کد خبر: ۲۵۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 28
افرادی که به درجات مختلف کَر بویی متبلا هستند، حس چشایی ضعیفی دارند و گاهی اصلا طعم غذا را درک نمی‌کنند. ناتوانی در درک طعم غذا تاثیر مستقیم بر اشتها دارد
شفا آنلاین>سلامت>میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به درجاتی از کربویی یا اختلال در عملکرد سیستم بویایی مبتلا هستند. بر اساس مطالعات جدید این عارضه می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیرگذار باشد.

به گزارش شفا آنلاین، کاهش حس بویایی علل مختلفی دارد؛ این بیماری می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد و فرد با این نقص متولد شود. می‌تواند ناشی از انواع عفونت یا آسیب‌دیدگی مغزی باشد. می‌تواند از عوارض بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر باشد و همچنین می‌تواند ناشی از عوارض جانبی داروهای خاص باشد.

محققان دانشگاه ایست آنجلیا در انگلیس به تازگی مطالعات جدیدی را در زمینه تاثیر کاهش بویایی بر زندگی افراد آغاز کردند.

اولین تاثیر این عارضه بر حس چشایی است. افرادی که به درجات مختلف کَر بویی متبلا هستند، حس چشایی ضعیفی دارند و گاهی اصلا طعم غذا را درک نمی‌کنند. ناتوانی در درک طعم غذا تاثیر مستقیم بر اشتها دارد.

در ادامه این مطالعه آمده است: افراد کَر بو به درجاتی از افسردگی، انزوا، اضطراب و مشکلات ارتباطی مبتلا هستند و با توجه به میزان بیماری، درجات این اختلالات متفاوت است.

یکی دیگر از مشکلات این عارضه ناتوانی در دفع خطراتی است که به واسطه حس بویایی شناسایی می‌شوند، برای مثال این افراد بوی سوختگی، سیگار، آتش‌سوزی یا فساد مواد غذایی را درک نمی‌کنند و در معرض خطر قرار دارند.

این افراد در روابط خانوادگی نیز دچار مشکل می‌شوند، برای مثال مادران کَر بو زمان لازم برای تعویض پوشک بچه را تشخیص نمی‌دهند یا در بهداشت فردی رفتار وسواس‌گونه دارند و همیشه خجالت زده هستند.

بر اساس این مطالعه نقص سیستم بویایی در اکثر جنبه‌های جسمی و روحی تاثیرگذار است. این افراد باید در جامعه شناسایی شوند و نیازمند درک متقابل هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: