کد خبر: ۲۵۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 28
در اکثر امکانات پزشکی، موسیقی در اولویت قرار ندارد. اما محققان دریافته‌اند که موسیقی برای بیمارستان‌ها بسیار موثرتر از آن چیزی است که اکثر ما درک می‌کنیم
شفا آنلاین>سلامت>محققان در پی انجام آزمایش‌هایی دریافتند موسیقی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در درمان بیماری‌ها داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین، در اکثر امکانات پزشکی، موسیقی در اولویت قرار ندارد. اما محققان دریافته‌اند که موسیقی برای بیمارستان‌ها بسیار موثرتر از آن چیزی است که اکثر ما درک می‌کنیم.

به گفته محققان دانشگاه هاروارد، یک تحقیق در حال رشد وجود دارد که نشان می‌دهد موسیقی می‌تواند به بهبود نتایج پزشکی کمک کند.

چگونه موسیقی در روند بهبود می‌تواند موثر باشد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند به بیماران کمک کند تا قبل از عمل احساس اضطراب کمتری داشته باشند. کارآزمایی‌های بالینی کنترل شده، تاثیر موسیقی بر میزان اضطراب بیمارانی را که قصد انجام کولونوسکوپی، آنژیوگرافی قلب و جراحی زانو داشتند، مورد سنجش قرار داد. آن‌ها نشان دادند موسیقی می‌تواند در کاهش اضطراب و ناراحتی بیمار در طول جراحی بسیار موثر باشد.

در همین مطالعه همچنین ناراحتی بیمار در طول عمل اندازه گیری و مشخص شد بیمارانی که در اتاق عمل به موسیقی گوش می‌دادند ناراحتی کمتری را احساس کردند. همچنین در آزمایشی دیگر بر روی بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار داشتند، ثابت شد موسیقی سبب کاهش سطح درد، یهیود حالت تهوع و نیاز به داروی کمتر می‌شود.

موسیقی در پاره‌ای از موارد باعث بهبود روحیه، کاهش علائم افسردگی و بهبود نگرش و احساس کنترل بیشتر درد می‌شود. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که موسیقی در طی برنامه‌های توان بخشی جسمی، عملکرد فیزیکی، روانی، شناختی و عاطفی را بهبود می‌بخشد. موسیقی حتی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بازیابی گفتار افراد پس از آسیب و سکته مغزی شود کیفیت زندگی را برای افرادی که دچار زوال عقل می‌شوند، و باعث بهبود کیفیت زندگی برای افرادی که با زوال عقل می‌شود، می‌شود.

موسیقی گره خورده با مزایای خاص پزشکی اغلب از طریق موسیقی درمانی شناخته می‌شوند. متخصص موسیقی با بیماران از طریق برنامه‌هایی ارتباط برقرار می‌کند که دارای امکان گوش دادن و پخش موسیقی باشند.

چگونه می‌توان از موسیقی در بیمارستان‌ها استفاده کرد

افزودن موسیقی می‌تواند به سادگی نتایج شگفت‌انگیز و قدرتمندی را در مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کند؛ بنابراین ارائه دهندگان باید در نظر بگیرند که چگونه می‌توان موسیقی را در بیمارستان‌ها، مطب‌های شخصی و سایر مکان‌های پزشکی بهبود بخشید. حتی ثابت شده است که موسیقی باعث آرامش اعصاب می‌شود، بنابراین استفاده از موسیقی در کلیه اتاق‌ها و مناطق مرکز درمانی می‌تواند مفید باشد.

در انتخاب موسیقی خود دقت داشته باشید

موسیقی بر روی احساسات و روحیه افراد تأثیر دارد، بنابراین دقت در انتخاب آن بسیار مهم است تا مناسب بیماران و همراهانشان باشد. تحقیقات خود را انجام دهید تا دریابید که چه نوع موسیقی با نتایجی که می‌خواهید ایجاد کنید مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر شما در حال کار با بیماران زوال عقل هستید، ممکن است بخواهید آهنگ‌های ارکستر را انتخاب کنید، زیرا ثابت شده است که به تقویت اعتماد به نفس در افراد مبتلا به زوال عقل (HealthLine) کمک می‌کند؛ یا اگر می‌خواهید روحیه بیماران را بهتر کنید، از ترانه‌های غم‌انگیز و مالیخولیایی که می‌تواند تأثیر منفی بر روی بیماران بگذارد، دوری کنید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که موسیقی منتخب شما برای کارکنان بیمارستان نیز مناسب باشد موسیقی که به طور مداوم در یک مکان پخش می‌شود می‌تواند کارمندان را ناامید کند، بنابراین لیست‌های پخشی را انتخاب کنید که پزشکان، پرستاران و خدمه بیمارستان را آزار ندهد.

به بیماران حق انتخاب بدهید

اگر می‌خواهید واقعاً از موسیقی برای کمک به بیماران استفاده کنید، به آن‌ها حق انتخاب دهید. ابزار‌هایی را ارائه دهید که به آن‌ها امکان می‌دهد موسیقی را به تنهایی انتخاب کرده و گوش دهند.

هدفون را پیشنهاد دهید

کتابخانه موسیقی تهیه کنید

از علائم دیجیتال تعاملی استفاده کنید که به بیماران امکان انتخاب را می‌دهد.

کار با یک متخصص مجاز را در نظر بگیرید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه می‌توانید از موسیقی برای بهبود نتایج مراقبت‌های بهداشتی برای بیماران خود استفاده کنید، کار را با یک درمانگر موسیقی دارای مجوز شروع کنید؛ آن‌ها می‌توانند به شما در ایجاد برنامه‌هایی که به طور خاص برای نوع بیمار یا معالجه شما مفید است، یاری دهند.

از تکرار بیش از حد پخش موسیقی خودداری کنید

مانند بیشتر موارد، موسیقی در بیمارستان‌ها باید با میزان اعتدال مناسب تحویل داده شود. هنگامی که سیستم‌های صوتی را در اتاق‌ها و راهرو‌های خود تنظیم می‌کنید، از حجم و تعادل مناسب آن اطمینان حاصل کنید. موسیقی همزمان که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه بیماران بگذارد، اما اگر صدا خیلی بلند یا تهاجمی باشد، می‌تواند به سرعت تأثیر منفی بگذارد. برای به دست آوردن حجم و کیفیت مناسب، با متخصصان صدا و سیما کار کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: