کد خبر: ۲۵۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 27
راستي در انبار خانه‌های ما و در ته کمدها و کتابخانه‌های ما هم اوراق دست‌نویس، همان یادداشت‌هایی كه در طي روزها و سال‌ها در کلاس‌ها و راندها و کنگره‌ها نوشته‌ایم بسيار است؛ مرحمت بفرمایند آن‌ها را هم بسوزانند
شفاآنلاین>سلامت>بالاخره يك مرد پيدا شد انتقام ما را از اين كتاب هاريسون  گرفت! چه ساعات طولاني و چه شب‌های بی‌خوابی كه پاي اين كتاب گذاشتيم. 

چقدر صبح‌های زود با چشم‌های پف‌کرده از كشيك و بی‌خوابی سطرسطر اين كتاب لعنتي را به هم ريختم تا در گزارش صبحگاهي در برابر اتندينگ (اساتيد) بی‌رحم كم نياوريم. چند بار نیمه‌شب با اضطراب و نگراني قفسه‌های كمد پاويون را به دنبالش زیرورو كرديم تا مبادا در تشخيصي يا دارويي اندك اشتباهي باعث مرگ بيمارمان شود. 

چندين و چند بار در كتابخانه يا در گوشه‌ای دنج كه براي مطالعه انتخاب كرده بوديم با چرت بی‌اختیار سر ما  با اين اوراق تصادف كرد؟

 اين كتاب لعنتي با آن حقايق وحشتناكش كه مو لای درز آن‌ها نمی‌رود را بارها و بارها با ماژیک‌های رنگارنگ نقش می‌زدیم بلكه در ياد بماند كه در ياد نمی‌ماند و تنها بر وجدان سنگيني می‌کرد لعنتي! 

واقعاً كه جز ٤٥١ درجه فارنهايت حرارت اين كتاب چاره ديگري ندارد. به گمانم اين احساس شعفی كه ما از سوختن اين اوراق در دل‌هایمان احساس می‌کنیم را دانشجويان آلماني در رشته‌های ادبيات و اقتصاد وعلوم انساني هم در کتاب سوزان نازی‌ها در خود احساس می‌کرده‌اند. البته قطعاً دانشجويان پزشكي آن زمان هم اگر در مخیله‌شان خطور می‌کرد كه ممكن است روزي کتاب‌های پزشكي را هم بسوزانند به حال دانشجويان امروز ما غبطه می‌خوردند!

 راستي در انبار خانه‌های ما و در ته کمدها و کتابخانه‌های ما هم اوراق دست‌نویس، همان یادداشت‌هایی كه در طي روزها و سال‌ها در کلاس‌ها و راندها و کنگره‌ها نوشته‌ایم بسيار است؛ مرحمت بفرمایند آن‌ها را هم بسوزانند.

 اطمينان می‌دهم اين اوراق نه‌تنها بهتر می‌سوزند بلكه هيزم مناسبي براي سوختن هاريسون كه كاغذ كلفت روغني دارد هم می‌شوند. بعلاوه تا اين اوراق نسوزند نمی‌توان مطمئن بود كه كار قبيح معالجه بيماران با استفاده از دانش روز كه باعث اهميت پيدا كردن مسائل حقير دنيوي مثل سلامت تن و بهداشت عمومي می‌شوند از ريشه بركنده شود. انتقامي كه خرافات از دانش می‌گیرد و موفق نمی‌شود.

 بله بالاخره واقعاً يك مرد پيدا شد هم كار ما را آسان كرد و هم از خواندن و امتحان دادن اين مطالب معاف. ایشان حداقل با خودش روراست بود و در دوراهي دانش و خرافه كه بسياري از ما با درصدهاي  متفاوت، ترکیبی از  هردو را پيش می‌گیریم یک‌راست جانب دوم را گرفت و خيال خودش و ما را راحت كرد واقعاً هم شترسواری دولا دولا نمی‌شود يا رومي روم يا زنگي زنگ.

فقط يك اشكال مهم وجود دارد، آن‌هم اينكه شخص ايشان با اين عقايد و اين سن و سال اگر خدای‌ناکرده بیماری‌ای به سراغشان بيايد ممكن است با اين عقايد دنيا را از فيض وجود خود بی‌بهره ساخته و ما را مجدداً دچار مشكلات پیش‌گفته خواهد كرد 

*درجه اشتعال كاغذ رماني به همين نام نوشته ري برادبري و فيلي به همين نام بر اساس 
همين رمان ساخته فرانسوا تروفو درباره كتابسوزي .شرق 

دکتر بابک زمانی 



متخصص مغز و اعصاب 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: