کد خبر: ۲۵۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 21
استرس دانش‌آموز باعث اختلال در كاركرد طبيعی يك عضو يا اندام از بدن می‌شود و به انقباض مثانه می‌انجامد
شفا آنلاین>سلامت>یک مشاور خانواده درباره روش‌هاى درمانى ﺷﺐ ادراری در دانش‌آموزان به خصوص دبستانی‌ها توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین، مريم عرب مشاور خانواده در خصوص شب ادرارى دانش‌آموزان كه يكى از معضلات خانواده‌ها است، اظهار كرد: شب ادرارى جزو آن دسته اختلالاتی‌ست كه به آن اختلال روان تنى می‌گويند.

او افزود: استرس دانش‌آموز باعث اختلال در كاركرد طبيعی يك عضو يا اندام از بدن می‌شود و به انقباض مثانه می‌انجامد.

عرب با اشاره ب اينكه شب ادرارى زمانى به عنوان اختلال تلقى می‌شود كه در هفته دوبار يا بيشتر اتفاق بیافتد گفت: كمتر از اين آمار را به اختلال شب ادرارى منسوب نمي‌كنيم و به آن تكانش دفع گفته می‌شود.اين اختلال در پسران بيشتر از دختران است كه اولين و مهم‌ترين عامل آن رشد اندام و یا همان بلوغ است.

این مشاور خانواده بیان کرد: در شب ادرارى اولين مشكل اختلال در رشد اندام‌ها است. در واقع به همين دليل روانشناسان روى مشكل شب ادرارى كودكان زير يه سال كار نمی‌كنند زيرا هنوز رشد اندام‌ها صورت نگرفته است.

عرب افزود: متخصصين از سه سالگى به بعد روى مهارت‌هاى حسی حركتى كودك به خصوص كودكان كم تحرك كار می‌كنند.اختلالات خواب (كوتاه يا عميق) از دیگر دلایل اختلال شب ادراری است.

او با اشاره به روش‌هاى درمانى اين مشکل دانش‌آموزان به خصوص دبستانی‌ها، ادامه داد: از جمله بازى‌هايى كه به اين افراد كمك می‌كند، سرسره بازى، تاب بازى و حتی دویدن است.

او با بيان اينكه دلايل ديگرى از جمله عفونت مجارى ادرارى يا حتى ديابت هم براى ابتلا به اين مشكل وجود دارد، گفت: تمام اين‌ها منجر به آسيب‌هايى به دانش‌آموز می‌شود كه اولين آن كاهش عزت نفس او و در پى آن ارتباطات اجتماعی ميان فردى است.

اين مشاوره خانواده با اشاره به اينكه احساس گناه از ديگر پيامدهاى شب ادرارى است، يادآورى كرد: اين موضوع نياز به توجه و پيگيرى توسط متخصصين دارد تا به مراحل خطرناك تر نرسد.

عرب ادامه داد: شرمسارى كه منجر به احساس گناه می‌شود باعث افزايش اضطراب دانش آموز می‌شود و همين دلیل باعث تقويت اختلال شب ادرارى می‌شود.ازجمله عكس‌العمل‌هایی که باید خانواده ها نشبت به این موضوع انجام دهند  اين است كه آن را مورد تمسخر قرار ندهند و در مورد اين موضوع صحبت نكنند. آسيب تمسخر دانش‌آموز، افت تحصيلى و اختلال در زندگى و ارتباطات ميان فردى او خواهد بود.

این مشاور خانواده اظهار كرد: دوران امتحانات يكى از فصولى است كه بيشتر دانش‌آموزان در معرض اختلال شب ادرارى قرار مي‌گيرند.تنشی كه بابت هر نمره به دانش‌آموز اضافه می‌شودگاهى آنقدر زياد است كه او ناخواسته مورد اين اختلال قرار می‌گيرد.

او تصریح کرد: البته سيستم نمره‌دهى كنونى يعنی توصيفى شدن نمره‌هاى دانش‌آموزان از آسيب‌هاى روانى و به تبع اختلالاتى مانند شب ادرارى كاسته است.

این مشاور خانواده درپایان گفت: اين كه به دانش‌آموز اطمينان دهيم که گرفتن نتیجه ضعیف در امتحاناتش با تنبیه همراه نیست، تاثير بسزايى در آرام شدن او براى ارائه يك امتحان بهتر خواهد داشت.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: