابتلا وجود دارد. البته این آمار مربوط به ایران نیست و خوشبختانه حتی یک مورد ابتلا به کرونا در کشور گزارش نشده است. ولی این به معنای آن نیست که ویروس کرونا به کشور وارد نشود. احتمال دارد مانند بسیاری از کشورهای دیگر کرونا به کشور وارد شود و ما باید آمادگی لازم را برای مقابله با آن را داشته باشیم. 

حضرتی گفت: خوشبختانه طی دستورالعملی که به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، همه پرستاران کنترل عفونت و سوپروایزرهای آموزشی در جریان نوع مواجهه قرار گرفته‌اند. کمیته کنترل عفونت در دانشگاه‌ها تشکیل شده است و کار مهمی که امروز انجام می‌دهیم، بررسی عملیاتی اجرای این دستورالعمل در دانشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: این دستورالعمل شامل اقدامات بسیاری برای کنترل ویروس کرونا به صورت استراتژیک است که باید در هر دانشگاه و بیمارستان بنا به امکانات و موقعیت آن، عملیاتی شود. لازم است برای هر دانشگاه استانداردهای عملیاتی نوشته شود. برای حصول به این هدف جلسه‌ای تشکیل شده است که امیدواریم با همکاری گروه‌‌های دیگر، زمینه اجرای برنامه عملیاتی را فراهم کنیم. 

او بیان کرد: این دستورالعمل‌ها، دستورات سازمان جهانی بهداشت هستند که توسط معاونت‌ درمان و بهداشت وزارت بهداشت عینا به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. طبق این دستورالعمل، از نگهبان درب بیمارستان، خدمه بیمارستان، کسانی که نمونه‌های آزمایشی را جابه‌جا می‌کنند و مسلما تمام کادر درمان  باید آموزش‌‌های ابلاغی سازمان بهداشت جهانی را بگذرانند. 

معاونت پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا در تصاویری که از کشورهای دیگر منعکس می‌شود، امکانات مراقبتی پرستاران شامل پوشش کامل ایمنی، کلاه و ماسک‌های مخصوص است، اما در ایران پرستاران این امکانات را استفاده نمی‌‌کنند؟ گفت: اینکه در فیلم‌ها می‌بینید، پرستاران لباس و تشکیلات ایمنی مخصوصی دارند، یا اینکه تمام مردم را مشاهده می‌کنید که از ماسک استفاده می‌کنند، هیچ ضرورتی ندارد. چرا باید وحشت کاذب برای مردم ایجاد کنیم؟‌ هر کدام از اقدامات درمانی یا کنترلی، استانداردهای خاص خودشان را دارند. استاندارد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، جلوگیری از تماس بدنی و تماس قطره‌ای(ترشحات بدن) است. احتیاط‌‌های لازم بنا بر استانداردها مشخص است. پرستار باید دستکش بپوشد، ماسک بزند و گان به تن داشته باشد.

وی به ایلنا افزود: اگر بیماری در بیمارستان باشد و قطعیت داشته باشیم که بیمار است، یا بیماری که بستری است و باید پرستار اقدام به لوله‌گذاری تنفسی کند، در زمانی که احتمال تشرح قطراتش، وجود دارد، پرستار باید لباسی با استاندارد مراقبتی بیشتر به تن داشته باشد. پرستار باید ماسک وعینک داشته باشد. هیچ دلیلی ندارد که افراد عادی در خیابان یا پرستاری که در بخش‌های عادی است از ماسک N۹۵ استفاده کنند. برای مراحل گوناگون برخورد با بیماری استانداردها مشخص شده است و پرستاران باید بدانند، برای هر مرحله از مواجهه با بیماری، چه اقداماتی را انجام دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: