کد خبر: ۲۴۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۸ - 2020January 17
آهن عنصر کمیابی است که در شکل‌گیری گلبول‌های قرمز خون هموگلوبین‌ها ضروری است. به همین دلیل داشتن مقادیر زیاد آهن در خون برای بدن سالم بسیار حیاتی است
شفا آنلاین>سلامت>آیا می خواهید سطح آهن خود را در خون خود افزایش دهید؟ ببینید که کدام غذاها را باید در کنار برخی از راه حل‌های مفید دیگر برای کمک به مشکل آهن خود استفاده کنید.

به گزارش شفا آنلاین، آهن عنصر کمیابی است که در شکل‌گیری گلبول‌های قرمز خون هموگلوبین‌ها ضروری است. به همین دلیل داشتن مقادیر زیاد آهن در خون برای بدن سالم بسیار حیاتی است.

وقتی سطح آهن کاهش می یابد ، بافت های شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. این می‌تواند باعث ضعف ، خستگی و کم خونی شود. اگر پزشک به شما گفته است که دچار کمبود آهن هستید ، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

غذاهای سرشار از آهن بخورید

برای حفظ سطح مناسب آهن در خون ، مهم است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنید. علت اصلی کمبود آهن ، عدم تغذیه مناسب است. از آنجا که آهن یک ماده معدنی است ، می توانید آن را به طور طبیعی در غذاها ، هم از نظر حیوانی و هم از نظر گیاه بیابید. آهن موجود در غذاهای حیوانی نوعی از آهن است که بدن شما با سرعت بیشتری جذب می کند. منبع اصلی آن گوشت (مخصوصاً گوشت قرمز) است. آهن موجود در گیاهان آهسته تر جذب می شود ، اما به همان اندازه برای شما مناسب است. بهترین گزینه های گیاهی حبوبات ، سبزیجات برگ سبز و آجیل درختی هستند.

مصرف ویتامین C را افزایش دهید

برای اینکه آهن به خوبی جذب شود ، باید به فریتین تبدیل شود. فریتین پروتئینی است که وظیفه ذخیره آهن در بدن ما را بر عهده دارد.ویتامین C باید وارد بدن شود زیرا این ویتامین ضروری بدن را در جذب آهن کمک می کند. به عبارت دیگر ، بدن وقتی سطح ویتامین C زیاد است ، آهن بسیار موثرتر جذب می کند.

بنابراین ، شما باید غذاهای سرشار از ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید: لیمو ، پرتقال ، کلم بروکلی و فلفل گزینه های بسیار خوبی هستند.

لطفا توجه داشته باشید ، اگرچه ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن و جذب آهن بسیار مهم است ، اما مقدار زیادی از آن می تواند باعث کمبود اسید فولیک شود. بهتر است حداکثر دو میوه از مرکبات ذکر شده را در روز مصرف کنید.

غذاهای مسدود کننده آهن میل کنید

درست مانند این‌که غذاهایی وجود دارند که باعث افزایش سطح آهن می شوند ، موارد دیگری وجود دارد که باید از آنها دوری کنید.

این غذاها عبارتند از:

تخم مرغ، ماده موجود در تخم‌مرغ  در بدن مانع از جذب آهن گیاهان می شود.
    
شیر،کلسیم موجود در لبنیات وقتی بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز مصرف می‌شود ، جذب آهن حیوانی و گیاهی را مهار می کند.
   
چای، اگزالات موجود در آن بر جذب آهن گیاهان تأثیر می‌گذارد. نوشیدن چای با غذاهایی که آهن زیادی دارند توصیه نمی شود.
    
شکلات و قهوه، ترکیبات فنلی آنها جذب آهن از گیاهان را مهار می کند.
    
آجیل،فیتاتی که آنها و سایر دانه ها حاوی آن هستند به عنوان مسدود کننده آهن قوی عمل می کنند و می توانند جذب آهن را ۵۰ تا ۶۵ درصد کاهش دهند.

اگر پزشک شما کم خونی یا کمبود آهن را تشخیص داده است ، تا حد امکان از خوردن این غذاها خودداری کنید.

مکمل های آهن مصرف کنید

اگر باردار هستید ، توصیه می شود برای تأمین نیازهای انرژی بدن و کودک در حال رشد خود از مکمل های آهن استفاده کنید. آهن در رشد کودک حائز اهمیت است.

بسته به اینکه سطح آهن شما پایین است ، قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. لازم به ذکر است که مکمل ها در همه موارد ضروری نیستند و همه مکمل ها برای همه مناسب نیستند.اگر به شما دچار کمبود آهن شده و بعد از چند ماه متوجه شدید که باردار هستید ، به پزشک اطلاع دهید تا آزمایش خون انجام دهد. سپس ، آنها می توانند به شما بگویند که آیا شما نیاز به تغییر در رژیم غذایی خود دارید.

از مقادیر زیاد فیبر در رژیم غذایی خودداری کنید

فیبر غذایی چندین کار مهم در بدن شما دارد مانند تنظیم هضم غذا ، کمک به کاهش سطح کلسترول خون و محافظت از شما در برابر برخی از بیماری‌های مزمن مانند نئوپلاسم کولون.

اگرچه خوردن فیبر برای شما بسیار عالی است ، اما خوردن فیبر زیاد در هنگام داشتن مقدار کم آهن در خون می تواند ضد بارور باشد.از آنجا که این ماده ملین است ، آهن سریعتر از دستگاه گوارش شما عبور می کند. این بدان معنی است که آهن کمتری جذب می شود.

سالاد برای افزایش سطح آهن

اگرچه این نکات بسیار ساده است ، شاید شما ندانید از کجا شروع به افزایش سطح آهن در خون خود کنید. در این حالت ، این سالاد را امتحان کنید.

موادلازم

استیک یا هر گوشت قرمز دیگر (۱۵۰ گرم) یک فنجان
    
بیبی اسفناج خام ۱۰۰گرم
    
گریپ فروت خرد شده بدون پوست۱۰۰گرم
    
نمک و فلفل دلمه ای تازه برای طعم‌دهی

آماده سازی

ابتدا استیک یا هر گوشت قرمز دیگر را با فلفل مزه دار کرده و آن‌را کباب کنید. گوشت کباب شده را در قطعات کوچک خرد کنید. در یک کاسه ، گوشت ، سبزیجات و گریپ فروت را با هم مخلوط کنید.سالاد فصل را با کمی نمک و فلفل دلمه ای مخلوط کرده و بعد از طبخ میل کنید.بهداشت نیوز



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: