کد خبر: ۲۵۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 23
۲۵ تا ۲۷ هزار نفر در کشور در لیست پیوند هستند که هشت هزار و ۶۰۰ نفر از این افراد در انتظار پیوند کلیه هستند
شفا آنلاین>سلامت>از سال گذشته تاکنون مسئولین وعده اضافه شدن ۱۰۸۰ دستگاه دیالیز به چرخه درمان را داده اند، اما تاکنون ۲۰۰ دستگاه توزیع شده است.

به گزارش شفا آنلاین، بیماران کلیوی آن دست از بیمارانی هستند که حیاتشان بسته به یک دستگاه است، دستگاهی که هفته ای سه بار و هر بار ۳ تا ۵ ساعت عمرشان را با آن سپری می کنند، دستگاه های دیالیزی که مثل نفس کشیدن برای بیماران کلیوی اهمیت دارند و اگر بیمار به موقع دیالیز را انجام ندهد جانش به خطر می افتد و مرگ را در جلوی چشمان خود می بیند.

۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم

به گفته مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم که به صورت خالص سه هزار بیمار در سال به این تعداد اضافه می‌شود و باید به دنبال روش‌های جایگزین درمان این بیماران باشیم، ضمن اینکه ۵۶۵ مرکز دیالیز نیز در کشور مشغول خدمات‌رسانی هستند.

شادنوش ادامه داد: ۲۵ تا ۲۷ هزار نفر در کشور در لیست پیوند هستند که هشت هزار و ۶۰۰ نفر از این افراد در انتظار پیوند کلیه هستند.

کمبود دستگاه های دیالیز وافزایش آمار بیماران کلیوی در انتظار پیوند که نیازمند دیالیز هستند، مسئله ای بود که مسئولان وزارت بهداشت را بر آن داشت تا با اضافه شدن این دستگاه ها به چرخه درمان مشکل بیماران تا حدی حل شود، نخستین بار آبان ماه سال ۹۷ بود که وعده اضافه شدن بیش از هزار دستگاه دیالیز به چرخه درمان داده شد.

سالانه هزار دستگاه دیالیز جایگزین می شود

مهدی شادنوش آبان ماه سال گذشته درباره افزایش تخت دیالیز در کشور، گفت: تعدادی از دستگاه‌های دیالیز موجود در کشور فرسوده است و نیاز به جایگزینی این دستگاه‌ها داریم. قرار است سالانه هزار دستگاه دیالیز جایگزین شود تا به شرایط مطلوب از نظر ساعت کار دستگاه‌های دیالیز برسیم.

او ادامه داد: البته در جا‌هایی که کمبود دستگاه دیالیز وجود دارد تخت دیالیز اضافه می‌شود. در این زمینه شاخص‌هایی مثل نسبت بیمار به تخت، تعداد شیفت کاری و ساعات کار دستگاه‌های دیالیز را در نظر گرفتیم و هر جا نیاز باشد دستگاه دیالیز جایگزین شده یا اضافه می‌شود. در حال حاضر ۶ هزار دستگاه دیالیز در کشور کار می‌کنند که از این تعداد حدود هزار دستگاه را باید به صورت اورژانسی جایگزین کنیم. البته مدت طولانی است که دستگاه‌های دیالیز در کشور جایگزین نشدند.

مدت استاندارد دیالیز بیماران

شادنوش درباره وضعیت تخت‌های دیالیز گفت: حدود ۲۰ درصد تخت‌های دیالیز کشور را بخش خصوصی و خیریه‌ها اداره می‌کنند و حدود ۸۰ درصد در اختیار بخش دولتی است که باید تقویت شود. حدود ۳۱ هزار بیمار دیالیز و حدود ۱۵ هزار عملیات دیالیز در روز انجام می‌شود. یعنی هر بیمار ۲ تا ۳ روز در هفته و هر بار ۴ ساعت باید خدمات دریافت کند.

او ادامه داد: با توزیع هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز تا پایان امسال، به ازای هر ۴.۶ بیمار، ایران به یک تخت دیالیز می‌رسد که این مطابق استاندارد‌های بین‌المللی است.

هومن نریمانی مدیرکل طرح و برنامه‌ هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت درباره برخی انتقادها از مدت زمان دیالیز بیماران در برخی مراکز و به تبع آن فشار وارده به دستگاه گفت: ما کیفیت دستگاه و سلامت بیمار را فدای زمان دیالیز نمی کنیم و بر اساس استاندارهای تشخیصی پزشکی و پرسنل زمان دیالیز تنظیم می شود.

توزیع ۱۵۰۰ دستگاه دیالیز تا پایان امسال

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به خرید ۱۰۸۰ دستگاه همودیالیز از تولیدکنندگان ایرانی گفت: تحریم‌های ظالمانه فرصتی را برای تولید کنندگان داخلی فراهم کرده تا با افزایش کیفیت تولیدات خود، نیاز کشور را در حوزه تجهیزات پزشکی نیز تامین کنند.

مهدی یوسفی، با بیان اینکه تاکنون ۵۴۰ دستگاه همودیالیز برای بیماران مبتلا به دیالیز توسط تولید کنندگان کشورمان تامین شده است، اظهار کرد: طی اولین قراردادی که هیات امنا با تولیدکنندگان ایرانی داشته ۵۴۰ دستگاه همودیالیز به هیات امنا تحویل داده شده که بیش از ۲۰۰ دستگاه آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شده است.

چرا تاکنون تنها ۲۰۰ دستگاه دیالیز در کشور توزیع شده است؟

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های خاص و پیوندی وزارت بهداشت تأکید کرد: دستگاه‌های دیالیز فرسوده با نو جایگزین می‌شوند و عدالت در توزیع دستگاه‌های دیالیز در سراسر کشور با اجرای طرح توزیع هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز ارتقاء پیدا می‌کند.

شادنوش بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید دستگاه‌های دیالیز فعال هستند، به طوری که از بین هزار و ۵۰۰ دستگاه دیالیز که تا پایان امسال توزیع می‌شود، بیش از ۵۰۰ دستگاه به وسیله همین شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است.

نریمانی درباره اینکه چرا وعده‌های توزیع دستگاه‌های دیالیز محقق نشده است و تاکنون تنها ۲۰۰ دستگاه دیالیز در کشور توزیع شده اند، گفت: قرارداد اولیه شرکت‌های داخلی برای تامین دستگاه‌های دیالیز تا تیر ماه امسال بود، اما تولیدکننده داخلی به دلایلی نتوانست دستگاه‌های دیالیز را به موقع تحویل دهد و از هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران فرصت خواست تا دستگاه‌های دیالیز را تحویل دهد و در نهایت آذر ماه ۵۴۰ دستگاه دیالیز به هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تحویل داده شد تا در مراکز درمانی توزیع شوند.

مدیرکل طرح و برنامه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت ادامه داد: از ۵۴۰ دستگاه دیالیز ۲۰۰ مورد تاکنون در کشور توزیع شده است، برخی مراکز دیالیز برای خرید این دستگاه‌ها اقدام کرده اند و حواله دستگاه‌ها صادر شده است و به تدریج این دستگاه‌ها بنابر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت در کشور توزیع می‌شوند.

نریمانی افزود: ۵۴۰ دستگاه دیالیز که قرارداد دوم آن‌ها بسته شده است تا پایان خرداد ماه سال آینده تحویل هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت می‌شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: