کد خبر: ۲۴۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۸ - 2020January 20
تلاش آسمان برای هدیه شادی به ایرانی‌ها؛
هرچند با هرچه تلاشِ آسمان، شادیِ برف، خبرِ یک دیروز نشد. همزمان با برف‌پوش شدن شهرهای مختلف، ٢٥٠ روستا در زنجان و گیلان در برف محاصره شدند و در شیراز که هوایش ابری بود و احتمال بارش داشت، پیکر غنیمت اژدری، فعال محیط‌زیست و مسافر پرواز بی‌سرانجام بویینگ ٧٣٧ به خاک سپرده شد
شفاآنلاین>اجتماعی> طی روز سه‌شنبه فعالیت بارشی این سامانه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز غربی، غرب دریای خزر و برخی نقاط مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود و طی روز چهارشنبه دوم بهمن ماه با تشدید فعالیت سامانه بارشی در دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمالی و غرب کشور گسترده آن نیمه غربی و قسمت‌هایی از جنوب کشور را دربرخواهد گرفت.

به گزارش شفاآنلاین، روز پنجشنبه سوم بهمن ماه نیز سامانه بارشی به جز جنوب شرق و شمال غرب در سایر مناطق کشور فعال خواهد بود. طی سه روز آینده در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
 
 بار دیگر تهران سفیدپوش شد، اما غافلگیر نه. برف پیشین، بیست‌وپنجم آبان آمده و همزمان با اعلام افزایش قیمت بنزین، شهر را حسابی شلوغ کرده بود. بارش سنگین دیروز که دومین برف امسال پایتخت را رقم ‌زد، اگرچه حرکت ماشین‌ها را کُند، مدرسه‌ها را تعطیل و پروازها را لغو کرد یا عقب انداخت، اندکی شادی هم برپا کرد.

هرچند با هرچه تلاشِ آسمان، شادیِ برف، خبرِ یک دیروز نشد. همزمان با برف‌پوش شدن شهرهای مختلف، ٢٥٠ روستا در زنجان و گیلان در برف محاصره شدند و در شیراز که هوایش ابری بود و احتمال بارش داشت، پیکر غنیمت اژدری، فعال محیط‌زیست و مسافر پرواز بی‌سرانجام بویینگ ٧٣٧ به خاک سپرده شد

.روز گذشته همزمان با روز ملی هوای پاک (بیست‌ونهم دی ماه) بارش برف کیفیت هوای تهران را در بیشتر مناطق در شرایط سالم قرار داد، اما این ناپایداری به کمک همه نقاط کشور نیامد و همچنان ایستگاه‌هایی در استان‌های تهران، خوزستان، خراسان‌رضوی، کرمانشاه، اصفهان، البرز و آذربایجان‌شرقی در وضع نارنجی (ناسالم برای گروه‌های حساس) قرار داشتند. 

با وجود کاهش شدت بارش در ساعات عصرِ روز «هوای پاک»، مسئولان شهرداری تهران این بار برای مقابله با یخبندان شب آماده شدند و سازمان هواشناسی اخطاریه شماره ٧٣ را منتشرکرد: «پیش‌بینی بارش برف، مه و کاهش دما برای عصر یک‌شنبه. براساس این اخطاریه، از بعدازظهر امروز (یکشنبه) تا فردا، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شرق اردبیل (حداکثر ١٠ تا ١٥سانتی‌متر) و ارتفاعات گیلان و غرب مازندران (حداکثر ١٥ تا ٢٥ سانتی‌متر)، ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان (حداکثر ٥ سانتی‌متر) بارش خواهند داشت که لغزندگی، یخبندان و کاهش دید در مسیرها از مخاطرات آن است.

بیش از ٢٥٠ روستا در محاصره برف

برف بیش از ١٥٠ روستا در زنجان و ١٠٠ روستا در گیلان را محاصره کرد. جواد یوسفی، معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان به ایسنا گفت که بارش برف و کولاک از روزهای گذشته راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستای استان را مسدود و جاده‌ها را در محورهای مواصلاتی استان زنجان مسدود و لغزنده کرده است: «راهداران در تلاش برای پاک‌سازی محورها هستند. بیشتر روستاهای محصور در شهرستان‌های ماهنشان و زنجان قرار دارند که به تدریج بازگشایی می‌شوند.»

فرشاد شریفی، بخشدار رحیم آباد گیلان هم از محاصره ۱۵۰روستای بخش رحیم آباد خبر داد. بارش برف در این نقاط از روز جمعه آغاز شده و به گفته او ارتفاع آن در رحیم آباد بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است: «بارش برف همچنان ادامه دارد و راه روستاها مسدود است، اما همه امکانات ازجمله آرد نانوایی ها، سوخت خانه ها و خودروها و علوفه دام ها تأمین و سایر مایحتاج روستاییان هم فراهم شده است.»

شاید مدارس تعطیل شود

با افزایش سرمای هوا، دیروز مدارس نوبت عصر در شهر تهران تعطیل شدند، اما سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران از احتمال تعطیلی مدارس پایتخت در روز یکشنبه خبر داد و مسعود ثقفی درمورد گلایه مردم از اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس توضیح داد: «ما از ساعت ٥و٤٥ دقیقه خبر تعطیلی مدارس را اطلاع‌رسانی کردیم و خانواده‌ها قبل از حرکت به سمت مدرسه در چنین روزهایی حتما خبرگزاری‌های رسمی و شبکه‌های رسانه ملی را ببینند تا در جریان تعطیلی قرار بگیرند.»

خون اهدا کنید

از طرف دیگر برف و سرما مثل همیشه باعث شد آمار اهدای خون کمتر شود و سازمان انتقال خون استان تهران جهت دعوت از مردم پایتخت به منظور اهدای خون فراخوان داد. روابط عمومی این نهاد به نقل از محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران در پیامی ویژه از مردم پایتخت خواست در این روزهای برفی، بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند.

سقف مسجد تاریخی نریخت

 حسینیه آسیب دید

در حالی که از جمعه شب برخی خبرها از فروریختن سقف مسجد تاریخی شجاع‌الدوله مربوط به دوره قاجار در مراغه به‌دنبال بارش سنگین برف گزارش می‌کرد، اما طالبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تکذیب این اخبار گفت:   «بارش برف فقط موجب خراب‌شدن بخش الحاقی ضلع شرقی مسجد شده است. عزاداران حسینی از این سازه به‌عنوان حسینیه استفاده می‌کردند و این بخش از مسجد تاریخی اتابک جداست.»

باز هم برف در راه است

شرایط ناپایدار جوی باعث شد رئیس پلیس راه راهور ناجا به مردم هشدار دهد که تا پایان این شرایط جوی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. 

تیمور حسینی گفت: «بخش قابل توجهی از استان‌های کشور (استان‌های مرکزی، شمالی، شمال غرب و شرق) متأثر از سامانه بارشی است؛ درواقع بسیاری از استان‌ها به صورت گسترده درگیر شرایط جوی ناپایدار هستند.»

 به گفته او با این حال محورهای اصلی باز است، هرچند در برخی محورهای فرعی به واسطه بارش برف و کولاک ناچار به انسداد موقت شده‌اند. در پیش‌بینی سازمان هواشناسی هم  آمده که از بعدازظهر امروز (سی‌ام دی) سامانه بارشی دیگری از غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود و بارش پراکنده برف و باران در این مناطق آغاز خواهد شد.شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: