کد خبر: ۲۵۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 25
محققان موسسه سرم سازی رازی موفق به تشخیص مولکولی عوامل بیماری‌های باکتریایی، ویروسی، انگلی و قارچی زنبور عسل به نام «لوک آمریکایی» و « اروپایی» شدند.
شفا آنلاین>سلامت>رییس بخش تحقیقات زنبور عسل، کرم ابریشم و حیات وحش موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: محققان این موسسه موفق به تشخیص مولکولی عوامل بیماری‌های باکتریایی، ویروسی، انگلی و قارچی زنبور عسل به نام «لوک آمریکایی» و « اروپایی» شدند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مجتبی محرمی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موسسه رازی تنها مرکز در کشور است که به صورت تخصصی در حوزه تحقیقات بهداشت و بیماری های زنبور عسل فعالیت می کند، افزود: موسسه های  دیگری نیز در حوزه زنبور عسل فعال هستند اما موسسه رازی در بخش تحقیقات بهداشت و بیماری های زنبور عسل در کشور منحصر به فرد است و خدمات تشخیصی و فنی به زنبورداران و سازمان دامپزشکی ارائه می دهد.

وی اظهار داشت: تاکنون طرح های متعددی در حوزه تحقیقات بیماری های ویروسی، باکتریایی و انگلی زنبور عسل در موسسه رازی اجرا شده یا در حال اجرا است که در نهایت به بهبود صنعت زنبورداری کشور کمک شایانی خواهد کرد.

محرمی در خصوص شایع ترین بیماری زنبور عسل نیز گفت: لوک آمریکایی، شایع ترین بیماری با منشا باکتریایی در زنبور عسل است و با توجه به اینکه از وظایف مهم موسسه رازی، بهبود روش های تشخیصی است، برای نخستین بار در کشور بررسی مولکولی تشخیص بیماری لوک آمریکایی در این موسسه انجام شد و هم اینک این روش در موسسه رازی و سایر مراکز آزمایشگاهی به کار می رود.

رییس بخش تحقیقات زنبور عسل، کرم ابریشم و حیات وحش موسسه رازی با بیان اینکه در حوزه بیماری های ویروسی زنبور عسل نیز تحقیقات فراوانی در موسسه رازی انجام شده است، یادآور شد: از سال ۱۳۹۰ بر روی هفت عامل ویروسی مهم در زنبور عسل که منجر به تلفات در کلونی های زنبورعسل می شد، تحقیقات گسترده ای انجام شده و برای نخستین بار در کشور، روش های تشخیص بیماری های ویروسی در موسسه رازی راه اندازی شد و این خدمات توسط موسسه رازی به زنبورداران داده می شود.

وی اضافه کرد: در بیماری های دامپزشکی، پس از تشخیص بیماری در فارم یا مزارع، آزمایشگاه نیز باید آن را تایید کند و تنها در این صورت است که مراحل تشخیص بیماری به طور کامل طی می شود و می توان به تشخیص اعلام شده اعتماد کرد.

گفتنی است؛ بخش تحقیقات زنبور عسل، کرم ابریشم و حیات وحش موسسه رازی از سال ۱۳۷۴ کار خود را به سرپرستی دکتر ایرج امیر جلیلوند آغاز کرد و پس از وی، دکتر مجتبی محرمی مدیریت این بخش را بر عهده گرفت.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال ۱۳۰۳ تاکنون در منطقه حصارک کرج فعالیت می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: