کد خبر: ۲۵۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 25
با تغییراتی که در وضعیت میکروب‌های روده ایجاد می‌شود، توکسین و فرآورده‌های میکروبی در داخل روده ایجاد شده و این سموم پس از ورود به داخل کبد، سبب تشدید و التهاب این عضو بدن می‌شود و در نهایت کبدچرب را به سمت بیماری سیروز کبدی هدایت می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا میکروبیوم روده در تشدید کبد چرب نقش دارد؟ گفت: این موضوع صحیح است و میکروبیوم روده می‌تواند باعث تشدید یا التهاب کبد چرب شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدرضا زالی با اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی بین کبد چرب و میکروارگانیسم‌های روده وجود دارد، افزود: با تغییراتی که در وضعیت میکروب‌های روده ایجاد می‌شود، توکسین و فرآورده‌های میکروبی در داخل روده ایجاد شده و این سموم پس از ورود به داخل کبد، سبب تشدید و  التهاب این عضو بدن می‌شود و در نهایت کبدچرب را به سمت بیماری سیروز کبدی هدایت می‌کند.

وی اظهار داشت: تجزیه و تحلیل دقیق نشان می‌دهد، سطح بالایی از ترکیب اسیدهای چرب که توسط برخی باکتری‌های روده آزاد می‌شود، به افزایش چربی بیش از حد در کبد و شیوع زودهنگام این بیماری در افراد ارتباط دارد.

زالی یکی از دلایل گسترش کبد چرب را استفاده از غذاهای پرکالری اعلام کرد و گفت: اغلب ما بیش از نیازمان کالری مصرف می‌کنیم. این کالری در کبد تبدیل به چربی می‌شود و فرد را مبتلا به کبد چرب می‌کند.

وی، عامل دوم گسترش کبدچرب را عدم فعالیت بدنی مناسب دانست و افزود: زندگی امروز ما زندگی ماشینی است و در آن، فعالیت بدنی کم است و این موضوع سبب می شود تا سوخت و ساز بدن کم شده و فرد دچار کبد چرب شود.

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد به مردم توصیه کرد که برای حفظ سلامتی خود، غذای کمتری مصرف کنند و تحرک بدنی کافی داشته باشند.

وی، سلامت افراد را در گرو تحرک بدنی مناسب دانست و گفت: تمام بافت‌های بدن از جمله استخوان‌ها و عضلات نیاز به تحرک دارند تا به فعالیت فیزیولوژی خودشان ادامه دهند.

زالی با اشاره به اینکه کبد چرب در سال های اخیر روبه افزایش است، گفت: اضافه وزن، چاقی، دیابت و فشارخون می‌تواند در بروز کبد چرب نقش آفرینی کند و کبد چرب هم می تواند باعث تشدید این بیماری‌ها شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: