کد خبر: ۲۵۰۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 27
توانسته‌ایم گران قیمت ترین داروهای دنیا را با قیمت بسیار پایین در کشور تولید و عرضه کنیم
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: توانسته‌ایم گران قیمت ترین داروهای دنیا را با قیمت بسیار پایین در کشور تولید و عرضه کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در حاشیه آیین رونمایی از کتاب آیین نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: اشکالی ندارد که برای ثبت اختراع در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، امتیاز مقاله یا بیشتر از آن را قائل شویم البته این به معنی ضعیف کردن مقاله نیست بلکه اختراع و مقاله در کنار همدیگر هستند.

وی افزود: ممکن است اعضای هیأت علمی، مشارکت کمی در کارگاه‌های ثبت اختراع داشته باشند که البته این طبیعی است. در دوران گذشته که برای ترویج پژوهش در دانشگاه‌ها، کارگاه برگزار می‌کردیم، با استقبال کمی روبرو می‌شد اما امروز داوطلبان برگزاری این کارگاره‌ها، افزایش قابل توجهی یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باید به اختراعات و تجاری سازی آنها اهمیت ویژه ای قائل شویم. به عنوان نمونه در حوزه دارو توانسته‌ایم گران قیمت ترین داروهای دنیا را با قیمت بسیار پایین در کشور تولید و عرضه کنیم و بخش زیادی از مشکلات مردم، برطرف شده است.

ملک‌زاده گفت: یکی از مسائل مهم این است که بتوانیم پژوهش را به فناوری تبدیل کنیم که شامل ثبت اختراع و مراحل تجاری‌سازی است و چارچوب مدونی برای این موارد در دانشگاه‌ها نداشتیم که خوشبختانه این مقررات با همکاری وزارت دادگستری تدوین شد و امروز از آیین نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی که هدف آن، مشخص کردن سهم دانشگاه، موسسه تحقیقاتی، اعضای هیأت علمی و محقق در ثبت اختراع و مراحل تجاری سازی است، رونمایی شد.

وی یادآور شد: این آیین نامه به رشد فناوری در حوزه سلامت کمک می کند تا بتوانیم به نیازهای فناوری های سلامت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، پاسخ دهیم. تا پیش از این سهم محقق، دانشگاه، موسسه یا نهاد تامین کننده منابع مالی مشخص نبود که با تدوین و ابلاغ این آیین نامه، حق آنها مشخص شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار