کد خبر: ۲۵۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 28
اغلب مدعیان طب موسوم به اسلامی مطلق‌گرا هستند، یعنی دستاوردهای علمی و علم پزشکی را عمدتا نفی می‌کنند و خیلی ساده اندیشانه و با تحلیل‌های ساده معتقدند که همه دردها و بیماری‌ها از طریق توصیه‌ها و روایات اسلامی قابل درمان است
شفاآنلاین>سلامت>قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش قرآنی در نظام سلامت با بیان اینکه چیزی تحت عنوان پسوند «اسلامی» برای طب وجود ندارد، گفت: قطعا بین اسلام، دین و معنویت با سلامت ارتباط وجود دارد، ولی این به معنای وجود یک طب مستقل به نام طب اسلامی نیست.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر حسام الدین علامه، ضمن محکوم کردن آتش‌ زدن یکی از کتب مرجع پزشکی توسط یک مدعی طب اسلامی، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد به عنوان داعیه داران طب موسوم به اسلامی در سطح جامعه دست به اقداماتی می زنند که نه تنها علمی و یا حتی دینی و اسلامی نیست، بله اعتقادات مذهبی و سلامت مردم جامعه را تهدید می‌کند.

وی  با بیان اینکه بسیاری از ادعاهای این افراد از جنس شبه علم است، گفت: اغلب مدعیان طب موسوم به اسلامی مطلق‌گرا هستند، یعنی دستاوردهای علمی و علم پزشکی را عمدتا نفی می‌کنند و خیلی ساده اندیشانه و با تحلیل‌های ساده معتقدند که همه دردها و بیماری‌ها از طریق توصیه‌ها و روایات اسلامی قابل درمان<treatment> است.

مدیرکل فرهنگی سابق وزارت بهداشت با بیان اینکه سلامت یک امر فرارشته‌ای و چند بعدی شامل سلامت جسم، روان، اجتماعی و معنوی است، با اشاره به سیر پیشرفت طب از حدود چهار قرن گذشته، اظهار کرد: زمانیکه درمان بسیاری از بیماری‌های نوپدید از توان خارج بود، متوجه شدند که علل بروز بیماری‌ها تنها یک عامل خارجی و فاکتور مشخص نیست، بلکه بروز  بیماری‌ها چندعاملی بوده و به عوامل مختلف محیطی، ژنی، فرهنگی، اجتماعی و روانی بستگی دارد. به عبارت دیگر سلامت انسان علاوه بر جسم از روح و  روان و فضای فرهنگی و اجتماعی  نیز متاثر است.

دلایل پیشرفت طب سنتی در جوامع به عنوان طب مکمل

این پزشک با اشاره به دلایل پیشرفت طب سنتی در جوامع به عنوان طب مکمل، اظهار کرد: به دنبال هزینه‌های بالای طب رایج، طب سنتی و مکمل و همچنین بعد روانی و اجتماعی سلامت انسان مورد توجه جدی‌تری قرار گرفت و از طرفی علاقه مردم به طب سنتی و تاثیر مسایل مرتبط با تغذیه، خواب و ورزش در سلامت از دیگر دلایل رشد طب سنتی بود.

دکتر علامه با اشاره به توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه اسلام در حوزه سلامت، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که نمی‌توان به صرف ادعا و یک نظر و برداشت نقل قولی کل جامعه را به انجام یا پرهیز از عملی توصیه کرد. 

چراکه با پیشرفت علم، راه برای اثبات نظریات و عملکرد روشمندانه باز است، بنابراین بکارگیری طب سنتی و مکمل و یا استفاده از برداشت‌ها و آموزه‌های دینی در حوزه سلامت تنها به شرطی قابل قبول است که منکر دستاوردهای دانش بشری نبوده و همچنین بدون آزمون و اثبات، تنها به صرف یک ادعا و یا نقل قول برای سلامت جامعه توصیه‌ای نداشته باشد.

چیزی تحت عنوان پسوند اسلامی برای طب وجود ندارد

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت کشور با بیان اینکه چیزی تحت عنوان پسوند اسلامی برای طب وجود ندارد، گفت: قطعا بین اسلام، دین و معنویت با سلامت ارتباط وجود دارد ولی این به معنای وجود یک طب مستقل به نام طب اسلامی نیست. این درحالیست که مدعیان طب موسوم به اسلامی، تمام دستاوردهای دانش بشری و تجارب علمی را منکر می‌شوند و از طرف دیگر در مراجعه به روایات نیز اصول اجتهادی را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه امور تکوینی و دنیوی می‌توان از آموزه‌های وحیانی و روایات استفاده کرد، اظهار کرد: علاوه بر تصحیح روایات موجود و تبیین گزاره‌های روشمند مستخرج از آیات و روایات، حال باید توجه شود که آیا شرایط تمدنی و سبک زندگی، اجازه استفاده از آن نقل و یا روایت را می‌دهد؟ چراکه امروزه نمی‌توان بدون کار اجتهادی و علمی و همچنین آزمودن و اثبات نظریات، از آنها در حوزه سلامت و یا هر حوزه دیگری استفاده کرد.

حوزه‌های علمیه نیز کاملا اذعان دارند که این روش علمی نیست

این پزشک متخصص با انتقاد از عملکرد غیردینی و غیر علمی بسیاری از مدعیان طب موسوم به اسلامی، ادامه داد: تقریبا همه مجتهدین و مراجع حوزه نیز معتقدند که نمی‌توان با نگاه اخبارگرایانه و بدون انجام کار علمی از آیات و روایات اسلام به این سبک و سیاق استفاده کرد و حوزه‌های علمیه نیز کاملا اذعان دارند که این روش علمی نیست.

وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی این پدیده‌ها در سطح جامعه، عنوان کرد: قطعا با یک آسیب‌شناسی در حوزه علوم جامعه شناسی باید بررسی شود که چرا بخشی از مردم بدون تحقیق هر ادعایی را از جانب افراد جاهل و یا شیاد در حوزه طب سنتی و یا طب موسوم به اسلامی می‌پذیرند. همچنین باید تحقیقی شود که چرا دقت علمی در جامعه تا این حد پایین است و چرا بین معرفت و باورهای عمومی با باورهای علمی، عالمانه و عاقلانه این فاصله و گپ پررنگ وجود دارد.

عدم‌ برخورد مناسب مسئولین وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه

وی با انتقاد از عدم‌ برخورد مناسب مسئولین وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه با این نوع اقدامات، تصریح کرد: برخی معتقدند که دررابطه با انتخاب نوع و روش درمان باید آزادی و نگاه تکثرگرا وجود داشته باشد، در حالیکه این تفکر متعلق به جوامع بدوی بوده و در جوامع متمدن و ساختارمند، وظیفه مسئولین و سیستم، برخورد قضایی و مناسب با افرادی است که بدون مجوز قانونی و علمی و شاخص و استاندارد لازم، فضای جامعه را با اطلاعات غلط و شیوه‌های نادرست و غیرقانونی مورد کلاهبرداری و عوام فریبی قرار می‌دهند.

احکام صادر شده برای این فرد بازدارنده نیست

وی با بیان اینکه چندین بار برای همین فرد احکامی صادر شده است، گفت: البته این احکام به حدی خفیف و در حد جریمه‌های ناچیز بوده که نه تنها بازدارنده و تنبیهی نبوده، بلکه جنبه تشویقی نیز داشته و بالعکس به پشیمانی شاکیان منجر شده است. بنابراین به نظر می‌رسد که هم مسئولین وزارت بهداشت کوتاهی کرده‌اند و هم مسئولان قضایی برخورد قانونی مناسبی نداشته‌اند.

دکتر علامه اضافه کرد: اگرچه اغلب مراجع با این پدیده برخورد قوی و علمی داشتند ولی متاسفانه این برخوردها منجر به جمع شدن این بساط دروغ نشده و حتی از سال 91 که این فرد در مدرسه فیضیه اقدام به برگزاری دروس طب اسلامی کرده، تاکنون چندهزار شاگرد پرورش داده و امروز تشکیلاتشان با شاگردان و هوادارانشان سلامت جامعه را تهدید می‌کنند.

جن گیری با برگزاری مراسم "بخور حضرت مریم"

وی با بیان اینکه اقدامات غیرعلمی و بعضا شیادانه اینگونه افراد علاوه بر تهدید سلامت جامعه، اعتقادات مردم را نیز به بازی گرفته است، ادامه داد: این مدعیان طب موسوم به اسلامی، داروهایی را با نام اهل بیت تولید و عرضه کرده و مدعی می‌شوند که این داروها درمان صدردصدی بیماری‌های بدخیمی همچون سرطان، ام اس و بیماری‌های غیرقابل درمان با پایه ژنتیکی هستند.

 بیمار و مراجعه کننده نیز با صرف هزینه‌های بسیار بالا دارو را تهیه کرده و پس از مدتی مصرف دارو و آگاهی از بی اثر بودن آن مجددا مراجعه می کند، این‌بار  به آنان گفته می شود که در بدن شما جن حلول کرده و باید طی مراسم بخور حضرت مریم این جن را از بدن شما خارج کنیم و مجددا بابت اجرای این مراسم و داروهای جدید از مراجعه کننده هزینه‌های گزافی دریافت می‌شود. در نهایت پس از بی اثر بودن مجدد دارو و درمان، بی‌اعتقادی به ائمه و اسلام و یا منافق بودن  و ایمان ضعیف را علت عدم بهبودی بیمار مطرح می کنند! بنابراین این اقدامات به ایجاد تزلزل و تردید در اعتقادات و باورهای مذهبی مردم منجر می شود.

تهدید سلامت جامعه با طب موسوم به اسلامی

علامه با بیان اینکه این مدعیان طب سنتی و آکادمیک را رد کرده و بوعلی سینا را قبول ندارند، اظهار کرد: در طب سنتی آکادمیک  داروهای طب رایج قطع نمی‌شود، بلکه در کنار آن از داروهای گیاهی استفاده می‌شود، در حالیکه متاسفانه مدعیان طب موسوم به طب اسلامی به شدت طب نوین پزشکی و داروهای طب رایج را طرد کرده و حرام می دانند و  حتی به بیمار توصیه می‌کنند که تمام مراجعات پزشکی و درمان‌های طب رایج را کنار بگذارند، این در حالیست که در بسیاری از بیماری‌ها محدوده و فرصت زمانی مشخصی برای اقدام سریع درمانی وجود دارد که عدم درمان در این مدت زمان، آثار و تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی در این رابطه به نمونه مرحوم آیت الله شاهرودی اشاره کرد و گفت: متاسفانه ایشان و اطرافیان وی نیز با همین نگاه و اعتماد به ادعای این افراد در خصوص توصیه‌های اسلامی، دینی و اهل بیت، درمان رایج را کنار گذاشتند و زمانی مراجعه کردند که دیگر کار از کار گذشته بود.

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت کشور با بیان اینکه جامعه با یک پدیده خیلی عجیب سروکار دارد که برای عوام فریبی و کاسبی‌های میلیاردی از مقدسات سوء‌استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این فرد اخیرا در یک قیاس ناصحیح اقدام سخیف آتش زدن کتاب را به سخنان ارزشی مقام معظم رهبری مبنی بر آتش زدن برجام و آتش به اختیار عمل کردن تشبیه کرد که این سخنان خود نشان دهنده انحراف وی و سوء‌استفاده از کلمات ارزشی مقام معظم رهبری جهت پوشش سوءاستفاده‌ها و شیادی مالی و عوام فریبی است. بنابراین اقدامات این فرد نیازمند بررسی پرونده از نظر دست های پشت پرده و با رویکرد امنیتی و مساله نفوذ می باشد.

دکتر علامه در خاتمه با تاکید مجدد بر برخورد جدی با اینگونه اقدامات از سوی همه بخش‌های امنیتی، قضایی، بهداشت و حوزه‌های علمیه، گفت: همچنین صدا و سیما و رسانه‌ها نیز باید در این زمینه و جهت مقابله با خرافه پرستی در سطح جامعه آگاهی بخشی کنند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: