کد خبر: ۲۵۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 23
اگر فردي روزي يک ليوان آب هويچ بنوشد. کبد توانايي لازم براي سوخت‌وساز و دفع آن را نخواهد داشت. در نتيجه با افزايش ميزان آن در بدن، اين ماده در زير پوست جمع شده و باعث زردشدن پوست مي‌شود
شفاآنلاین>سلامت>به زردشدن پوست و چشم‌ها به‌دليل ازدياد بيلي‌روبين در خون زردي گفته مي‌شود. روزانه به‌طور طبيعي بيلي‌روبين به‌دنبال تخريب گلبول‌هاي قرمز، توليد و توسط کبد از طريق صفرا از بدن خارج مي‌شود.

 اگر چنانچه اختلالي در فعاليت کبد (مانند هپاتيت در بدن) ايجاد شود يا مسير خروجي صفرا انسداد يابد و فرد دچار سنگ‌صفراوي شود، بيلي‌روبين دفع نخواهد شد، در نتيجه به‌دليل تجمع بيلي‌روبين در بدن، فرد دچار زردي مي‌شود بنابراين بروز زردي به معناي هپاتيت نيست و به عوامل مختلفي بستگي دارد.

 به‌عنوان مثال هموليز(تخريب سريع گلبول‌هاي قرمز) مي‌تواند منجر به زردي شود. همچنين مصرف فراوان هويج نيز مي‌تواند باعث زردي شود. در بسياري از ميوه‌ها و سبزي‌ها مانند هويج و نارنگي، ماده زرد رنگي به‌نام «کاروتن» وجود دارد.

 اگر فردي روزي يک ليوان آب هويچ بنوشد. کبد توانايي لازم براي سوخت‌وساز و دفع آن را نخواهد داشت. در نتيجه با افزايش ميزان آن در بدن، اين ماده در زير پوست جمع شده و باعث زردشدن پوست مي‌شود. 

زردي حاصل از استفاده از هويج بيشتر در اطفال به‌وجود مي‌آيد، اما زردي حاصل از آن با بيماري زردي يا يرقان تفاوت دارد.

 تفاوت اصلي اين نوع زردي با زردي حاصل از بيماري کبدي و خوني ناشي از تجمع رنگدانه کاروتن در خون به‌دليل مصرف بيش از حد مواد غذايي است. در اين نوع زردي، صلبيه‌چشم ( سفيده‌چشم) زرد نمي‌شود بنابراين اگر مصرف اين نوع مواد غذايي کاهش يابد، زردي به‌تدريج در طول چند هفته از بين مي‌رود و مشکلي ايجاد نخواهد کرد. 

در حال حاضر بسياري از مبتلايان به هپاتيت و به‌ويژه ناقلان هپاتيت «B» سابقه‌اي از زردي ندارند و رنگ پوست يا چشم‌شان زرد نيست.آرمان ملی 


سید موید علویان 

فوق‌تخصص گوارش و کبد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: