کد خبر: ۲۴۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۸ - 2020January 19
در مردان، افرادي که دخانيات مصرف مي‌کنند و ورزشکاراني که شيرجه مي‌روند، شايع‌تر است. درد و محدوديت حرکات گردن از نشانه‌هاي بارز اين بيماري است.
شفاآنلاین>سلامت>فتق (بيرون‌زدگي) گردني که اکنون بيشتر در جوانان ديده مي‌شود به مراتب ميزان کمتري از فتق صفحه بين مهره‌اي مهره‌هاي کمري دارد. ضربه، مهمترين عامل در پيدايش اين بيماري است. 

در اثر پاره‌شدن قسمت محيطي صفحه بين مهره‌اي، قسمت مرکزي آن به خارج راه مي‌يابد و ممکن است روي پرده‌هاي نخاع يا ريشه‌هاي اعصاب<Nerves> فشار بياورد. شايع‌ترين محل فتق، صفحه بين مهره‌اي 5 -6 و 6-7 است.

در مردان، افرادي که دخانيات مصرف مي‌کنند و ورزشکاراني که شيرجه مي‌روند، شايع‌تر است. درد و محدوديت حرکات گردن از نشانه‌هاي بارز اين بيماري است. درد به ناحيه پشت‌سري عضلات اطراف گردن، عضله ذوزنقه‌اي و همچنين به اندام‌هاي بالايي انتشار مي‌يابد. 

در مواردي که صفحه بين مهره‌اي پاره شده باشد و روي پرده‌هاي نخاع فشار آورد، درد منحصر به گردن، پشت‌سر و عضلات اطراف گردن است. در صورتي که اگر پارگي يک‌طرفي باشد و روي ريشه‌هاي اعصاب فشار آورد علاوه بر گردن درد، بيمار از دردهاي منتشر در اندام‌هاي بالايي شکايت داد که ناشي از آزردگي ريشه‌هاي اعصاب است.

 بيمار از اختلالات حسي ( گزگز، مورمور، خواب‌رفتگي، بي‌حسي) و گاه کاهش قدرت اندام‌هاي بالايي شکايت دارد. الکتروميوگرافي به تشخيص محل آسيب کمک مي‌کند.

 در راديوگرافي ساده از بين رفتن تقعرگردن، و در بعضي موارد کم‌شدن فاصله بين مهره‌اي وجود دارد. درمان غيرجراحي مانند استراحت، کشش ممتد گردن با وزنه 2تا 4 کيلوگرمي توام با تجويز داروهاي شل‌کننده عضلات و داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي و مسکن ممکن است باعث از بين رفتن علائم بيماري شود. در مواردي که روش‌هاي درماني فوق موثر واقع نشوند بايد اقدام به عمل جراحي کرد.آرمان ملی 

علی یگانه 

عضو هیات علمی دانشگاه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: