کد خبر: ۲۴۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 2020January 15
بررسی آخرين اخبار مربوط به کمک های انجام شده به مردم مناطق سيل زده جنوب شرق کشور؛
با وجود پايان يافتن بارش‌ها هنوز تبعات آن ادامه دارد. حجم خسارات آن‌قدر زياد است که هم‌اکنون بيش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در حال امدادرساني به سيل‌زدگان سيستان و بلوچستان هستند
شفاآنلاین>سلامت>فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته جهت بررسي آخرين وضعيت سيل‌زده‌هاي منطقه بلوچستان وارد استان سيستان ‌و بلوچستان شد و در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها ابعاد سيل را وسيع اعلام کرد و اظهار داشت: با حضور ميداني و استقرار قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه و فعاليت سپاه سلمان استان سيستان و بلوچستان از همان ساعت ابتدايي وقوع سيل تمام برادران ما با تمام توان وارد عمل شدند.

به گزارش شفاآنلاین، فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته جهت بررسي آخرين وضعيت سيل‌زده‌هاي منطقه بلوچستان وارد استان سيستان ‌و بلوچستان شد و در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها ابعاد سيل را وسيع اعلام کرد و اظهار داشت: با حضور ميداني و استقرار قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه و فعاليت سپاه سلمان استان سيستان و بلوچستان از همان ساعت ابتدايي وقوع سيل تمام برادران ما با تمام توان وارد عمل شدند.

وي افزود: ۵ گروه سپاه با ۵۰دستگاه مهندسي در حال بازگشايي مسيرها و راه‌ها هستند. ۳ فروند بالگرد نيروي زميني سپاه در حال امدادرساني هستند. گروه‌هاي متعدد بسيج هم وارد عمل شده‌اند.فرمانده کل سپاه در خصوص افزايش امکانات امدادرساني سپاه نيز گفت: نيروي دريايي سپاه هم در حال انتقال امکانات خود به مناطق سيل‌زده است. البته از همان پريروز نيروي دريايي نيز با امکانات خوبي وارد عمل شده بود.

وي در خصوص بسيج تمام امکانات سپاه افزود: ما تمام امکانات استان‌هاي همجوار و استان‌هاي معين را به سمت منطقه گسيل خواهيم کرد و همه امکانات خودمان را به کار خواهيم گرفت.طي روزهاي گذشته ۵۰۰ روستاي شهرستان‌هاي چابهار، کنارک،‌ نيکشهر، سرباز و دلگان دچار سيل و سيلاب شده بودند.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي هم در سفر به سيستان با تأکيد بر ضرورت تأمين نيازهاي فوري سيل‌زدگان اين استان عنوان کرد: با توجه به دستور رهبر انقلاب به اين استان سفرکرده است.

به اذعان وي، با توجه به گزارش‌هاي واصله از سيستان و بلوچستان درباره سيل اخير، مجموع نيازهاي فوري استان و ساير نيازهاي استان در زمينه زيرساخت‌ها ازجمله ساخت راه‌آهن، بزرگراه‌ها و همچنين ايجاد اشتغال از ديگر اولويت‌هاي اين سفر است. با توجه به اين‌که در فصل بودجه قرار داريم و استان سيستان و بلوچستان نيازمند توجه بيشتري به لحاظ توسعه زيرساخت‌ها است و با توجه به‌فرمان اخير مقام معظم رهبري در خصوص رسيدگي فوري به وضعيت استان سيستان و بلوچستان با وارد شدن سيل اخير، اين سفر صورت گرفته است.

لاريجاني تصريح کرد: اولويت نخست اين است که نيازهاي اوليه و فوري مردم تأمين شود و با توجه به اين‌که فردا بازديدي از مناطق سيل‌زده خواهيم داشت، اين خسارات برآورد و در نشست شوراي اداري استان در مورد آن‌ها تصميم‌گيري مي‌شود.

رئيس قوه مقننه بازسازي منازل و تعمير و نوسازي زيرساخت‌ها را اولويت اصلي در اين شرايط برشمرد و تأکيد کرد: خسارات وارده ناشي از سيل اخير در حوزه کشاورزي نيز نيازمند برآورد و رسيدگي است. بي‌ترديد هر چه از پايان فعاليت قوي‌ترين سامانه بارشي سال جاري در سيستان و بلوچستان مي‌گذرد عمق خسارات سيل بيش‌ازپيش خود را نشان مي‌دهد، بر اين اساس مديرکل بنياد مسکن سيستان و بلوچستان گفت: ارزيابي ميزان خسارات به واحدهاي مسکوني در مناطق پرخطر و آسيب‌ديده از سيل دي‌ماه استان ادامه دارد و آمار دقيق به‌محض اتمام ارزيابي‌ها اعلام خواهد شد. 

مديرکل جهاد کشاورزي سيستان و بلوچستان هم با تأکيد بر اين‌که سيل چند روز اخير استان در حوزه کشاورزي ۶۵۱ ميليارد تومان خسارت به بار آورده، عنوان کرد: عمده خسارت بخش کشاورزي استان در شهرستان‌هاي کنارک، نيکشهر، چابهار، قصرقند، دلگان، مهرستان، سرباز، بمپور، فنوج، سيب‌و سوران و خاش بوده و گروه‌هاي برآورد خسارت در منطقه حضور دارند و همچنان در حال بررسي دقيق ميزان آن هستند.

با وجود پايان يافتن بارش‌ها هنوز تبعات آن ادامه دارد. حجم خسارات آن‌قدر زياد است که هم‌اکنون بيش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در حال امدادرساني به سيل‌زدگان سيستان و بلوچستان هستند.

روز گذشته رسول راشکي، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر سيستان و بلوچستان از امدادرساني به ۱۲ هزار و ۴ نفر آسيب‌ديده از باران و سيلاب اخير در اين استان خبر داد و تأکيد کرد: به اين افراد در قالب ۲ هزار و ۸۴۳ خانوار آسيب‌ديده در سطح استان توسط جمعيت هلال‌احمر سيستان و بلوچستان امدادرساني انجام‌شده است.

وي با اشاره به اسکان اضطراري ۲ هزار و ۵۹۰ نفر سيل‌زده سيستان و بلوچستان در چادرهاي امدادي هلال‌احمر گفت: نيروهاي امدادي هلال‌احمر علاوه بر اسکان مردم درگير طي اين مدت ۳۶۷۷ تخته پتو، ۹۶۶ تخته موکت، ۶۳۶ دستگاه چادر و مقاديري نايلون و مواد غذايي بين افراد آسيب‌ديده در سطح استان سيستان و بلوچستان توزيع کردند.

راشکي با اعلام اين‌که امدادگران و نيروهاي هلال‌احمر سيستان و بلوچستان همچنان با تلاش مضاعف در حال امدادرساني و ارائه خدمات به سيل‌زدگان در جنوب استان هستند، تصريح کرد: با استقرار ۲ فروند بالگرد جمعيت هلال‌احمر، ۲ فروند بالگرد نيروي زميني سپاه با ۲۷ سورتي پرواز در روز گذشته امدادرساني در مناطق آسيب‌ديده و صعب‌العبور با سرعت بيشتري انجام مي‌شود.

عباسعلي ارجمند، مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: در پي سيلاب اخير برق ۷۸۳ روستا در جنوب سيستان و بلوچستان قطع‌شده بود که با تلاش دستگاه‌هاي مرتبط اکنون شبکه برق ۴۷۳ روستا وصل شده است و همچنين شبکه آب ۲۴۵ روستا نيز از مدار خارج‌شده بود که اکنون آب ۵۳ روستا وصل شده است.

معاون راهداري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: از ۷۰۰ راه روستايي مسدود شده در اثر سيلاب سيستان و بلوچستان، راه ۴۰۰ روستا بازگشايي‌شده است.محمد اسماعيل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مديريت کاهش خطر بلاياي وزارت بهداشت، روز گذشته آخرين اقدامات وزارت بهداشت در مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان را تشريح کرده و گفته است: خوشبختانه تمهيدات لازم انديشيده شده و تاکنون هيچ اپيدمي بيماري واگير ناشي از سيل، در اين مناطق گزارش نشده است.

او با اشاره به اقداماتي که وزارت بهداشت در برخي مناطق تا ۲۲ دي‌ماه انجام داده، اظهار کرده است: تشکيل تيم‌هاي واکنش سريع شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنارک شامل پزشک، ماما و کارشناسان بهداشت محيط و بيماري‌ها پس از بارندگي‌هاي کم‌سابقه در سال‌هاي اخير، ويزيت بيماران و مادران باردار توسط پزشک و ماما در محل اسکان موقت زرآباد، بررسي وضعيت مادران باردار در روستاهاي حميدآباد، جهليان، سرگان، چهاربيتي، کهير، بيشمنت و…، کلرسنجي آب مناطق بازديد شده، شناسايي ۴ مادر باردار جديد، بررسي وضعيت زنجيره سرد و واکسن مراکز، تأمين مواد گندزدا در مناطق آسيب‌ديده و…. از اقداماتي بوده است که در اين شهرستان و روستاهاي تابعه انجام‌شده است.

او با اعلام معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر، شهرستان‌هاي چابهار، کنارک، سرباز، قصرقند، دلگان، نيکشهر و فنوج درگير سيل شده‌اند، بيان کرده است: کل جمعيت آسيب‌ديده در اين سيل در ۹۳۰ روستاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر بالغ‌بر ۲۵۰ هزار نفر هستند. روستاهايي که در آب محاصره هستند ۲۶۴ روستا با جمعيت بالغ‌بر ۸۲۰۰ نفر و روستاهايي که دچار قطع ارتباط مواصلاتي شده‌اند شامل ۶۴۶ روستا با جمعيت بالغ‌بر ۱۶۸ هزار نفر است.

پيرحسين کوليوند، رئيس سازمان اورژانس کشور در حاشيه جلسه مديريت بحران شهرستان چابهار با بيان اين‌که مردم مناطق سيل‌زده نياز مبرم به امدادرساني و توزيع اقلام امدادي دارند، گفته است: عدم ارتباط راه‌ها نبايد مشکلي در ارائه خدمات ايجاد کند. به گفته او،۱۲ مادر باردار از مناطق فاقد راه دسترسي و آب‌گرفته توسط اورژانس هوايي به بيمارستان انتقال‌يافته‌اند و از ابتداي بحران سيل تاکنون ۵۳ مادر باردار از مناطق سيل‌زده به بيمارستان منتقل‌شده‌اند.

کوليوند با تأکيد بر اين‌که از ۳۲۷ روستاي تحت پوشش شبکه بهداشت چابهار، ۱۲۰ روستا در محاصره آب و نيازمند مواد غذايي و بهداشتي هستند، گفته است: اورژانس هوايي با ۷ پرواز در روز گذشته به ۱۴ بيمار در مناطق قصرقند و چابهار امدادرساني و آن‌ها را به بيمارستان منتقل کرده است. ۴ تيم واکنش سريع و ۲ تيم پشتيبان از اورژانس دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر در منطقه دشتياري مستقرشده‌اند. همچنين ۳ تيم بهداشتي نيز از دانشگاه علوم پزشکي کرمان در منطقه کار امدادرساني را شروع خواهند کرد.رسالت 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: