کد خبر: ۲۵۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 26
پیش بینی های جدید سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است آمار ابتلا به سرطان در سال جاری در مجموع ۱۸.۱ میلیون مورد برسد که ۹.۶ میلیون مورد آنها به مرگ منجر خواهد شد و این افزایش تا حدودی به دلیل رشد و پیر شدن جمعیت است
شفا آنلاین>سلامت>هر اندازه که موضوعی در نزد مردم ناشناخته باشد، تلقی جادویی و رمزآلود بودن آن بیشتر خواهد شد. سرطان یکی از این موضوعات است. باورهای نادرست تنها یک تلقی نادرست نیستند که در ذهن انسان‌ها باقی بماند بلکه در جهت‌گیری آن‌ها در زندگی اثر می‌گذارند.

به گزارش شفا آنلاین، پیش بینی های جدید سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است آمار ابتلا به سرطان در سال جاری در مجموع ۱۸.۱ میلیون مورد برسد که ۹.۶ میلیون مورد آنها به مرگ منجر خواهد شد و این افزایش  تا حدودی به دلیل رشد و پیر شدن جمعیت است.

این ارقام حاکی از آن است که یک پنجم مردان و یک ششم زنان در طول عمر خود به نوعی سرطان مبتلا خواهند شد و در ایران سرطان معده با ۱۷.۷۴ ، پوست غیرملانوم  با ۱۷.۴۹، پروستات با ۱۶.۹۳ ، روده بزرگ با ۱۴.۱۳ و مثانه با ۱۲.۵۶   در هر ۱۰۰ هزار نفر را شایع‌ترین سرطان ها  هستند از این بین سرطان معده شایع ترین بدخیمی در مردان است به طوری که در سال ۹۴،  ۶ هزار و ۵۳۷ نفر مبتلا به سرطان معده شدند، این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی، سرطان ریه را به عنوان شایع‌ترین سرطان در میان مردان دنیا و سرطان معده را  چهارمین سرطان شایع این جمعیت معرفی کرده است.

سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی است. تخمین زده شده از هر ۶ مرگ در جهان یک مرگ ناشی از سرطان است. افزایش نرخ مرگ و میرهای ناشی از سرطان به احتمال زیاد نتیجه پیری و افزایش جمعیت است. خوشبختانه، پیشرفت در درمان سرطان‌ها نیز با سرعت زیاد ادامه دارد به همین دلیل در مقایسه با گذشته، بسیاری از افراد که به سرطان مبتلا می‌شوند عمر بیشتری دارند و یا درمان می‌شوند. لزوم تغییر این باورهای نادرست اساسی تر از هر باور نادرست دیگری است.

نیمی از سرطان ها بهبود می یابند

احمدی راوندی آنکولوژیست در این زمینه می گوید: سرطان، سال ها به عنوان عامل اجتناب ناپذیر مرگ تلقی  شده، بنابراین چندان عجیب نیست که باورهای نادرست درباره آن زیاد باشد. اما با پیشرفت های صورت گرفته در دانش پزشکی امروزه دست کم نیمی از سرطان ها بهبود می یابند و بسیاری دیگر از موارد باقی مانده نیز طول عمری طولانی خواهند داشت. همین تغییر در دیدگاه باعث می شود یک بیمار مبتلا به سرطان، از پیش باخته نباشد و میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان بیش از هر چیز به نوع سرطان و مرحله بیماری بستگی دارد.

وی با بیان اینکه  سرطان، بیماری قابل انتقالی نیست، بنابراین لزومی ندارد از یک بیمار مبتلا به سرطان دوری کنیم، ادامه می دهد: البته برخی از عوامل ایجادکننده سرطان، از دسته عوامل عفونی هستند، مانند نقشی که برخی عوامل عفونی در ایجاد سرطان های معده، گردن رحم و کبد دارند و به شیوه هایی می توانند انتقال یابند. ولی خود بیماری سرطان انتقال نمی یابد.

راوندی می افزاید: تنها تعداد اندکی از انواع سرطان می تواند ارثی باشد، شاید در برخی خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول باشد اما چیزی که بیش از عوامل ارثی مهم بوده، «شیوه زندگی نامناسب» مانند مصرف سیگار، عوامل تغذیه ای و محیطی است.

وی اضافه می کند: نمونه برداری اساسی ترین راه تشخیص بیماری بوده و جراحی، یکی از مهمترین روش‌های درمان بیماری سرطان است ولی سبب انتشار بیماری نمی شود. گاهی که نمونه‌برداری، احتمال آلوده شدن نواحی نزدیک تومور را زیاد می کند و پزشکان تمهیداتی را به خرج می دهند که از پخش شدن بیماری جلوگیری کنند.

آگاهی از سرطان مهم است

این سرطان شناس گفت: اصل مهمی که درباره اطلاع داشتن از بیماری اهمیت دارد آن است که میزان نیاز بیماران به دانستن متفاوت بوده، بنابراین باید با هر بیمار بر اساس نیازها و خواسته هایش برخورد کرد. باید دانسته های قبلی بیمار را سنجید و هر اندازه که علاقه مند بود به او اطلاعات را منتقل کرد، در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان، بیش از دو سوم بیماران مبتلا به سرطان دوست دارند تشخیص خود را بدانند و درباره شیوه های درمانی خود مطلع گردند.   بیمارانی که از سرطان خود آگاهند، با بیماری خود بهتر کنار می آیند، درمان ها را بهتر پیگیری می کنند و به جز در دوره کوتاه پس از تشخیص بیماری، وضعیت روانی بهتری دارند.

راوندی می گوید: شیمی درمانی و رادیوتراپی یکی از شیوه های درمان بیماری است و در دوره ای که بیمار مبتلا به سرطان در حال شیمی درمانی است، باید از او دوری کنند.

وی اظهار می دارد: سلول‌های سرطانی مانند سایر سلول‌های بدن انرژی موردنیاز خود را از قند داخل خون تامین می‌کنند، لذا برخی تصور می‌کنند مصرف شکر ممکن است سبب رشد سریع‌تر سرطان شود، درحالی‌که این موضوع صحیح نیست،   مصرف شکر سبب رشد سریع‌تر سرطان نمی‌شود، از طرف دیگر، عدم استفاده از شکر نیز سبب کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطانی نخواهد شد.

راوندی تاکید می کند: سرطان مانند تمام بیماری‌های مزمن فقط یک بیماری است و فرد بیمار در ابتلای به آن تقصیری ندارد. ممکن است عادت‌ها و شیوه زندگی ما ازجمله تنش‌ها، اضطراب‌ها و رقابت‌های ناسالم به این دلیل که سیستم دفاعی بدن ما را ضعیف می‌کنند، در ابتلا به سرطان نقش داشته باشد.

این آنکولوژیست اضافه کرد: درد جزیی از سرطان نیست و در بیشتر موارد می‌توان درد سرطان را با درمان درست بهبود بخشید، وقتی درد سرطان درمان نشود ممکن است دچار اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی شوید، ولی با درمان درد، کیفیت زندگی بالاتری دارید، از زندگی لذت می‌برید و می‌توانید درمان‌های معمول را بهتر تحمل‌ کنید.

راوندی میگوید: مردم باید آگاهی خود را درباره سرطان افزایش داده و  و باورهای غلط خود را تغییر دهند و در این راه به دیگران نیز یاری رسانید تا بیشتر بدانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: