کد خبر: ۲۴۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020January 16
در شرایط کنونی اقتصادی، روزانه ۲۰ میلیارد تومان در کشور برای مصرف سیگار هزینه می‌شود ‏و حداقل ۲ تا ۳ برابر این مبلغ را دولت برای درمان بیماری‌ها هزینه می‌کند
شفاآنلاین>سلامت>یک جامعه شناس معتقد است دخانیات دروازه ورود به انواع بزهکاری‌ها مثل اعتیاد است و بیش از ۸۰ درصد افرادی که انواع مواد مخدر را مصرف کرده‌اند، از سیگار شروع می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین،اباذر اشتری روز پنجشنبه درباره ضررهای اجتماعی مصرف دخانیات افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، اگر جوانان وارد گردونه مصرف سیگار و دخانیات نشوند، به سمت مصرف مواد مخدر نیز نمی‌روند.

وی گفت: زمانی که بحث منع مصرف دخانیات مطرح می‌شود، دو موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از این موارد، اشتغال زا بودن صنایع دخانیات است. در حالیکه این صنایع نیروهای بسیار کمی را استخدام می‌کنند و این موضوع در این رابطه قابل چشم پوشی است. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون کالاهای مختلفی مثل دارو و تجهیزات پزشکی تحریم شده، اما هیچ صحبتی درباره دخانیات وجود ندارد. مگر دخانیات چقدر اشتغال ایجاد می‌کند؟

اشتری افزود: از طرفی می‌گویند اگر مصرف سیگار محدود شود، جوانان به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند، اما واقعیت این است که تحقیقات جهانی نشان داده هرچه دسترسی به انواع دخانیات کم شود، مصرف کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین پویش‌های کنترل دخانیات در جهان در استرالیا اتفاق افتاده و این در حالیست که استرالیا یکی از کشورهای تولیدکننده دخانیات است. در واقع استرالیا یکی از پیشروترین کشورها در زمینه کنترل مصرف دخانیات است و هر پاکت سیگار در استرالیا به طور متوسط حدود ۲۰ دلار قیمت دارد. یعنی اگر دلار را حداقل ۱۰ هزار تومن محاسبه کنیم، قیمت هر پاکت سیگار در استرالیا بالغ بر ۲۰۰ هزار تومان است.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی درباره مافیای دخانیات اظهار کرد: در دنیا خیلی مشخص نیست چه شخص یا افراد حقوقی پشت مافیای سیگار هستند. از طرفی باید توجه کنیم که آمریکا بزرگترین تولیدکننده سیگار در جهان است و بیش از ۵۰ درصد تولید دخانیات جهان در اختیار آمریکا قرار دارد.

اشتری گفت: آمریکایی‌ها بزرگترین تولیدکننده دخانیات هستند و از طرفی به کنوانسیون منع مصرف دخانیات ملحق نشده‌اند. در این بین کشورهای مصرف کننده‌ای مثل ما ضرر می‌کنند. در واقع این کشورها روی نوجوانان و زنان ما حساب باز کرده‌اند. این در حالیست که مصرف دخانیات بین زنان ایرانی کمتر از پنج درصد است و این عدد در اکثر کشورهای جهان همان پنج درصد بوده و روی این موضوع در کشور ما سرمایه گذاری شده که زنان ما به سمت مصرف دخانیات کشیده شوند.

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز پیش از این گفته بود: در شرایط کنونی اقتصادی، روزانه ۲۰ میلیارد تومان در کشور برای مصرف سیگار هزینه می‌شود ‏و حداقل ۲ تا ۳ برابر این مبلغ را دولت برای درمان بیماری‌ها هزینه می‌کند.‏

 بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده دخانیات هستند و حدود ۱۰ میلیون نفر در این سال به علت مصرف مستقیم و غیرمستقیم دخانیات فوت کردند. همچنین آمارها حاکی از این است که حدود ۱۲ درصد افراد بالای ۱۵ سال جامعه ایران روزانه سیگار مصرف می‌کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار